آخرین خبرها:
شناسه خبر: 40282

مبارزه با سس درختی در باغات

سس با نام علمی Cuscuta sppیکی از ۱۰علف هرز خطرناک جهان به‌شمار می‌رود و بومی آمریکای شمالی است.

مبارزه با سس درختی در باغات

اخبار سبز کشاورزی ؛ این علف هرز دارای بیش از ۱۰۰گونه بوده و گیاه انگل یا پارازیت محسوب می‌شود، یعنی برای تامین نیازهای خود به سایر گیاهان یا همان میزبان‌ها وابسته است.


بیشتر بخوانید: رفع موانع زیست‌محیطی و ذخیره آب روی میز «نپکا»


مبارزه کلی با علف‌های هرز

معمولا باغ‌هایی به سس آلوده می‌شوند که از نظر مدیریت علف‌های هرز ضعیف هستند؛ بنابراین بهترین اقدام برای آلوده نشدن باغ‌ها به سس، مبارزه کلی با علف‌های هرز آن است؛ زیرا علف‌های هرز به‌خصوص بعد از بلندشدن واسطه مناسبی برای رسانیدن سس به سبزینه درختان هستند.

بریدن پاجوش درختان و حتی‌الامکان شاخه‌های نزدیک به زمین امکان آلودگی به سس را به حداقل می‌رساند. برای مبارزه با علف‌های هرز در باغ‌ها (به خصوص باغ‌های انار) می‌توان در اوایل رشد سس و علف‌های هرز توسط محلول ارگانیک دلیمه (اختصاصی سس) با نسبت یک لیتر در 60 لیتر آب سمپاشی نمود.

ممکن است عملیات سمپاشی یک یا دو بار دیگر در طول فصل رویش نیاز باشد که باید انجام شود. توجه داشته باشید که علف‌کش ارگانیک سس در اثر برخورد با هرگونه سبزینه گیاهی آن را خشک نمی‌کند و عملا با گیاه میزبان سازگار است.

درختان آلوده را با دست تمیز کنید و اگر درخت مناسبی نبود آن را بسوزانید. برای حفظ بقا و کسب انرژی در گیاه میزبان توصیه می‌کنیم پس از مبارزه با علف هرز گیاهان را با مولتی فیدا تولید گروه تولیدی پرهام با نسبت 2 در هزار تقویت کنید.

مهدی سعیدی نژادـ عضو رسمی دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی منابع طبیعی و صنایع غذایی کشور، همکار در شرکت خاک آلی یکتا شرق و مدیر و موسس نپکا .

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای