خبر فوری
شناسه خبر: 46241

شیلات 10 درصد ظرفیت واقعی کشور تولید می‌کند

محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی گفت: ملتی که در تامین غذا وابسته باشد قادر به حفظ امنیت اقتصادی و سیاسی خود نخواهد بود؛ در حال حاضر ظرفیت شیلاتی سواحل دریای خزر فراموش شده که می‌تواند 10 برابر ظرفیت فعلی به رشد و تولید آبزیان بپردازد.

شیلات 10 درصد ظرفیت واقعی کشور تولید می‌کند

به گزارش اخبار سبز کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز در سمینار آنلاین امنیت غذایی که با حضور نمایندگان، مسئولان، مدیران کل شیلات و روسای استانداری ها برگزار شد، عنوان کرد: استخرهای دو منظوره پرورش ماهیان گرمابی و سرد آبی و نیز چاه‌های دارای مجوز می‌توانند استخرها را تامین آب نمایند و حداقل 3 الی 4 برابر ظرفیت فعلی امکان پرورش وجود دارد.

بانک کشاورزی باید تولید ماهی را در اولویت اول سرمایه گذاری قرار دهد

نیکبخت  گفت: بانک کشاورزی باید با ایجاد خط اعتباری مناسب و هماهنگی با مدیران شعب، تولید ماهی را در اولویت اول سرمایه گذاری قرار دهد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: با فراهم آوردن زمینه جهش تولید در آبزی پروری، اولویت اول، این وزارتخانه برای جذب سرمایه گذار، تسهیل صدور مجوز و ایجاد جهش تولید در ماهیگیری و آبزی پروری به ویژه در استخرهای دو منظوره است.

وی افزود: تصرف تمام منابع آب داخلی استانداری ها و سدهای بخش کشاورزی با هماهنگی استانداری ها و سازمان های موثر در تامین پروتئین مورد نیاز مردم یک استان بسیار موثر خواهد بود.

حفظ امنیت غذایی را رکن اساسی موفقیت در عرصه سیاست های اجرایی

وزیر جهاد کشاورزی حفظ امنیت غذایی را رکن اساسی موفقیت در عرصه سیاست های اجرایی دانست و تاکید کرد: ملتی که متکی به غذا باشد نمی تواند امنیت سیاسی و اقتصادی خود را حفظ کند.

نیکبخت بر لزوم حفظ دستاوردهای 13 گانه دولت، توجه به جهش تولید و جلب مشارکت حداکثری مردم در این زمینه تاکید کرد و ادامه داد: همه دستگاه های وزارت جهاد کشاورزی باید برای اولین بار حرکت جهادی را انجام دهند. هدف توسعه ثروت ماهی در استانداری ها رئیس سازمان جهاد مسئول مستقیم این حرکت جهادی تلقی می شود و باید با هماهنگی سایر سازمان های درون استانداری و زیر نظر سازمان منابع شیلات این مهم را پیش برد.

وی به سند قانونی تغییر کاربری اراضی برای سایر فعالیت های بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: اگر تولید رقم کشاورزی متوقف نشود، تغییر کاربری محسوب نمی شود.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین به مدیرعامل بانک کشاورزی که در این جلسه حضور داشت اطمینان داد: بانک کشاورزی باید با ایجاد ردیف اعتباری مناسب و هماهنگی با مدیران شعب، ماهی را در اولویت اول سرمایه‌گذاری قرار دهد.

لزوم استفاده از استخرهای دو منظوره و معرفی متقاضیان پرورش ماهی

وی بر لزوم شناسایی تمامی امکانات موجود در استان ها برای استفاده از استخرهای دو منظوره و معرفی متقاضیان پرورش ماهی به بانک از سوی مدیران جهاد کشاورزی تاکید کرد و گفت: در این راستا کمیته امداد زمینه همکاری لازم با خانواده های روستایی را فراهم می کند.

در این نشست آخرین گزارش فائو از فعالیت های صنعت شیلات ارائه شد که بر اساس آن در حال حاضر 428 هزار و 294 حلقه چاه کشاورزی دارای مجوز فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد 75 هزار و 251 حلقه چاه برای ایجاد مزرعه دوگانه استخرهای پرورش ماهی مناسب ارزیابی شده است.

بر اساس این گزارش، پرورش ماهی در 11 هزار و 701 استخر دو منظوره در سال گذشته 81 هزار و 624 تن ماهی برداشت شد که این رقم در سال جاری به 100 هزار تن خواهد رسید.تولید ماهی سردآبی در سال گذشته با افزایش بیش از 100 درصدی به 231 هزار و 836 تن رسید و تولید ماهیان گرم آبی به هدف 252 هزار تنی به ویژه در سدهای مازندران رسید. استان های گیلان و خوزستان امسال به 288 هزار تن می رسد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای