آخرین خبرها:
شناسه خبر: 32992

خاک، بنیان تامین غذا

خاک از زیست بنیان‌های طبیعت بوده و نقش مهمی در تامین غذا و فیبر و سوخت انسان‌ها و‌ همچنین ترسیب کربن دارد.

خاک، بنیان تامین غذا

خاک از زیست بنیان‌های طبیعت بوده و نقش مهمی در تامین غذا و فیبر و سوخت انسان‌ها و‌ همچنین ترسیب کربن دارد.

اخبار سبز کشاورزی ؛ محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر بین‌المللی آب و خاک و محیط‌زیست | فرسایش خاک از مهمترین مشکلات زیست محیطی، کشاورزی و تولید غذا در سراسر جهان است. فعالیت و اقدامات انسان ساخت تاثیر زیادی بر افزایش و یا تقلیل اثرات فرسایش خواهد داشت.

اراضی طبیعی و جنگلی تولیدات و خدمات بسیاری را در سایه مجموعه پیچیده‌ای از فرآیندهای اکولوژیک و کارکردهای اکوسیستمی به سهولت و رایگان در اختیار جوامع انسانی قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: کشت بی‌خاک‌ورزی در اراضی روستای عوض حاجی

حفظ منابع تجدیدناپذیر خاک از کارکردهای مهم اکوسیستم‌های جنگلی

یکی از کارکردهای مهم اکوسیستم‌های جنگلی نقش آنها در حفظ منابع تجدیدناپذیر خاک و جلوگیری از انهدام آن‌هاست و نقشی کلیدی، حیاتی و بسیار تاثیرگذار در کاهش فرسایش خاک دارند.

جنگل‌ها می‌توانند خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و زیستی خاک را از راه تجزیه خشک‌دارهای افتاده بر کف جنگل، افزودن لاشبرگ به خاک، تجزیه برگ ها و پدیده میکروبیولوژی در خاک ازقبیل تثبیت نیتروژن و فعالیت قارچ‌های میکوریزا ارتقا داده و اصلاح کنند.

جنگل‌ها از خاک در برابر فرسایش‌ حفاظت می‌کنند

جنگل‌ها علاوه‌بر گسترش ریشه دوانی درختان در خاک و حفظ استحکام آن در برابر فرسایش، با افزایش مواد آلی نیز سبب حفظ ساختار و پایداری آن شده و از خاک در برابر فرسایش‌های آبی و بادی حفاظت می‌کنند.

در مناطق جنگلی نظیر دامنه جنوبی دریای خزر و جنگل‌های هیرکانی و نقاطی که پوشش گیاهی سطح خاک را پوشانیده‌اند عوامل فرسایش کمتر تاثیر می‌گذارند. در این مناطق، آب‌های باران و برف توسط گیاهان در زمین نفوذ داده شده و در نتیجه نگهداری می شود.

درختان با حفظ آب و نفوذ دادن در خاک، مانع از جاری شدن آب در سطح زمین، در نتیجه مانع از فرسایش خاک می‌گردند. پوشش گیاهی، خاک را در مقابل فرسایش بادی نیز حفظ می‌کند.

خاک، بنیان تامین غذا خاک، بنیان تامین غذا

خاک، بنیان تامین غذا خاک، بنیان تامین غذا

تصاویر بالا که در پارک جنگلی هیرکانی النگدره گرگان گرفته شده به وضوح تاثیر شگرف تثبیت خاک توسط ریشه این درختان طبیعی و کهن را نشان می‌دهد.

قطع درختان یکی دیگر از عوامل فرسایش خاک است، چون ریشه گیاهان باعث چسبیدن ذرات خاک به هم می‌شوند و از فرسایش خاک جلوگیری می‌کنند؛ بنابراین درصورت نابودی باعث فرسایش خاک می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای