آخرین خبرها:
شناسه خبر: 43498

امنیت غذایی نیازمند نیتروژن کنترل شده بیشتر!

فرشته زینلی- خبرنگار 

امنیت غذایی نیازمند نیتروژن کنترل شده بیشتر!

تغذیه آیندگان

پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2050، دو میلیارد انسان دیگر به جمعیت کره زمین اضافه شود که برای این جمعیت رو به رشد، با در نظر گرفتن محدودیت منابعی چون خاک و آب، تمهیدات کافی در نظر گرفته شود.
اخبار سبز کشاورزی ؛ در حالی که این موضوع به‌نوبه خود یک چالش مهم برای تمام ساکنان زمین شمرده می‌شود، اما موجب خلق فرصت‌هایی برای توسعه و نوآوری‌ها در عرصه‌های کشاورزی است که می‌تواند حمایت‌کننده زمینه‌های تولید موادغذایی و
حفظ سلامتی خاک و دریاها باشد. افزایش 70درصدی در تولید موادغذایی نیازمند راه‌حل‌های تکنولوژیکی نوآورانه برای اطمینان از حفظ سلامت پایدار کره زمین و ساکنان آن است.
برای دستیابی به چنین راهکارهایی، دانشگاه‌ها، محققان و کارشناسان بسیاری در سرتاسر جهان به‌طور خستگی‌ناپذیر در پی یافتن روش‌های نوآورانه و جدید به‌منظور تولید غذای بیشتر و سالم هستند.
اصولاً تمام گیاهان برای رشد و تولید محصول نیازمند نیترات و یا در واقع عنصر ازت هستند، اما نشت این عنصر به آب‌های زیرزمینی(که می‌تواند به علت مصرف زیاد ازت در مزارع باشد) به‌وجود آورنده مشکلاتی در این آب‌ها خواهد شد، چرا که امکان استخراج مجدد آن‌ها و مصرف آن‌ها به‌عنوان آب شُرب، مشکل‌آفرین است.
اندام‌های گیاهان زمانی به خوبی ساخته می‌شوند که نیترات کافی در خاک وجود داشته و توسط گیاه جذب شود. در هنگام آبیاری و یا باران، ازت موجود در خاک به سمت لایه‌های زیرین خاک رانده شده و وارد آب‌های زیرزمینی می‌گردد. این آب‌ها از چشمه‌ها یا رودخانه‌ها و یا خارج‌کردن توسط انسان‌ها در سطح زمین جریان یافته و به رشد جلبک‌هایی که باعث تخریب محیط‌زیست و آب‌های شیرین می‌شود، کمک می‌کند.
تکنولوژی‌های جدیدی سعی در بهره‌وری مناسب و بهینه از این منابع داشته و اهداف خود را بر پایه و اساس بهره‌برداری درست از آب، خاک و کودها قرار داده‌اند. از این‌رو شرکت‌های سرمایه‌گذار با گردآوری دانشمندان، محققان و استارت‌آپ‌ها این پروژه‎ عظیم را در دست اجرا دارند.
اولین گام، آزمایش خدمات این تکنولوژی و نوآوری‌های مورد نظر در شرایط کنترل سخت است.
دومین مرحله توجه و دقت به اوضاع مکانی و نکات ذاتی است که این نوآوری در آن شرایط اجرا می‌شود.
سومین گام به وجود آوردن امکانات برای توفیق این تکنولوژی‌ها در افزایش تولید است. برخی از شرکت‌ها آزمایش کردن چنین مراحلی را از قبل آغاز کرده‌اند که هدف از آن، ایجاد سرعت عمل و جلوگیری از دوباره کاری است.
ترکیب داده‌ها و اطلاعات، شناسایی واقعی و داشتن دانش کشاورزی برای اقدامات اجرایی از فعالیت‌های این شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها است. یکی از این اقدامات اندازه‌گیری میزان نشت نیترات توسط حسگرهای اندازه‌گیری‌کننده رطوبت خاک، حرارت و یون‌های املاح موجود در آب است.
معلوم شدن میزان یون‌ها، نشانگر مقدار نیترات متحرک در داخل خاک است که با این روش می‌توان نیاز گیاهان را به مقدار ازت مشخص کرده و از استفاده مازاد و خارج از ضرورت آن جلوگیری کرد. یک روش نوآورانه دیگر، روباتی است که به قسمت عقب تراکتور متصل شده و دارای حسگرهایی روی دیسک‌هایی است که با گردش در خاک، منبع اصلی نیترات نشت شده و محل آن را در خاک اندازه‌گیری می‌نماید.
هنگامی که کود حیوانی به‌دست آمده از فضولات گاوداری‌ها روی زمین پاشیده می‌شود، مقادیر زیاد و غیرقابل کنترلی از ازت وارد خاک شده که بسیار بیش از استفاده گیاهان است. هنگامی که باران می‌بارد و یا مزرعه آبیاری می‌شود این نیترات‌ها وارد سفره‌ها و آب‌های زیرزمینی می‌شوند. با استفاده از تکنولوژی‌های جدید در قالب استارت‌آپ‌ها و کشاورزی هوشمند می‌توان ضمن تولید غذای بیشتر، به سلامت محیط‌زیست و انسان‌های آینده توجه کافی داشت.

فرشته زینلی- خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای