آخرین خبرها:
شناسه خبر: 28152

خبرهای ضد و نقیض درباره آبگیری سد چم‌شیر

محمد درویش، فعال محیط زیستی روز گذشته با انتشار تصویری از آبگیری سد چم‌شیر در توییتر خود نوشت

خبرهای ضد و نقیض درباره آبگیری سد چم‌شیر
محمد درویش، فعال محیط زیستی روز گذشته با انتشار تصویری از آبگیری سد چم‌شیر در توییتر خود نوشت: «آقای سلاجقه در حالیکه صبح امروز شما مشغول تکذیب آبگیری سد چم‌شیر در رسانه رسمی دولت بودید، یک از محیط‌بان‌های شما این عکس را برایم فرستاد! درها را باز کنید و اجازه دهید واقعیت‌ها فاش شود اگر صادق هستید».
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ؛ ساخت این سد بر روی رودخانه زهره از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است؛ اما از سال گذشته هشدار‌های بسیاری از سوی فعالین محیط زیستی و سازمان حفاظت از محیط زیست نسبت به مخاطرات آبگیری این سد داده شده بود.
برخی منابع خبری از جمله خبرگزاری دانشجو اعلام کردند که سد چم‌شیر باوجود مخالفت‌های مکرر مسئولین سازمان محیط زیست و دیگر مسئولین کشوری آبگیری شده است؛ اما خبرگزاری تسنیم این خبر را تکذیب کرد.
در این رابطه خبرگزاری دانشجو نوشت: «خبرنگار ما از سازمان حفاظت محیط زیست حاکی از این است که سد چمشیر آبگیری شده است».

تکذیب آبگیری سد چم‌شیر

اما خبرگزاری تسنیم پس از انتشار خبر آبگیری سد و انتشار تصاویری از آن نوشت: «پیگیری‌ها از شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نشان می‌دهد که خبر آغاز آبگیری سد چمشیر، خبری کذب بوده و هنوز جلسات کمیته آبگیری درحال برگزاری است و تصمیم نهایی برای تعیین زمان آغاز آبگیری اخذ نشده است.»
بنا به نوشته این خبرگزاری: «تصاویری که در فضای مجازی از وجود آب در مخزن سد منتشر شده نیز، مربوط به آبی است که از بارش‌های اخیر در منطقه در حجم مرده سد باقی مانده است. با توجه به طول 60 کیلومتری مخزن سد چمشیر، باقی ماندن آب در پستی و بلندی‌های این منطقه، رخدادی طبیعی است که در تمامی سالها در چنین زمان‌هایی قابل مشاهده بوده است».

اجازه نمی‌دهیم سد چم‌شیر آبگیری شود

این در حالی است که علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست خبر آبگیری سد چم‌شیر را تکذیب کرد و گفت: «اجازه نمی‌دهیم سد چم‌شیر آبگیری شود برخی کارشناسان محیط‌زیستی هشدار دادند پس از آبگیری سد، اتفاقی مشابه سد گتوند رخ می‌دهد.»
او گفته به وزارت نیرو نامه زدیم که چاهک‌هایی احداث شود تا راستی‌آزمایی صورت گیرد؛ رئیس‌جمهور هم نامه را به وزیر نیرو ارسال کردند. «از سوی دیگر کارشناسان حوزه آب و کشاورزی اعتقاد دارند، 1603770 904با آبگیری سد چم‌شیر زمینه ارتقای کیفیت آب رودخانه زهره مهیا شده و زمینه مدیریت سیلاب‌های منطقه فراهم می‌شود.»
رئیس سازمان محیط‌زیست تاکید کرد: «اجازه نمی‌دهیم سد چم‌شیر آبگیری شود و تلاش می‌کنیم منطقی حرکت کنیم.»
در همین حال شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، ‌به‌عنوان مجری اجرای طرح سد چم‌شیر اعلام کرد که خبر آغاز آبگیری این سد صحت ندارد، جلسات کمیته آبگیری درحال برگزاری بوده و تصمیم نهایی برای تعیین زمان آغاز آبگیری اخذ نشده است. طبق اعلام این شرکت، تصاویری که در فضای مجازی از وجود آب در مخزن سد منتشر شده، مربوط به آبی است که از بارش‌های اخیر در منطقه در حجم مرده سد باقی مانده است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای