خبر فوری
شناسه خبر: 47636

برنج گیاه آبزی نیست، بلکه آب‌دوست است+ ویدئو

کارگاه آموزشی در مزرعه شالی خشکه‌کاری آقای ذبیح‌الله رحمانی، کشاورز پیشرو اهل روستای حسین‌آباد شهرستان بهشهر مازندران سه‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ برگزار شد

برنج گیاه آبزی نیست، بلکه آب‌دوست است+ ویدئو

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ در این کارگاه آموزشی که با حضور جمعی از کشاورزان و ‌کارشناسان و پژوهشگران برنج و همچنین با حمایت شرکت ماشین برزگر همدان که سازنده خطی کار کف‌کار مخصوص خشکه‌کاری برنج برگزار شد، دکتر محمداسماعیل اسدی اظهار داشت: همیشه به خاطر داشته باشید که برنج گیاهی آبزی نیست، بلکه آبدوست است؛ چون ریشه گیاهان آبزی قادر نیست که تارهای کشنده و ریشه‌های فرعی تولید کند، درحالی‌که ریشه برنج هم تار کشنده و هم ریشه فرعی دارد.

وی ادامه داد: آب مورد نیاز برنج از سایر غلات بیشتر است. در جهان و ‌در کانون‌های کشت برنج برعکس کشور خشک ما، هشتاد درصد آب مورد نیاز محصول برنج تولید شده به‌ویژه در نقاط استوایی، از آب باران تأمین می‌گردد و 20 درصد باقی‌مانده را از آب رودخانه و آب چاه تأمین می‌نمایند.

برنج،-گیاه-آبزی-نیست،-بلکه-آب‌دوست-است-2

برنج دومین غله مهم در دنیا

دکتر اسدی افزود: برنج دومین غله مهم در دنیا به حساب می‌آید. نزدیک به 90 درصد سطح زیرکشت و تولید برنج متعلق به کشورهای آسیای جنوب شرقی و خاور دور است. بیش از نصف محصول برنج هم در دو کشور هند و چین تولید می‌شود.

این پژوهشگر بین‌المللی کشاورزی پایدار گفت: کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری تایلند، ویتنام، اندونزی، برمه، لائوس، اندونزی، فیلیپین، پاکستان، هند، آمریکا، ژاپن، ایتالیا، مصر، چین، برزیل، کوبا، مکزیک و استرالیا از تولیدکنندگان برنج به‌شمار می‌آیند.

ضرورت حفظ رطوبت خاک

دکتر اسدی در ادامه افزود: یکی از کارهای ناشایست که برخی کشاورزان در اثر ناآگاهی انجام می‌دهند آتش زدن بقایای گیاهی بعد از برداشت غلاتی نظیر گندم، ‌جو ‌و برنج است که در حقیقت با این کار علاوه‌بر آلوده کردن محیط زیست، تمامی موجودات زنده خاک را از بین می‌برند، ولی برای جلوگیری از این ‌کار می‌توان با به‌کارگیری کارنده‌های بی‌خاک‌ورز و همچنین ساقه خردکن‌ها بقایا را برای حفظ رطوبت خاک در کشت بعدی و همچنین جلوگیری از فرسایش خاک حفظ نمود.

برنج،-گیاه-آبزی-نیست،-بلکه-آب‌دوست-است-1

وی گفت: ما دو ‌منبع پایه تولید یعنی خاک و آب داریم که حیات و بقا و ‌پایداری ما بسته به آنهاست، پس باید در حفاظت از این دو ‌منبع کوشا باشیم و از آنجایی که بخش کشاورزی در جهان و در کشور ما بیشترین مصرف آب را دارد باید این بخش که با تولید غذا مرتبط است در مصرف آب کارآتر عمل نموده و از هدر رفت بیهوده آب جلوگیری نماید که یکی از روش‌ها در تولید برنج حذف مرحله خزانه و گلخرابی زمین و روی آوردن به خشکه‌کاری برنج است؛ یعنی بذر برنج مثل سایر گیاهان زراعی در بستر خشک با کارنده‌های مخصوص کشت گردد و سپس از سامانه‌های آبیاری موثر و علمی نظیر بارانی و قطره‌ای استفاده گردد. با این روش می توان تا حد ۵۰ درصد نسبت به روش‌های سنتی شالیکاری صرفه جویی در مصرف آب نمود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای