آخرین خبرها:
شناسه خبر: 39758

ناامیدی گندمکاران از وعده‌های مسئولان

تاخیر در پرداخت مطالبات بار دیگر بر این واقعیت صحه می‌گذارد که در اصل کشاورزان و گندمکاران هستند که به دولت یارانه می‌دهند

ناامیدی گندمکاران از وعده‌های مسئولان

چند روز مانده به آغاز سال زراعی مطالبات گندمکاران کامل پرداخت نشد

تاخیر در پرداخت مطالبات بار دیگر بر این واقعیت صحه می‌گذارد که در اصل کشاورزان و گندمکاران هستند که به دولت یارانه می‌دهند و برای تامین امنیت غذایی از حق حقوق اولیه و حتی معیشت خانواده خود می‌گذرند، هر چند اگر مطالبات به حق گندمکاران با روال طبیعی و بلافاصله پس از تحویل گندم به دولت با نرخ تضمینی وعده داده شده، پرداخت می‌شد دیگر مسئولان فرصتی برای این حجم از مصاحبه و وعده و وعید نداشتند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ روزها می‌گذرد و گندمکاران بدون اینکه بتوانند نهاده‌های مورد نیاز برای کشت سال زراعی پیش‌رو را تهیه کنند به دنبال خبر دقیقی از زمان پرداخت مطالبات خود هستند.
بیشتر بخوانید: دهن‌کجی به خودکفایی گندم، چرا؟
وعده به‌زودی پرداخت می‌شود، حتی از روزها و هفته‌ها عبور کرده و به ماه‌ها رسیده است؛ اما نکته قابل توجه در این میان گفته‌های اخیر سید سعید راد، مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران است.
وی گفته است مابقی مطالبات گندمکاران با تامین مالی سازمان برنامه بودجه پرداخت می‌شود و مبالغی که تاکنون بابت خرید تضمینی گندم پرداخت شده به‌صورت علی‌الحساب با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

سازمان برنامه در حال تدارک بودجه مورد نیاز است!

وی در پاسخ به اینکه آیا مابقی قیمت گندم تا ۱۵ هزار تومان نیز پرداخت می‌شود یا خیر، گفته است: سازمان برنامه و بودجه در حال تدارک بودجه مورد نیاز است.
عبارت «در حال تدارک بودجه مورد نیاز» در حالی مطرح می‌شود که اردیبهشت‌ماه نرخ قطعی خرید تضمینی گندم از سوی شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به استناد مفاد اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی ابلاغ شده بود و براساس آن قیمت تضمینی گندم به مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و یک هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کاشت (تأمین بخشی از هزینه‌های کود و بذر) و به‌منظور ارتقاء و افزایش انگیزه تولید در کشاورزان، رعایت قیمت نسبی محصولات اساسی کشاورزی و تعادل‌بخشی در الگوی تولید، جزء (۳) به ذیل بند (الف) "سیاست حمایت غیرقیمتی" مصوبه مذکور، مبلغ ۲هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به‌عنوان «جایزه تحویل گندم» نیز پرداخت می‌شود.
بیشتر بخوانید : رهبری بدانند؛ سال آینده تولید گندم نصف می‌شود
حال پس از گذشت بیش از 4 ماه از این ابلاغیه و صرف هزینه‌های کلان در سایر بخش‌ها از سوی دستگاه‌های متولی عدم پرداخت مطالبات گندمکاران و واریزهای قطره چکانی این واقعیت را نشان می‌دهد که دولت به نوعی در حال اخذ یارانه از گندمکارانی است که خود با بدهی بانکی مواجه هستند و باید جریمه دیر کرد تسهیلات گران بانکی را بپردازند و به نوعی جایزه تحویل گندم همان سود مطالبات مانده در دست دولت است که نادیده گرفته می‌شود.

ناامیدی گندمکاران از وعده‌های مسئولان

نکته قابل ذکر دیگر این است که هنوز مطالبات گندمکاران به‌صورت کامل پرداخت نشده، اما وعده‌های نرخ خرید تضمینی سال آینده از سوی مسئولان در حال طرح است تا مرهمی برای گلایه‌های گندمکاران باشد، هر چند باور این وعده‌ها سخت شده است.
برای نمونه رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آتی کمتر از ۲۰ هزار تومان نیست، گفته است: اعضای شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی شامل وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر جهاد کشاورزی و 6 نفر از مسئولان تشکل‌های بخش کشاورزی و دو کشاورز خبره هستند که رای این شورا ملاک عمل تصمیم‌گیری است و بعد از یک هفته وزیر جهاد کشاورزی به‌عنوان رئیس شورا باید مصوبه شورا را اعلام کند.
بیشتر بخوانید: قیمت خرید تضمینی گندم کم‌تر از ۲۵ هزار تومان نباشد
براساس بررسی‌های کارشناسی در کمیسیون شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آتی کمتر از هر کیلوگرم 20 هزار تومان نخواهد بود.
مشخص نیست این وعده تا چه حد مشوقی برای گندمکاران برای تامین نهاده های کشت است یا اینکه واقعاً دولت بر افزایش قابل توجه قیمت تضمینی گندم تمرکز دارد.
البته با توجه به اینکه هنوز سازمان برنامه و بودجه نتوانسته اعتبار مطالبات گندمکاران را براساس قیمت 15هزار تومان تامین کند، بعید است دولت به قیمت 20هزار تومانی خرید تضمینی گندم برای سال جاری راضی شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای