آخرین خبرها:
شناسه خبر: 39378

یک ارز و چندین لقب

حکایت غریبی دارد این دلار که گرچه یک منبع و منشأ دارد (چاپ در آمریکا، ارزش برابر با طلا، با قیمت جهانی ثابت و با نوسانات جزئی افزایش یا کاهش)، اما چون

یک ارز و چندین لقب
حکایت غریبی دارد این دلار که گرچه یک منبع و منشا دارد(چاپ در آمریکا و ارزش برابر در مقابل طلا و قیمت جهانی ثابت با نوسانات جزئی افزایش یا کاهش)، اما چون در ایران تولید یا چاپ نمی‌شود قاعدتا با صدور هر نوع کالا (نفت و کالاهای غیرنفتی) یا خدمات یا به صورت ارز همراه مسافر یا سرمایه‌گذار خارجی و یا ایرانیان مقیم خارج به کشور با قیمت ثابت آورده می‌شود.
اخبار سبز کشاورزی ؛ ابوالقاسم گل باف | اما حکومت ایران چندین نام سلیقه‌ای روی این دلار گذاشته و بدون هیچ استاندارد یا ارزش‌گذاری قانونی و… البته به صورت غیرقانونی با اسامی همچون ارزدولتی (واردات کالاهای فوق اساسی) ارز ترجیحی (واردات کالاهای غیرضروری)، ارز نیمایی، ارز حواله‌ای، ارز صرافی، ارز آزاد، ارز نیکویی (کالاهای اساسی) ارز مسافرتی، ارز سنا، ارز مبادله‌ای و… آن را نام‌گذاری کرده‌است.

قیمت‌گذاری غیرقانونی دلار

دولت این دلار وارده را از انبار ارز یا صندوق بانک مرکزی، صندوق ذخیره ارزی، فروش شرکت نفت، فروش شرکت نیکو، صندوق توسعه ملی و… بر می‌دارد و به صورت قطره چکانی به شرکت‌ها و فعالان اقتصادی اعم از تولیدکننده (برای وارد کردن مواد اولیه) یا بازرگان و واردکننده (برای واردات کالا و نهاده‌ها) می‌فروشد؛ بخشی را نیز از طریق صرافی‌ها یا دلالان میدان فردوسی و استانبول و… اما به هر کسی به قیمتی خاص و صرفا با هدف منفعت طلبی نه اهداف ملی (چون تورم حاصله بیداد می‌کند) عرضه می نماید.
بیشتر بخوانید : دریغ از اختصاص یک دلار برای واردات سم و کود
متاسفانه در اثر استمرار این کار غیر قانونی (زیرا در هیچ قانونی که مصوب مجلس باشد و به تایید شورای نگهبان رسیده باشد و حتی در قانون اساسی نیامده که دلار آمریکا یا ارز هر کشوری باید در ایران به چهار، پنج قیمت و به تشخیص دولت یا بانک مرکزی عرضه شود)، کم کم مردم به این نتیجه رسیدند که دلارها در همان مبادی (منشا) و در دیگر کشورها هر کدام نرخ خاصی دارند و با ارزش‌های متفاوت به ایران وارد می‌شوند.

خلق ارزش‌گذاری کاذب دلار

رسیدن مردم به این تفکر که دلار آمریکا واقعا قیمت‌های متفاوتی دارد، آرزوی دولت است که به نتیجه هم رسیده، اما متاسفانه این نوع خلق ارزش‌گذاری، فرقی با خلق پول و ایجاد تورم مهار گسیخته ندارد؛ چراکه گران فروختن دلار باعث گران‌تر شدن مواد اولیه و گران‌تر شدن محصول نهایی برای مردمی می‌شود که درآمد ثابت دارند.

این کاسه به آن کاسه کردن

شگرد دولت در این است که وقتی بودجه کم می‌آورد و پول بیشتری نیاز دارد ورود ارز به صرافی‌ها را محدود می‌کند. دلار را در ردیف‌های خاص سهمیه‌بندی کرده به قیمت های مختلف می‌فروشد.
در حالی که دلار موجود در صندوقچه دولت یک ارزش دارد حتی به صرف سودجویی دولت می‌تواند به جای سقف‌گذاری برای انواع دلارها زمانیکه مثلا سقف پرداخت ارز نیمایی پر شد از ارز نیکویی بردارد و در قالب نیمایی پرداخت کند (چون برای دولت همه دلار ها یک قیمت دارد) تا چرخ صنعت و کشاورزی کند نگردد.
مسلما وقتی کالایی ثابت (دلار) به چند نرخ عرضه شود، با انواع فساد بیشتر، رانت خواری بیشتر و خروج ارز بیشتر همراه است.
بیشتر بخوانید : رهبری بدانند؛ سال آینده تولید گندم نصف می‌شود

خروج دولت از نرخ گذاری دستوری ارز

کارشناسان معتقدند چنانچه دولت خود را از چنبره چند قیمتی ارز رها سازد و قیمت دلار را به عرضه و تقاضا بسپارد، تکلیف کارخانه‌دار، سرمایه‌گذار، بازرگان، واردکننده، صادرکننده، مسافر و… روشن است و ذات دلار قیمت جهانی خود را در ایران حفظ خواهد کرد و نهایتا عرضه و تقاضا حاکم خواهد شد، مشروط بر اینکه دولت از پدرخواندگی دلار دست بردارد.
فراموش نکنیم دلار آمریکا طی 25 سال (از سال 32 الی 57) نه تنها در ایران افزایش قیمت نداشت که 10 درصد هم از ریال ایران ضعیف‌تر و ارزان‌تر شد، یعنی از 80 ریال به 70 ریال برای هر دلار رسیده، اما طی ۴۵ سال گذشته (تا سال ۱۴۰۱ ) دلار آمریکا ۷ هزار و پانصد برابر گرانتر از قیمت سال ۵۷ شد .

یک ارز و چندین لقب یک ارز و چندین لقب

خجالت‌آورتر اینکه در کشور همسایه ما، افغانستان طالبان، حاکمان آن اعلام کردند دلار در مقابل افغانی تضعیف شده (طی یک ماه قیمت دلار از 86 افغانی به ۷۲ افغانی رسیده یعنی ارزش دلار نزدیک به ۲۰ درصد کاهش یافته) اما در ایران؟!
بیشتر بخوانید : ادامه روند سقوط ارزش دلار آمریکا در برابر پول افغانستان

دست بردن در جیب مشتریان

بدتر اینکه حتی برای یک حرفه و صنعت مثلا تولید سم و کود تا دو سه سال پیش ارز دولتی (هر دلار 4200 تومان) اختصاص می‌یافت و در حالی که هم دلار ثابت بود هم ارزش سم و کود، اما ناگهان ارز آزاد برای آن تخصیص گرفت، یعنی 700 درصد گران‌تر، سپس ارز سم و کود، به ارز نیمایی تعییر یافت، در مرحله بعد همین سم و کود ارز نیکویی دریافت کرد و از گروه کالایی 21 به گروه کالایی 22 انتقال یافت.
این نوع دست در جیب مردم بردن به قدری عمومیت یافت که حالا دیگر گروه‌های کالایی و ارزهای متفاوت و قیمت‌های متفاوت، همه را به شک و تردید واداشته که آیا می‌توانند محصولی را با حاشیه سود مشخص مثلا سه ماه یا ۶ ماه با قیمت ثابت (آرزویی محال) تولید و عرضه کنند.
صنعت و کشاورزی با استمرار گران و گران‌تر خریدن ارز و تامین منفعت طلبی دولت، کم کم به سمت کاهش تولید، تعدیل نیروی کار یا نابودی می‌رود.

یک ارز و چندین لقب یک ارز و چندین لقب

قهر هر نوع ارز با سم و کود از بهمن 1401

همانگونه که در خبرها آمده بود وزارت جهاد کشاورزی از بهمن ماه سال گذشته تاکنون نه تنها به شرکت‌ها و کارخانجات ایرانی بابت واردات مواد اولیه و تکنیکال سم و‌ کود هیچ نوع ارزی اختصاص نداده بلکه در لیست متقاضیان دریافت ارز هم اجازه نداده اسامی درخواست کنندگان ارز برای واردات مواد اولیه سم وکود لحاظ شود.
بیشتر بخوانید : کود و سم، در چنبره تخصیص و تامین ارز

ارز واردات برنج آری، ارز واردات سم و کود نه!

در جدولی که 630 متقاضی واردات برنج (آن هم در فصل برداشت) ثبت نامشان پذیرفته شده و 60 واردکننده روغن پالم آمده (با آن همه آثار تخریب در سلامتی انسان و بیماری‌های قلب و عروق) سوال این است که چرا نام متقاضیان واردات مواد تکنیکال و نهاده‌های سم و کود که کمتر از 100 میلیون دلار متقاضی تخصیص ارز بوده‌اند؛ حتی در جدول بررسی قرار نگرفته و نفوذی ها و مافیای قدرت چگونه توانسته ارز را به واردات محصولی که نیاز نداریم اختصاص دهد اما ارز و حتی اعتبار ریالی کود (به گفته معاونت زراعت کودهای پایه موجود صرفا نیاز 400 هزار هکتار اراضی کشت پاییزه را تامین می‌کند) دو سال است تامین نشده است.
توجه داشته باشیم در کشت پاییزه سال زراعی جدید برای حدود یک میلیون تن بذر گندم به سموم ضدعفونی بذر نیاز داریم و در اسفند و فروردین هزاران تن سم آفتکش و ضد علف هرز و همزمان سموم مبارزه با آفت سن باید عرضه شود.

دولت متهم اصلی کاهش تولید محصولات کشت پاییزه

در حالی که اگر دولت دلسوز امنیت غذایی و خودکفایی یا خوداتکایی بود می‌بایست از اول مرداد ارز برای خرید مواد اولیه در اختیار کاخانجات تولید سم قرار می‌گرفت و به کارخانجات کود پیش از این.
چرا که سه تا 6 ماه زمان می برد تا نهاده ها وارد شده، تولید صورت بگیرد و آماده توزیع شود به نحوی که در آخرین ماه زمستان سموم مورد نیاز محصولات زراعی به تناسب در مغازه‌های سم فروشی (داروخانه‌های گیاهی) قابل عرضه شود.
در حالی که متاسفانه تا تاریخ نگارش این تحلیل گزارش (یازدهم شهریور ماه) 90 میلیون دلار ارز درخواستی کارخانجات تولید و فروموله کننده سم نه اختصاص یافته نه بررسی شده است.
در واقع حرکت اخیر سازمان حفظ نباتات، معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و هیات دولت مخالف شعار سال رهبری است، چون رشد تولید سموم کشاورزی کاهش یافته و به‌تبع آن رشد تولید محصولاتمان کشاورزی کاهش می‌یابد و به همین دلیل تورم مهار نمی شود.

مناسب‌ترین راه خروج از بحران

دولت اگر بخواهد به نظرات رهبری توجه کند حداقل می‌تواند مقادیری از ارز نیمایی را به نیکویی تبدیل کند و به کارخانجات تولید سم اختصاص دهد.
شاید با تخصیص ماهانه یا دو ماه یک بار مثلا هر ماه 20 میلیون دلار و فروش آن به کارخانجات بتواند تولید حدود 35 هزار تن انواع آفتکش در کشور و سلامت و امنیت غذایی را تضمین نماید؛ چراکه بانک‌ها می‌گویند تامین ارز نیمایی مشکل جدی ندارد (اگر دولت بخواهد)و بانک‌های می توانند به صورت روزانه برای مشتریانی که تخصیص ارز نیمایی دارند ارز خریدارای کرده و برای فروشنده حواله کنند.

دولت از دلالی دلار دست بردارد

البته کارشناسان مزرعه سبز معتقدند دولت باید از دلالی دلار دست بردارد تا ارز قیمت خود را در عرضه و تقاضا پیدا کند و ثبات نسبی ارزش برابری ارز بر بازار واردات و صادرات حاکم شده و امکان برنامه‌ریزی بلند مدت برای فعالان اقتصادی و توسعه پایدار کشاورزی فراهم آید .
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای