چرا ایران خودرو و سایپا وارد تولید ماشینآلات کشاورزی نمیشوند؟
چند خودروساز بزرگ کشور و در رأس آنها ایران خودرو و سایپا مورد انتقادهای گسترده و گاه بیرحمانهای واقع میشوند
مزرعه سبز : چند خودروساز بزرگ کشور و در رأس آنها ایران خودرو و سایپا مورد انتقادهای گسترده و گاه بیرحمانهای واقع میشوند. در این انتقادات گاهی به محض اینکه صحبت درباره ناکارآمدی تولید و صنعت به میان میآید، بلافاصله شاهد مثال را از صنعت خودرسازی میآورند. این انتقادها با تبلیغات و بزرگ نمایی منعکس و دو خودروساز یاد شده، به برخی اتهامها متهم شدند.
از سوی دیگر، تا صحبت از گرانی و تورم قیمت خودرو به میان میآید، بلافاصله خودروسازان بزرگ و بالاخص ایران خودرو و سایپا به داشتن زیان انباشته ناشی از سوءمدیریت، تحریم و… متهم میشوند و دربارهشان این نکته گفته میشود که به خاطر تحریم برخی قطعات خودرو قابل ساخت در داخل نیست و امکان واردات آن نیز وجود ندارد؛ در نتیجه خودروهای ناقص مانده و قابلیت فروش ندارند. در چنین حالتی سرمایه شرکت راکد و باعث زیان میشود.
اما آیا تا به حال کسی به مدیران و راهبردنویسان این صنعت به ویژه مدیران ایران خودرو و سایپا پیشنهاد کرده است که در کنار تولید خودروهایی که انتقادهای مهمی را برانگیخته، شانس خود را برای تولید برخی ماشینآلات ساده کشاورزی که مشتری فراوانی در داخل و کشورهای اطراف دارد و از این بابت سود معتنابهی نصیب تولیدکننده خواهند کرد، بیازمایند؟
ماشینآلات مدرن و کارآمد شرکتهای خودروسازی آیا سه شیفت در حال کار است؟ روشن است که در ساعاتی از شبانه روز این ماشینآلات در حال کار نیست و میتوان از آن برای تولید برخی ماشینآلات ساده کشاورزی بهره برد.
اتفاقاً این ماشینآلات کشاورزی تکنولوژی پیچیدهای ندارند و با کوچکترین بازمهندسی یا مهندسی معکوس تولیدکننده میتواند آنها را بازطراحی و تولید کند. در عین حال تمام مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت این ماشینآلات در د اخل تولید میشود و شرکتهای بزرگ خودروسازی برای تأمین مواد اولیه دچار چالش یا مشکل نمیشوند.
در عین حال، بازار فروش گسترده و بلافاصلهای در انتظار این ماشینآلات است که این بازار تا خارج از مرزها و در کشورهای همسایه نیز ادامه دارد.
ممکن است گفته شود چرا بخش خصوصی وارد این تولید نمیشود تا از سود آن بهرهمند شود، این پرسش، پاسخ سادهای دارد؛ چراکه سرمایهگذاری و تاسیس کارگاههای بزرگ و مناسب تولید این ماشینآلات سرمایهگذارهایی میخواهد که بخش خصوصی توان این سرمایهگذاری را ندارد، در این گفتار به شرکتهای خودروسازی و بالاخص ایران خودرو و سایپا توصیهای برای سرمایهگذاری جدید نمیشود، بلکه گفته می شود که از ظرفیتهای فعلی کارگاههای تاسیس شده استفاده کند و ظرفیتهای خالی را تکمیل کند.
این یادداشت همچنین لازم میداند درباره تولید و کمک به تولید برخی ماشینآلات کشاورزی به واردات جهاد کشاورزی توصیه کند که اگر وزیر جهاد کشاورزی تولید محصولات کشاورزی و گسترش آن را راهبردیترین هدف خود میداند و این هدف بیبدیل را در نقاط گوناگون بیان میکند، روشن است که تولید و گسترش تولید ماشینآلات کشاورزی علاوهبر آن که کشاورزی مکانیزه را در میان کشاورزان ایرانی گسترش میدهد و جان و مال ایشان را از خطرهای گوناگون مصون میسازد، بهرهوری در نزد تولیدکنندگان محصولات کشاورزی را ارتقاء میبخشد و از این بابت علاوه بر ایجاد صرفهجوییهای گوناگون هزینههای تمام شده برای تولید محصولات کشاورزی در ایران را به گونهای قابل درک کاهش میدهد.
نادر کریمی جونی ـ کارشناس اقتصاد کشاورزی