آخرین خبرها:
شناسه خبر: 43391

مقابله با التهاب‌ها توسط رژیم غذایی+اینفوگرافی

امروزه درگیر شدن بدن با انواع التهاب در ماهیچه‌ها، مفاصل، سیستم عصبی و ... یکی از مشکلات عمده انسان‌ها است که گاه موجب به خطر افتادن سلامتی و پاره‌ای از اوقات

مقابله با التهاب‌ها توسط رژیم غذایی+اینفوگرافی

امروزه درگیر شدن بدن با انواع التهاب در ماهیچه‌ها، مفاصل، سیستم عصبی و … یکی از مشکلات عمده انسان‌ها است که گاه موجب به خطر افتادن سلامتی و پاره‌ای از اوقات منجر به مرگ آن‌ها می‌شود. شاید ضرورت داشته باشد که قبل از مراجعه به پزشک و تجویز داروهای شیمیایی، اقداماتی ساده و اولیه با انتخاب یک روش غذایی ضدالتهابی به عمل آوریم.

 

اخبار سبز کشاورزی ؛ وجود التهاب در هر قسمتی از بدن می‌تواند به علت عکس‌العمل آن نسبت به یک عامل عفونی باشد، اما چنین واکنشی نیز به دلیل وجود یک ماده ناخواسته ازقبیل سموم ناشی از استعمال سیگار یا تجمع سلول‌های چربی به‌ویژه در اطراف شکم نیز عارض می‌شود.

این دسته از التهاب‌ها می‌توانند موجب به خطر انداختن سلامتی گردند که برای کاهش چنین خطراتی، مصرف برخی از غذاها قبل از مراجعه به پزشک کمک قابل ملاحظه‌ای به رفع التهاب می‌کند.

 

در این جا به تعدادی از غذاهایی که با استفاده روزانه از آنها می‌توان به مقابله با التهاب‌ها پرداخت اشاره می‌شود. میوه‌، سبزی و انواع ادویه‌ در میان موادغذایی ضدالتهابی جای دارند. این غذاها دارای اجزاء و عناصری ضدالتهابی هستند که به کاهش این عارضه کمک زیادی می‌کنند.

گوجه‌فرنگی: انواع گوجه‌فرنگی که تقریبا در تمام فصول سال پرورش داده می‌شوند، به‌علت داشتن ویتامین C فراوان که نقش مهمی در کاهش هر نوع التهاب دارد، به روش‌های گوناگون قابلیت مصرف دارند. به صورت خام در انواع سالاد و یا به شکل پخته‌شده در ده‌ها نوع غذا به کاهش التهاب‌ها کمک می‌کند.

اسفناج: سبزی‌های برگی تیره، نظیر اسفناج در کاهش التهاب بدن تاثیر دارند. براساس یک مطالعه، ماده تیکامین(Thykamine) موجود در برگ‌های اسفناج برای کاهش التهاب‌ها مفید است. این سبزی سرشار از ویتامین E است که در پایین آوردن هر نوع التهاب اثر قابل‌توجهی دارد.

کلم برگی: چون این کلم دارای مقادیر قابل‌توجهی از ویتامین K است، تاثیر فراوانی بر کاهش التهاب‌ها دارد. این گیاه، همچنین دارای اسیدهای چرب امگا 3 است که بر پایین‌آوردن التهاب کمک می‌نماید.

ماهی سالمون: گوشت ماهی سالمون سرشار از امگا 3 است که در کاهش التهاب بسیار اهمیت دارد. البته سایر ماهیان دارای چربی، نظیر ماهی تون و دیگر آبزیان نیز به ‌نوبه خود در فروکش کردن التهاب‌ها موثرند.

شکلات تیره‌رنگ: شکلات‌های تیره دارای انواع فلاوانول، پلی‌فنول و تئوبرومین هستند که موجب کاهش التهاب‌ها، پایین آوردن مقاومت به انسولین در بدن، کم کردن فشارخون و بهبود جریان خون در رگ‌ها می‌شوند. سایر موادغذایی که می‌توانند به کاهش التهاب‌ها کمک کنند؛ عبارتنداز: توت‌فرنگی‌ها، آلبالو و گیلاس، انواع بادام‌درختی، مرکبات، آناناس، سیر، کلم‌بروکلی، انگورها و روغن زیتون خالص، تمام غلات ازقبیل چاودار، برنج قهوه‌ای، لوبیا، آجیل، برخی از گیاهان دارویی و ادویه‌ نیز اثرات مشابهی بر کاهش التهاب‌ها دارند.

شکلات تیره

شکلات‌تیره، انباشته از فلاوانول‌ها، آهن، روی، مس، منیزیوم و فسفر است. مناسب‌ترین شکلات‌تیره باید 70درصد و یا بیشتر باشد، چرا که این نوع شکلات‌ها بیشترین میزان فلاوانول را دارند. هر چه این مقدار بیشتر باشد، طعم تلخ شکلات به همان نسبت افزایش می‌یابد. این طعم تلخ را می‌توان با خوردن میوه، ماست و دوغ کاهش داد.

غذاهای عامل ایجاد التهاب

گوشت‌های چرب، غذاهای فوق‌فرآوری شده، نوشابه‌های قنددار و شیرین و روغن‌های نارگیل و پالم از مهم‌ترین غذاهای به‌وجود آورنده التهاب‌ها هستند. موادغذایی دیگری نظیر گوشت چرب گوساله، آرد سفید، هات داگ‌ها، بسیاری از غذاهای سرخ شده و برشته شده، شیرینی‌های بسته‌بندی شده، سودا و بسیاری دیگر از مواد قندی و دارای شیرینی می‌توانند عامل ایجاد التهاب‌ها باشند.

فهرست دیگری که متاسفانه امروز مصرف آن‌ها فراوان، اما می‌توانند عامل ایجاد التهاب شوند به گواهی مرکز پزشکی جان هاپکینز به قرار زیر است: همبرگر، استیک، ماکارونی و پاستای ساخته شده از آرد سفید، انواع کیک‌، کالباس و سوسیس‌، گوشت بیکن، بیسکویت منجمد، دونات‌، گوشت مرغ سرخ‌شده، نوشابه انرژی‌زا و بسیاری دیگر از مواد دارای افزودنی‌های نگاهدارنده از این دسته‌اند.

توصیه می‌شود که از غذاهای پخته شده به روش ساده، بخارپز و یا در شرایط سرخ‌شدن کم و سریع استفاده شود.

اجتناب از پخت گوشت در درجه حرارت‌های بالا و هرگونه آماده کردن چنین گوشت‌هایی مانند دودی کردن، به کاهش التهاب‌ها کمک می‌کند و از خطرات ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت‌ و سرطان جلوگیری می‌نماید.

غذاهای ضد التهابی شامل :

  • سبزی‌های تفت داده شده همراه با لوبیای سفید؛

  • گوشت ماهی سالمون؛

  • سالادهای تهیه شده از انواع سبزی و لوبیای سیاه؛

  • سالاد اسفناج، مارچوبه، آووکادو و میگو؛

  • مخلوط پخته شده از گوجه‌فرنگی و بادمجان؛

  • و… .

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۰-آبان ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای