آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26572

سدی که تاریخ را با خود غرق می‌کند

باستان‌شناسان با کاوش در حوضه سد «چم‌شیر» که بزودی آبگیری می‌شود، فرضیه استقرار فصلی زمستانی، تفرج‌گاه یا دسکره ساسانی را مطرح کردند.

سدی که تاریخ را با خود غرق می‌کند
باستان‌شناسان با کاوش در حوضه سد «چم‌شیر» که بزودی آبگیری می‌شود، فرضیه استقرار فصلی زمستانی، تفرج‌گاه یا دسکره ساسانی را مطرح کردند. کاوش‌های پیشین باستان‌شناسان در این محوطه به آثاری با قدمت بیش از ۱۰ تا ۱۶ هزار سال از دوره‌های فراپارینه سنگی و همچنین دوره‌های نوسنگی، عیلام میانه و اسلامی رسیده بود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا ، سد چم‌شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و روی رودخانه زهره در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و شمارش معکوس برای آبگیری آن نگرانی‌ها را درباره تکرار یک فاجعه دوچندان کرده است؛ سدی که روی سازند گچساران، یعنی همان سازندی که سد گتوند روی آن بنا شده، ساخته شده است.
اکنون سد چم‌شیر در آستانه آبگیری است و واکنش‌های فعالان محیط زیست و البته کنشگران میراث فرهنگی را نیز برانگیخته است؛ با آبگیری این سد، محوطه‌گسترده‌ای از دوره ساسانی برای همیشه غرق خواهد شد.
در سال ۱۳۹۶ در نتیجه گمانه‌زنی و ارزیابی اولیه باستان‌شناسان در محدوده آبگیری سد چم‌شیر، ۱۲۰ محوطه باستانی شناسایی شد. کاوشگران همچنین، استقرارگاه‌های موقت زیادی متعلق به عشایر کوچ‌رو را شناسایی کرده‌اند.
محدوده سد چم‌شیر قابلیت بالایی برای پاسخگویی به برخی از مبهم‌ترین مسائل باستان‌شناسی ایران درباره‌کوچ‌نشینان دوره‌های مختلف خواهد داشت
به گفته محمدتقی عطایی ـ سرپرست هیات فصل اول گمانه‌زنی نجات‌بخشی ـ کهن‌ترین شواهد به‌دست آمده از حوضه آبگیر سد چرم‌شیر در شهرستان گچساران به دوره‌«فراپارینه سنگی» ـ در حدود ۱۰ تا ۱۶ هزار هزار سال پیش مربوط می‌شود. سپس با وقفه‌ای طولانی، شواهد اندکی از استقرارگاهی از اواخر دوره نوسنگی به‌دست آمده که متعلق به شش هزار سال قبل است.
از دیگر کشفیات باستان‌شناختی در محدوده‌ی این سد می‌توان به استقرارگاهی از دوره «عیلام میانه» اشاره کرد که دارای هر دو سنت سفالگری شوشانی و انشانی است. اگرچه چند دژ و قلعه از دوره‌ی پساهخامنشی و ساسانی اهمیت این محدوده را در دوره‌های مذکور نشان می‌دهند اما اوج توجه به این منطقه در قرون میانه اسلامی بوده که نشان از تراکم جمعیتی بالایی در منطقه دارد.
نظر این باستان‌شناس بر آن بود که محدوده سد چم‌شیر قابلیت بالایی برای پاسخگویی به برخی از مبهم‌ترین مسائل باستان‌شناسی ایران درباره‌کوچ‌نشینان دوره‌های مختلف خواهد داشت.
با وجود آن‌که در گمانه‌زنی‌های اولیه ۱۲۰ محوطه باستانی در حوضه آبگیر سد چم‌شیر شناسایی شد، اما کاوش‌های نجات‌بخشی فقط در بخشی از این محوطه‌ها انجام شد. در آخرین کاوش‌که تیرماه ۱۴۰۱ آغاز شد به چهار متخصص باستان‌شناسی ۳۴ روز فرصت داده شد تا کاوش‌های نجات‌بخشی و مستندنگاری‌ها را تکمیل کنند.
سعید امیرحاجلو سرپرست هیأت باستان‌شناسی کاوش محوطه تاریخی شماره ۱۰۶ در حوضه آبگیر سد چم‌شیر اکنون گزارشی از آخرین نتایج کاوش در این محوطه باستانی ارائه کرده است که براساس یافته‌های کاوشگران، گفت: در مطالعات فاز میدانی و کاوش محوطه ۱۰۶، شواهدی از جمله ساختارهای معماری سنگی، قطعات سفال دوران ساسانی تا سده‌های میانی اسلامی، اشیاء سنگی و شیشه‌ای شناسایی و مستندنگاری شد.
او افزود: بر پایه تقدّم و تأخر ساختارها، عمق پیدایش ساختارها، شیوه ساخت‌وساز، اختلاف پهنای دیوارها، نوع مصالح و مواد فرهنگی در لایه‌های هم‌سطح، به نظر می‌رسد نخستین دوره معماری در این محوطه، متعلّق به دوره ساسانی است که بازسازی‌هایی را در دو فاز نشان ‌می‌دهد و ساختارهایی منظم با قلوه‌سنگ، ملات گچ و اندود گچ شکل گرفته است.
استادیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس همچنین اظهار کرد: درباره چیستی و نوع استقرار در محوطه ۱۰۶ در عصر ساسانی، با توجه به کیفیت ساختارهای معماری، چشم‌انداز جغرافیایی پیرامون محوطه و وجود دو استودان در صخره‌های جنوبی مشرف به محوطه، می‌توان فرضیه‌های استقرار فصلی زمستانی، تفرّج‌گاه یا یک دسکره ساسانی را مطرح کرد.
این باستان‌شناس افزود: پس از آن، جوامع نیمه‌ یکجانشین در سده‌های میانی اسلامی، به ساخت‌وساز روی دیوارهای کهن‌تر اقدام کرده‌اند. ساختارهای سنگی با ملات گل، چیدمان نامنظم‌تر و پهنای متغیر دیوارها به این دوره از استقرار تعلّق دارند.
امیرحاجیلو یادآور شد: کاوش محوطه تاریخی شماره ۱۰۶ در محدوده آبگیر سد چم‌شیر در شهرستان گچساران در قالب طرح ارتباط با جامعه و صنعت و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی انجام شد و فاز میدانی آن با هدف «نجات‌بخشی و مستندنگاری شواهد باستان‌شناختی منقول و غیرمنقول به منظور شناخت ویژگی‌های فرهنگی، تبیین کاربری‌ها، گاه‌نگاری و حفاظت از آثارِ قابلِ حفاظت محوطه» به اجرا درآمد.
این باستان‌شناس افزود: در فاز کتابخانه‌ای و نظری، مطالعاتی با هدف «تبـیین اهمیت و جایگاه محوطه در سلسله مراتبِ استقرارهای نواحی پیرامون رودخانه زهره و تبیین الگوهای معیشت جوامع محلی در این ناحیه در دوران ساسانی و اسلامی» در دست انجام است و بر اساس آن تفاهم‌نامه، تا اردیبهشت ۱۴۰۲ در جریان خواهد بود.
رحیم دادی‌نژاد معاون میراث‌فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد پیش‌از این گفته بود که آثار کشف ‌شده از کاوش‌های چم‌شیر پس از مرمت به موزه یاسوج منتقل می‌شود.
دیدگاه تان را بنویسید

  • رحمت پاسخ به نظر

    آیا مردم حق نظر دادن دارن یا باید فقط تحمل کنن؟ اگر حق دارن، آیا دارای اهمیت است؟ یا اینکه سر و کارش با آنجاهایی می‌افتد که …

    • قاسم

      دوستان درود.این آقایان تازه یادشان آمده در مورد این سد مقاله بنویسند ونظر بدهند .سازمان‌های حافظ محیط زیست کجا بوده اند تا الان ؟؟؟

    • ایران

      شما مطمعن هستی که اعتراض و درگیری نشد؟ شما تا حالا کجا بودی. اول برید تحقیق کنید

    • رضا

      سلام. نه اینطوری نیست. از روز اول معلوم که تحقیقات شروع شد و اهل فن آوری هزاران نامه دادن

    • زاگرس

      یادشون بوده،وقتی یه عده فقط فکر خودشون باشن یه نگاه به سد گتوند بندازید و عبرت بگیرید شوری آب و مناطق نمکی،شماها فقط بخاطر چند هکتار ببرید زیر کشت حاضرید تموم داشته های ملتو خودتون رو دفن کنید،سد سیوند در فارس، از مهندسین ساخت سد درودزن یاد بگیرید لا اقل خا جی بودن ولی به فرهنگو تمدن احترام گذاشتنو بقایای سد زمان قدیم رو دفن نکردن،

  • محمد پاسخ به نظر

    باید متوقف شود دشمنی با تاریخ و هویت ملت ایران نتیجه معکوس میده ابتدا دودش به چشم خودشان می‌ره

    • سلام

      خیلی ممنون که سد میسازید کمی هم خانه برای مستاجر بسازیم

  • مهرداد پاسخ به نظر

    معایب آبگیر کردن سد چم شیر علاوه بر از بین بردن آثار تاریخی پهنه وسیعی از دشت های خوزستان برای کشاورزی لم یزرع می شوند و میتواند خسارات جبران ناپذیری اعم از ریزگردها و مهاجرت را ب دنبال دارد … اینکه تمام مجوزهای لازم قبل از شروع ساخت سد از طرف وزارت های میراث فرهنگی و منابع طبیعی و محیط زیست و دیگر نهادها گرفته نشد جای تعجبه

  • Barani پاسخ به نظر

    متاسفانه محیط زیست و منابع ملی ووووووو…….خواب بودن و حالا که میلیاردها دلار خرج شده بیدار شده اند .

    • winner

      میلیارد ها دلار کجا بود چهارتا پاکت سیمان که این حرفا رو نداره😅

    • ایران

      برید تحقیق کنید حافظان محیط زیست. چقدر برای سد چم شیر اعتراض کردن. برید تحقیق کنید ببینید برای سد گتوند چقدر درگیری شد. شرکتهای آمریکایی و ژاپنی بیشتر از ما دلشان بدرد آمد و اعتراض کردن که احداث و جانمایی سد گتوند بزرگترین اشتباه تاریخ هست.

  • حامد پاسخ به نظر

    تاکنون هرچه تکه های کوزه وسنگ بوده مردم وباستان شناسان جمع آوری کروه اند وچیز با ارزشی باقی نمانده اما چرا همیشه وقتی بحث سد و آبگیری آن دردنقاط کشور میش می آید عده ای تازه به فکر میراث فرهنگی محیط زیست و …. می افتند و تا قبل از آن برایشان اهمیتی ندارد هنوز در اقصی نقاط ایران تپه های تاریخی باقدمت زیادی وجود دارد که گاهی مردم اشیا با ارزش پیدا می کنند اما کسی از کارشناسان و رسانه ها به آن نپرداخته اند. که جای بسی شگفتی و تاسف دارد.کاری کنید که هیچ دولتی به فکر ذحیره آب کشاورزی تولید و اشتغال نباشد عجب روزگاری شده.

    • حسین

      سوالم اینجاست که چرا هیچ برنامه‌ی واسه جواب دادن به این سوالات مشکلات این سد یا فواید بعد از راه‌اندازی ساخته نمیشه که جوابگوی این همه هزینه صرف شده باشند

    • شهاب

      آخه حکومت ما کجا به میراث فرهنگی و محیط زیست اهمیت داده که الان بچه های میراث دارن انتقاد میکنن . بابا خود تخت جمشید رو میگن نماد ظلم هست باید صاف بشه. کشاورزها دارن اطراف تخت جمشید گندم میکارن اونوقت یه عده میان میگن تمدن پشت سد چم شیر . چطور قبل از احداث سد تمدنی نبوده یا کاووشی نکردین

  • ایلیا قاسمی پاسخ به نظر

    آنهایی که اینقدر برای میراث باستانی چم شیر عزا گرفته اند، تا حالا کجا بوده اند؟ چرا گذاشتند سد به این بزرگی با آن همه هزینه احداث شود بعد گیر دهند که اگر آبگیری شود تاریخمان با آن دفن می شود؟ این سد که یک شبه از زمین سر در نیاورده.
    حتماً باید در برابر مصیبت قرار بگیریم ، آن وقت داد و حوار کنیم ؟

    • حسن

      مردم از تشنگی بمیرن که یک جا آثار باستانی وجود داشته یا داره

    • علیرضا

      مگر تا الان مردم از تشنگی مردن
      با این کار از گرسنگی می میرن

    • سجاد

      من ار خیلیرچیزای این سد میدونم این اب نمک میشه به جان یکی یدونه شرکت سابیر قسم

    • ف

      کوته فکران اول درست میکنند بعد به فکر میافتند که چه مشکلاتی ممکنه بیوافته و نیمه کاره رها می‌کنند اگه میراث فرهنگی راست میگه چرا قبلاً به فکر نبوده حالا یادش آمده !!!بعدش هم. الان که آب نیست وخشکسالی هست آیا آب مهم است یا اجداد؟

  • ایلیا پاسخ به نظر

    سد کارون ۳ در ایذه هم کلی آثار باستانی متعلق به دوره عیلامیان هخامنشیان و اشکانی را در خود غرق کرد

    • افشین

      اینا همشون دنبال منافع خودشونن و دارن بحث رو به داخل اجتماع میکشن تا بتوانند با جو دادن دیگر اقشار جامعه و اللخصوص مردم رو برای حمایت از خودشون به وسط بیارن وگرنه بفرمایند تا الان این همه میارثی که کشف شده بوده و فاتحش خانده شده به خاطر راه سازی و ساختمان سازی و میراث فرهنگی هیچ کاری برای جلوگیریش جز چند اطلاع رسانی انجام نداده لطف اقایان و خانمهای میراث فرهنگی و محیط زیستی دایه مهربان تر از متدر نباشید شما همونایید که مجوز شکار میدین به خارجی ها برای شکار ازاد شما همونایید که مکان های باستانی رو اجاره میدین به برخی خود نما برای استفاده شخصی لطفا حرف مفت نزنید

    • قاسم

      سد خوبه سد اب رو ذخیره میکنه و جلویه سیل رو میگیره اثاره تاریخی زیره اب دوام داره خراب نمیشه

  • بابک خرمدین پاسخ به نظر

    پس چرا الان میراث فرهنگی تازه صداش در اومده قبلا کجا مرده بود . هدف نابود رگ و ریشه و فرهنگ ایرانی هاست

  • مصطفی پاسخ به نظر

    چرا قبل از ساخت این سد…وهدر دادن سرمایه مردم
    این بررسی‌ها انجام نشده…سازمان محیط‌زیست و میراث فرهنگی تا حالا کجا بودن که الان مدعی شدن…

  • مرادپور پاسخ به نظر

    بعضیها عمدا با تاریخ و تمدن ایران باستان دشمنی دارن و هرتلاشی برای نابودی ان میکنند براشون هم مهم نیست دشمنیشونو چطورنشون بدن هزاران اثر باستانی ما یا نابود شده یا در معرض نابودیه و هیچ توجهی بهش نمیشه کاش این اثار در کشورهای کوچکی بود که ما اونهارو به عددی حساب نمیکنین اونوقت اونا قدرشونو میدونستن

  • سعیدبیرانوند پاسخ به نظر

    به چه دردمیخورن جاهای صعب العبور ،آب هم دیگه نیست که ابگیری کنن

  • اکبرکرامت پاسخ به نظر

    چه خنده دار.انگارنظرمردم خیلی مهمه.تنهاچیزی که ب چشم نمیاد همین مردم بدبخت ایرانه که هزاران هزاربدبختی رنج مشکلات دارن.سدمیخوایم چه کار.همسایه ما دیروزبراگرسنگی بچش گریه میکرد زجه میزدکه تاکی این همه بدبختی

    • سامی بلوچ

      امیدوارم شما حداقل به همسایه گرسنه تون کمک کرده باشین

  • سین پاسخ به نظر

    سلام توایران خو هیچ جا اهمیت به اثار تاریخی نمیدن حتی اونایی که توی سازمان گردشگری ثبت شده.مثل تخت جمشید یا بیستون .و یا خیلی جاهای دیگه که ایام نوروز درامد خیلی زیاد دارن .یا شاید اهمیت بدن در ایام نوروز اونم فقط بخاطر اینکه در این ایامدرامد دارن .فقط این محدوده زمانی .ارزش قائلن .اطراف چم شیر خو خیلی اثار مشهور انچنانی نداره .یا اگه داره حفاری کردن و بردن .لاقل بزارن ابگیری بشه یه عده ادم فقیر. او اطراف زمینشون بره زیر کشت .بلکه از گشنگی نمیرن .حالا که دومین میدان نفتی جهان ه (بنابر مستند تلویزیون ۴ دیماه ۱۴۰۱).و هیجی هیجیش به مردمش و فقیر و فقرای گچساران و استان نمیرسه .پول نفتش میره برا اقا زاده ها و صادر میشه برای مسلمانای خارج ایران

  • مهدی پاسخ به نظر

    یه سوال.
    چرا قبل از ساخت سد کسی به ذهنش نرسید که ممکنه یه مکان تاریخی غرق بشه؟؟؟
    حالا که سد کامل شده یهو یادشون اومد.

  • افشین پاسخ به نظر

    خوزستان رانابودکرده اند…

  • علی پاسخ به نظر

    مگه تاریخ ایران مهم است…….؟؟.؟؟

  • پرویز پاسخ به نظر

    با سلام ..همه اینا درست .ولی این باستان شناسان .و مدافع محیط زیست تا الان کجا بودن .حالا که میلیاردها تومان از حق مردم هزینه شده ..به دنبال متوقف کردن پروژه افتادن. ‌‌..حالا که سد به مرحله آبگیری رسیده.‌واقعا باید تاسف خورد به حال ما

  • خان بالا پاسخ به نظر

    پیمانکار و صاحب پروژه سرج کنید میفهمید پای چین در میان هست و در ضمن اینم آبش شور میشه بخاطر سازند نمکی

  • مهدی کریم زاده پاسخ به نظر

    کل دنیا ارزوی داشتن فقط تکه ای از اثار باستانی ما رو دارن که بگن اونها هم داری تمدن و تاریخ و ریشه هست . ولی مسئولین ما به راحتی این اثار رو نابود میکنند

  • ایرانی پاسخ به نظر

    اینها همش بهانه هست به فرض اینکه این‌موضوع خیلی هم خوب ومهم باشد مگه باستان بودن منطقه چه نفعی برای مردم و کشور دارد باستان بودن برای مردم زندگی می شود ،نان و اب می شود ما هم چند سالی تو یه جای زندگی میکنیم چند تا خونه خشتی درست کردیم و دیگه بعد از چن سال خراب شد دیگه این تو خشتی ها بشن باستانی و همه اطراف را قرق کنن که چی بشه ، به این افراد بگویید ول کنین این چرت و‌پرتها را اصلشو‌ کشورهای غربی دزدین بردن شما دنبال حرف مفت مردم دارین نابود میکنین

  • حسینی جعفری پاسخ به نظر

    بخداکه اگه نطر مردم براشون اهمیتی داشته باشه بیخود بااعصابتون بازی نکنید منافع شخصیه نه ملی

  • داریوش مهرابی پاسخ به نظر

    معمولاً وقتی میخوای یه بنایی ساخته شود باید چندین استعلام از اداره های مختلف گرفته شود حالا چطور شده که یه سدی رو ساختن که حداقل چندین سال هم طول می‌کشه که ساخته بشه تا الان کسی نگران نبوده حالا یه عده ابراز نگرانی کردن مطمئنا همین افراد خودشون متهم اصلی هستن

  • آیدین پاسخ به نظر

    همین سد سازیهای خودسرانه محیط زیست کل مملکت رو با فاجعه زیست محیطی مواجه کرده تالاب ها خشک شدن،پوشش گیاهی از بین رفت حیوانات وحشی با خطر انقراض روبرو شده،اینا فقط میخوان آب رو به کشورهای خارجی بفروشن وسسلام

  • Nn پاسخ به نظر

    خوب سد روساختین رفته بعدیادتون افتاده ،خوب الان میگید که چی بشه شماکه کلا ایران رونابودکردید رفت چیز دیگری هم اگه مونده باشه الان نقشه اش رودارید میچینید،الان جمهوری اسلامی چه چیزهایی رو نجات داد،اسم ایران رو ،گذشته ایران رو ،مردم ایران رو،بعد ازشاهان ایراد میگیرید که اگه مانمیومدیم نابودمیکردن ایران رو،خوب فرقش شما باقبلی ها توی چی بوده دقیقا ،فقط اینکه زنان حجاب داشته باشن!!!؟؟؟?؟؟؟؟؟؟

    • محمد

      ملت تو‌سال‌های خشکسالی آب میخان دستشون‌درد نکنه که سد ساختن هویت‌و تاریخ ملت رو‌از تشنگی سیراب نمیکنه کشاورزها احتیاج آب دارن به روز زندگی کنید هویت نان آب نمیشه کشور امارات قطر با برنامه اومدن هویتی هم‌ندارم واسه ملتشان بهترین زندگی را درست کردن مگه هویت داشتن فردا آب نباشه ملت دادشون در میاد اعتراض میکنن به مسعولین

    • علی

      اول منارو دزدیدن بعد یادشون افتاده که کجا بزارند؟ تاحدودی درجریان ساخت این سد از حدود دهسال قبل تاالان هستم، چرا باستان شناسان و سازند دانان عزیز موقع شروع پروژه ، اقدام بمخالفت نکردند؟ تو این وانفسای نداری و فقر مردم چند ده میلیارد تومان پول هزینه شده و الان میگن که نمیشه؟ نکنه ازاول فکرمیکردند که این سدرو برا گرفتن عکس یادگاری می سازند!؟
      ضمن اینکه رودخونه ی تقریبا فصلی زهره اصلا پتانسیل پرکردن چنین سدی رو نداشته و نداره!
      تا کی باید سرمایه ی مردم دود بشه بره هوا؟

    • کوروش

      محمد جان حرف شما تا جایی صحیح ولی ایران با این قدمت طولانی و آثاری که نشون دهنده هویت مردمه رو باید زیر آب بدنش؟ همینجوری ادامه بره دیگه تاریخی به جا نمیمونه
      راستی جناب محمد راست میگی اونا زحمتشونو کشیدن ولی زحمتشون به این اثار ضرر میزنه
      نیاکان ما اونا رو واسمون به ارث گذاشتن و حالا با مدریت غلط داریم از دستش میدیم😔😔
      امیدوارم جلوی آبگیری گرفته شه تا این آثار از بین نرن

    • فریدونم .پسر آبتین و روشنک

      دوست عزیز .ما فعلا به لطف نفت و دیگر میراث گذشتگان سرپا هستیم .میراث باستانی و فرهنگی و گردشگری صنعت پولساز و بسیار بزرگ و پرطرفداریه .بویژه برای کشوری مثل ایران که دنیای باستان هر حرف مهمی داره یه بخشیش به ایران ربط داره .

    • سجاد

      یکی دوسال دیگه میشه اب نمک

  • ابولهب پاسخ به نظر

    بریزید دور خشت و گل هزار سال پیش رو. ما الان چی هستیم ؟ هیچ … بودم بودم مهم نیست. هستم هستم مهمه. الان ملت آب می خواهد . نه گل و خشت

  • علی پاسخ به نظر

    ظاهرا این مقاله با اغراض سیاسی نوشته شده

  • آرمین الوندی پاسخ به نظر

    نتیجه نادانی و نداشتن علم‌ کافی و ..‌.مسئولان همیشه حاصل میشه فجایع زیست محیطی اوج این بی کفایتی خودش در بحث مدیریت آب نشون میده سد سازی های افراطی و بی فکرانه به چرخه هیدرولوژیک آسیب می‌زند تنوع زیستی گیاهی را از بین می برد از بین رفتن ارزش خاک و در مجاورت گسل ساخته شده و در منطقه چاه نفت وجود دارد حال هم که مشخص شده است که احتمالا آب شور شده قابلیت شرب و کشاورزی نداشته و بخشی از تاریخ و فرهنگ کشور را نیز از بین می برد و در تمام مدت سازمان ها محیط زیست ، نفت ، نیرو ، و … خواب بودند و این اوج بی کفایتی است ، نابودی محیط زیست همیشه مساوی نابودی انسان است این موضوع ای است که در کشور ما هیچ وقت درک نشد

  • Faryad پاسخ به نظر

    درود بر دوستان عزیز و علی الخصوص گچسارانی های عزیز…
    دوستان قبل از هر اظهار نظر و یا حرف و حدیثی فقط خدمت اونایی که دلواپسی دارن برای محیط زیست و سایت های باستان شناسی اینو عرض میکنم…که تابحال، میراث فرهنگی و محیط زیست از بدو شروع به کار چیکاره حسن بودن؟ … کجای کار بودن ؟وو … الان که چشم امید مردم بیکار منطقه اعم از تورک و لر علی الخصوص تورکان قشقایی که روی مخازن عظیم نفت و گاز و در طرفین و پیرامون رودخانه حضور دارن و سهمشان از این همه منابع آبی ،نفتی و گازی بیکاری می‌بوده … آقایان بیدار شده اند ؟ آنجا که هزینه‌های به اشتباه و کمتر از مبلغ تمام شده ی سد چمشیر بخاطر رانت و غیره با فاینانس به چینی ها واگذار میشد ،چرا دلواپسی نبود ؟ که مشخص نشد مابه التفاوت این برآورد اشتباه توسط چه کسی ،چه نهادی یا وزارتخانه ای و طی چه آیتم هایی توسط چه روابطی دوباره پیمانکار سد و کارکرد پرسنل خدوم سد دوباره شروع بکار کردند!!؟ الان هم خطاب به اون عزیزان دلواپس عرض می‌کنم که سازند سد چمشیر و سد کوثر که چندین دهه از آبگیری آن می‌گذرد همان سازند گچساران می‌باشد که در چند کیلومتری همین سد چم شیر واقع می‌باشد و هیچ وقت هم نمکی نشد!!! پس انشالله به لطف خداوند همین سد (چند شیر) هم مانند خواهرش سد کوثر آبگیری خواهد شد و هیچ مشکل خاصی نخواهد داشت و تنها مشکل مسایل قومیتی و منطقه ای می‌باشد…. اکنون که گچساران ما انسان و مدیریت قاطعی ندارد عده ای بدخواه مردم منطقه شده اند و بدون باشید که عایدی ی چم شیر برای منطقه و کشور بیشتر از تمامی ی این حملات نابجا و غیره کارشناسی می‌باشد….
    بدرود

  • داریوشی پاسخ به نظر

    جالبه بعد این همه سال یادتون اومد قبلا کجا بودین آقای میراث فرهنگی،و باقی اداره ت مفت خور،حالا ک درست کردین رو کوه نمک،نه سواد دارین نه عقل دارین و نه نطفه ایرانی،ریدین تو همچی و فقط فکر سود و دزدی خودتون هستین،۶ساله پول گرفتین برا لوله کشی اراضی خان احمد و باقی زمینها،جز دروغ گفتن و وعده های سر خرمن هیچی گیر مردم کشاورز نیومده

  • محمدحسین نجاتی پاسخ به نظر

    ی سوال دارم چرا مسولین کشور ما اصلاً و عبداّ فکر مردم کشورشون نیستند و جوانی و عمرشان به آتش میکشند تو یه منطقه که این همه بودجه به تاراج رفته آخه باید حالا یادشون بیفته آثار باستانی هست آخه تا کی ما باید چوب نفهمیدن شما بخوریم واقعاً واقعاً متأسفم برای تک تک مسؤلین بی‌سواد و نالایق صد حیف یاد جوانی ها و آرزوهای بر باد رفته‌یمان

  • حمید رضا صالح زاده پاسخ به نظر

    این سد برای کشاورز ها و مناطق شهر نشین و روستا نشین استان کهگیلویه و بویراحمد مخصوصا شهرستان گچساران خیلی کارساز و مفید هست و تمامی افرادی که الان نظر میدن که این سد فاجعه ملی فاجعه تاریخی و فاجعه محیط زیستیه دارن از خوزستان حمایت میکنن چون با احداث این صد کمتر آب گیر خوزستان میاد آخه بی انصاف ها بذارید یکمم از این سرمایه ها گیر ما گچسارانیا بیاد چرا همش رو برا خودتون میخواید آخه کم از بودجه گیر خوزستان اومد بسه دیگه تمومش کنید این سد آبگیری میشه شک نکنید اینقد خرج سرمایه گذاری رو این سد شده و شما الان که کار ساخت تموم شده و وقت آبگیری رسیده به فکر افتادید

  • سجاد پاسخ به نظر

    پایین دست این سد نمک هست قبلن شرکتی که مطالعات انجام میداد اینجاشو تو برنامش نیاورده بوداین سد با مشارکت چین ساخته شده البته با پولهای بلوکه شده ایران و در اخراینوبگم کل این سد خیانت بودبه ملت ایران تایه عده از شرکت سابیرنون دربیارن همین.حالا این تارخ دانان که ۵سال پیش اومدن سد هیچی نگفتن بجای سد رفتن زمینهای بیربطو دستگاه زدن حتی یکی دو روز غیبشون زد الان چی میخان خدا میدونه

  • ب ز پاسخ به نظر

    مردم به آب شور به شدت نیاز دارند کشاورزان دامداران اهالی منطقه پایین دستان همه به آب شور نیاز دارند باید آب شور بخورند برای توربین های تولیدبرق آب شور نیاز مبرم هست آب شور برای صادرات عالی هست یک بطری آب شور برابریک بشکه نفت هست آب شوررا می توان صادرکرد ارزآوری داردکارآفرینی دارد تاریخ آب شور نشان داده خیلی خوبه تاریخ با نمک زنده میشه ادمهای نمکی درآب شوز نمکی
    فقط امروز ۶دی ۴۰۱را یادتون باشه وقتی آب شور تولید شد باحجم زیاد اونوقت یادصادرات آب شور بیفتید ومرا یاد کتید
    ملت عظیم عزیزبزرگ مظلوم دلاورشعیدپروروهمیشه درصحنه این دستاورد عظیم علمی فرهنگی تولیدآب شور را به شما تبریک عرض می نماییم
    وللله مع عبادالله الصالحین
    سانسور نکنیدا

  • دلسوز وطن پاسخ به نظر

    خداوند لعنت کند کسانی رو که به دلیل توجه به منافع خودشون چشم به روی همچی میبندند و از اول انقلاب تا الان از بین رفتن بیت المال و آثار باستانی و … این مملکت براشون مهم نبوده و فقط منفعت های شخصی و جناحی براشون مهم .
    وخدا نگذره از مسئولین حکومتی که چشمشون روی خیلی از چیز ها خواسته یا ناخواسته بستن تا چنین فاجعه هایی پیش بیاد .

  • فرزین پاسخ به نظر

    وقتی همه چیز آلوده به ویروس سیاست شود،نتیجه ای بهتر از این نخواهد داشت.
    سکوت اول و اعتراض الان مسلما باید چالش برانگیز باشد

  • علی صفی پاسخ به نظر

    سلام ممنونم که از خواب خرگوشی بیدار شداید و به فکر این
    سده در حال آب گیری افتادید تا حالا شما و اون باستان شناسان کجا بودید حتما قصد خراب کردن دارید نه آباد کردن بحث کنید

  • آریان پاسخ به نظر

    سلام
    صنعت سد سازی درایران مثل خیلی صنایع دیگر از جمله خودرو سازی غالبا دچار مشکلات فنی بوده ست .
    حرف تازه ای نیست .
    منتهی هیچ ساختاری مدیریتی درستی برای انجام اصلاحات وجود ندارد .
    به زبان ساده همین که هست
    اش کشک خاله ت
    بخوری پاته
    نخوری پاته
    قاعدتا در کشوری دیگری این فاجعه زیست محیطی سد گتوند پیش می آمد مهندسین آنرا مواخذه و اعدام می کردند .

  • حمید پاسخ به نظر

    اگر به فکر فرهنگ باستانی ایران هستید به دزدهای غربی که آثار این کشور را توسط همفکران شما غارت کردند اعتراض کنید،نه اینکه جلوی حل بخشی از مشکل بی آبی در منطقه را بگیرید،زیر آب هم میشود آثار باستانی را باز میتوان جستجو کرد،

  • میثم کریمی پاسخ به نظر

    عزیزان توجه کنید اگه روز اول جلو ساخت سد رو میگرفتن این همه بودجه که خرج این سد شده باید کجا میرفت باید چندتا جیب خالی پیدا میشد که این بودجه بریزن داخلش یا نه
    الکی ناحق حرف نزنین،🤣🤣🤣

  • منصور پاسخ به نظر

    در حوزه ی حفاظت میراث فرهنگی خوشحالم کاش زودتر آبگیری انجام بشه مگر آب این میراث فرهنگی را از دست دزدان حفظ کند تا ر وزی که افراد لایق سرکار بیایند

  • حسین پاسخ به نظر

    ساختن این سد با احتساب پیمانکاران چینی, حدود 20 سال طول کشیده..,
    سازمان محیط زیست و اداره باستان شناسی و سازمانهای وابسته, تا الان کدوم قبرستون بودن که الان موقع آبگیری, میخوان اسمش خودشون رو سر زبونها بیارن..,
    توی این خشکسالی همیشگی, کدوم آدم عاقلی از ذخیره بالای 2 میلیارد مترمکعب آب بگذره..,
    همین رودخانه زهره که آبش هم کمی شور هستش, حداقل پشت این مخزن قابل استفاده میشه..,
    توی این خشکسالی دائمی, میخوام صد سال سیاه, معلوم نشه توی دوران پارینه سنگی و ساسانی, چه جک و جونورهائی وول میخوردن..,
    جاهای دیگه شواهد فراوان و واضح میتونن پیدا کنن.., والسلام.

  • سعید پاسخ به نظر

    با سلام و احترام؛
    فعالان محترم محیط زیست خوبه در هنگام اخذ تصمیمات جهت شروع به هزینه کردن، در جلسات باشند و نگرانی هاشونو بگن و بعدش هم همه ما رو از تصمیم گیری برای وقوع چنین فجایعی آگاه کنند. نه اینکه الان بعد از صرف این همه هزینه بوق و شیپور دستشون میگیرن. بد میگم آخه؟ اینهمه پول خرج شده و میشد کلی آدم رو از بدبختی و گرفتاری نجات بده….
    التماس تفکر و برنااااامه ریزی

  • رضا حسن زاده اصل پاسخ به نظر

    تاریخ به چه دردی می‌خورد در حالی که ما گرسنه ایم برای پیشرفت کشور بهانه تراشی نکنید.بگذارید مردم راحت مرفه زندگی کنند.

  • علی اصغر پاسخ به نظر

    چند هفته بی آبی در نظرها تاثیر شگفت خواهد داشت . جنگ آب هنوز شروع نشده ….منتظر باشید

چندرسانه‌ای