آخرین خبرها:
شناسه خبر: 43176

نوآوری‌های تکنولوژی در کشاورزی هوشمند

بخش کشاورزی در حال گذر از تحولات انتقالی از یک عرصه به عرصه‌های دیگر است که عامل و به‌وجود آورنده اصلی چنین شرایطی، پیشرفت‌های تکنولوژیکی است.

نوآوری‌های تکنولوژی در کشاورزی هوشمند

بخش کشاورزی در حال گذر از تحولات انتقالی از یک عرصه به عرصه‌های دیگر است که عامل و به‌وجود آورنده اصلی چنین شرایطی، پیشرفت‌های تکنولوژیکی است.

اخبار سبز کشاورزی ؛ کشاورزی هوشمند و یا به بیانی دیگر کشاورزی دقیق، محدوده‌های بسیاری از عرصه‌های تکنولوژی را برای بهینه‌کردن تولید محصولات، کاهش ضایعات و ارتقای بهره‌وری، در نوردیده و به‌طور مستمر، ایده‌ها، ابزار و دانستنی‌های جدید را عرضه می‌کند.

تلفیق و ادغام تحلیل داده‌های اطلاعاتی، حسگرها، اتوماسیون و ارتباطات، راه را برای گام نهادن در عصر و دوره جدیدی از کشاورزی، هموار نموده است.

در این‌جا، عرصه‌های کشاورزی هوشمند، تاثیر آن بر عملیات کشاورزی، پایداری محیط‌زیست و آینده‌ای که برای تغذیه جمعیت رو به رشد جهان پیش‌بینی می‌شود؛ مورد بحث قرار می‌گیرند.

لزوم درک کشاورزی هوشمند

اساساً کشاورزی هوشمند چگونگی کاربری اطلاعات به‌دست آمده از تکنولوژی‌ها را به‌منظور اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه درباره چگونگی کشت محصولات، مدیریت منابع، دامپروری و سایر اقدامات در زیربخش‌های دیگر، در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با جمع‌آوری و تحلیل داده‌های به دست آمده از منابع مختلف ازقبیل حسگرها، پهپادها و تصاویر ماهواره‌ای، کشاورزان می‌توانند با اقدامات دقیق، حداکثر محصول را همراه با حداقل ضایعات و هزینه‌ها به‌دست آورند.

تکنولوژی‌های کلیدی در کشاورزی هوشمند

اینترنت لوازم (IOT)؛ ابزار و لوازم کنونی ازقبیل حسگرهای اندازه‌گیری رطوبت خاک، حرارت، رطوبت هوا و سایر ثبت‌کنندگان شرایط محیطی، اطلاعات دقیقی را برای مدیریت آب و دادن موادغذایی و کود به گیاهان در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

کشاورزی دقیق؛ تراکتورهای مجهز به GPS و ماشین‌های بهینه‌سازی عملیات کشت، کوددادن و چگونگی برداشت محصولات موجب کاهش هزینه و استفاده بی‌رویه از منابع تولید می‌گردند.

حسگرهای فضایی؛ تصویربرداری فضایی توسط ماهواره‌ها و پهپادها موجب ارائه اطلاعات لازم در حفظ سلامتی و نگهداری محصولات کشاورزی، یافتن نقاط آلوده به آفات در مزارع، رشدونمو گیاهان و توانمند نمودن بهره‌برداران در دست‌یابی به اهداف خود می‌شوند.

تحلیل داده‌ها؛ روند پیشرفته تحلیل داده‌ها موجب شناسایی حجم عظیمی از اطلاعات و ارتباطات بین آنها می‌گردد که می‌توان به پیش‌بینی وضعیت محصولات در آینده و صدور دستورالعمل‌ها و توصیه‌ها برای بهتر نمودن شرایط آن‌ها اشاره نمود.

سیستم‌های اتوماتیک؛ سیستم‌های روباتیک اتوماتیک قادرند امور زیادی ازقبیل کشت محصولات، مقابله با علف‌های هرز، برداشت محصولات و کاهش نیاز به نیروی کار انسانی را عرضه نمایند، ضمن آن که کمتر مرتکب خطا، ضرر و زیان می‌شوند.

استارت‌آپ‌ها؛ این مجموعه‌ها به دلیل استفاده هم زمان از تکنولوژی‌های قابل استفاده در عرصه‌های کشاورزی، نقش مهمی در پیشبرد کشاورزی هوشمند دارند، چرا که بعضاً با ارائه نوآوری‌های خاص موجبات پیشرفت در این عرصه را به‌وجود می‌آورند. در برخی از کشورها، دولت‌ها به‌طور مستقیم از ایجاد چنین استارت‌آپ‌هایی حمایت می‌کنند،

چرا که با داشتن اهدافی جداگانه، ازجمله حفظ محیط‌زیست، کاهش مصرف نهاده‌هایی چون آّب، سموم‌شیمیایی، کود، شناسایی مناطق نیازمند به حفاظت و مراقبت، حذف هزینه‌های اضافی و درنهایت کسب درآمد بیشتر کشاورزان با محصول بیشتر، به این بخش کمک می‌کنند. در عرصه کشاورزی دقیق، استارت‌آپ‌ها با تحلیل و هماهنگ کردن داده‌های دریافت شده از ماهواره‌ها، کمک شایانی به افراد متقاضی می‌کنند.

تکنولوژی‌های حسگرها، در زمانی واقعی، اطلاعات مربوط به سلامت محصول، رطوبت خاک، داده‌های هواشناسی، نیاز به آبیاری، دادن کود و سمپاشی آفات و علف‌های هرز و بیماری‌ها را در اختیار کشاورزان می‌گذارند که خود قادر به جمع‌آوری و تحلیل آنها نیستند. پیش‌بینی وضع هوا در هر منطقه به کمک اطلاعات ماهواره‌ای و برنامه‌ریزی برای انجام امور ضروری در مزرعه ازقبیل سمپاشی یا برداشت محصول به کمک این داده‌ها برای کشاورزان موضوعاتی حیاتی‌اند.

به‌طور خلاصه تکنولوژی فضایی دارای ظرفیت و توانایی‌های دگرگون‌کننده در کشاورزی است که می‌تواند با عرضه داده‌های ارزشمند به شرکت‌های استارت‌آپ و ارائه آنها به کشاورزان موجبات افزایش محصول، کاهش ضایعات، پایین آوردن میزان خطرات و آسیب‌های احتمالی را فراهم آورد.

اثرگذاری تکنولوژی‌ها در عملیات کشاورزی

افزایش بهره‌وری؛ موضوع بهره‌برداری و بهینه مصرف کردن نهاده‌ها، پیوسته از دغدغه‌های مسئولان و بهره‌برداران بخش کشاورزی بوده و حداکثر سعی در کاهش تلفات و ضایعات در نظر بوده است. راهنمایی‌های دقیق در روش‌های آبیاری، دادن کود و به کار بردن آفت‌کش‌ها اهمیت زیادی دارد، بنابراین با استفاده از تکنولوژی فوق‌الذکر می‌توان به افزایش بهره‌وری کمک کرد. محصولات تاییدشده؛ تکنولوژی‌های مذکور در کسب بهترین محصول اثرگذاری انکارناپذیر دارند و داده‌ها و اطلاعات به‌دست آمده از آن‌ها کشاورزان را در اجرای بهترین عملیات کمک می‌نماید.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۰- آبان ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای