نگاهی به تولید و تجارت سبزی و صیفی
سبزیها و صیفیها، محصولات بسیار متنوعی هستند و قابلیت کاشت در محیطهای کوچک و محدودی مثل گلدانها و باغچهها تا مزارع بزرگ چندین هکتاری را دارند.

سبزیها و صیفیها، محصولات بسیار متنوعی هستند و قابلیت کاشت در محیطهای کوچک و محدودی مثل گلدانها و باغچه ها تا مزارع بزرگ چندین هکتاری را دارند.
این محصولات داراي ارزش اقتصادی بالایی برای تولیدکنندگان بوده و به دلیل اینکه تقاضا برای آنها وجود دارد و همه مردم و جامعه خریدار آنها هستند، همیشه بازار خودشان را دارند؛ چرا که در نوع مصرف نیز دارای تنوع بالایی از مصرف خام گرفته تا خشک شده، پخت جداگانه و استفاده در پخت سایر غذاها کاربرد داشته و از ارزش تغذیهای بالایی نیز برخوردار هستند.
همچنین این محصولات دوره رشد کوتاهتری نسبت به محصولات باغی و بسیاری از محصولات زراعی دیگر دارند که همه این موارد از مزیتهای محصولات سبزی و صیفی محسوب میگردند.
در گفتگو با جواد باقری، کارشناس و عضو هیاتمدیره اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، بازار تولید و مصرف این محصولات را مورد بررسی قرار دادهایم:
فصل تولید و توزیع سبزی و صیفی، با توجه به اقلیمها و استانهای مختلف چه مزیتهایی دارد؟
انواع سبزی از آغاز فصل بهار تا ابتدای پاییز در اطراف تهران کشت میشود و در برخی استانهای دیگر نیز بر همین منوال است. در پاییز و زمستان، استانهای جنوبی کشور بهخصوص خوزستان ازجمله تولیدکنندگان مهم این محصولات هستند. همچنین بخشی از سبزی مورد نیاز نیز از تولیدات گلخانهای استان اصفهان تامین میشود.
قیمت سبزی و میزان تورم نسبت به قبل، چه حاشیه سود و توجیه اقتصادی دارد؟ آیا میوه و سبزی نسبت به تولید و عرضه از یک قیمت واقعی برخوردار است؟
قیمت انواع سبزی نسبت به سال قبل افزایش 100درصدی داشته که عمده دلایل آن، افزایش هزینههای تولید شامل قیمت بذر، کارگر، سم، کود، هزینه حمل و نقل و… است. این گرانی باعث شده ضایعات کمتر و علاوه بر آن تولید نیز کاهش پیدا کرده است.
در مورد قیمت میوه و سبزی نیز با توجه به تورم ایجاد شده، از بذر، کود، سم، کارگر، هزینه باربری و …، قیمتها اکثرا واقعی است.
آیا برای تولید سبزی هنوز از روشهای سنتی و از آبهای آلوده استفاده می کنند؟
در کشت سبزی عمدتا از روش سنتی استفاده میشود. اما از چند سال گذشته با نظارت وزارت جهادکشاورزی، مصرف آبهای آلوده کنار گذاشته شده است.
سلیقه مشتری در نوع بستهبندی و تنوع محصول مهم است. میزان اشتغالزایی در عملیات تمیز کردن، بستهبندی، خشک کردن، پختن سبزی و … چگونه است؟
در کل، انواع سبزیجات از مرحله کشت تا مصرف چرخه خوب و قابلقبولی از نظر اقتصادی دارند که با یک مدیریت کارآمد میتواند برای هزاران نفر اشتغالزایی ایجاد نماید.
وضعیت صادرات این محصولات چگونه است؟
سبزیهای معطر مانند نعناع، ترخون، مرزه و … بیشتر برای صنایعتبدیلی و خشک کردن استفاده میشود و بهصورت بستهبندی نیز صادر میشوند و اگر بستهبندیها زیبا و مناسب باشد، حتما چه در داخل و چه در بازارهای صادراتی استقبال بیشتری از آنها خواهد شد.
کشف قیمت محصولات کشاورزی چگونه انجام می شود و نوسان قیمت میوه به چه عواملی بستگی دارد؟
کشف قیمت هفتگی را عرضه و تقاضا مشخص میکند. اگر عرضه میوهوترهبار تولیدی که به میدان بارهای مخصوص خود ارسال میشود، بالا باشد، قیمتش مناسب و اگر تولید و عرضه کم شود، قیمتش افزایش مییابد.
واردات میوه و محصولات قاچاق چه تاثیری در توجیه اقتصادی تولید آن دارد؟
واردات محصولات کشاورزی قاچاق، علاوهبر اینکه روی قیمت تولیدات داخلی موثر است، از همه مهمتر اینکه چون بدون نظارت وارد شده، انواع آفتهای کشاورزی را وارد کشور میکند. مانند چند سال قبل که با واردات میوه قاچاق از برخی کشورها، آفت مگسمدیترانهای هم وارد شد و خسارتهای زیادی به محصولات تولیدی داخل وارد کرد.
چند درصد محصولات تولیدی ممتاز و درجه یک هستند؛ آیا محصول ارگانیک نیز تولید میشود؟
چون محصولات کشاورزی ما با علم روز تولید نمیشود و سورتبندی ندارد، اکثرا بهصورت درهم بستهبندی میشوند و در کل حدود 30درصد محصولات ممتاز و درجه یک هستند و بقیه درجه دو و سه هستند. محصولات ارگانیک نیز متاسفانه مورد شناسایی دقیق قرار ندارند.
ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۵۷- مهر سال ۱۴۰۰