خبر فوری
شناسه خبر: 46350

سخنرانی پزشکیان در گردهمایی بزرگ فعالان بخش کشاورزی و صنعت غذا؛

آمده‌­ام تا صدای خانواده‌ بی‌صدای کشاورزی ایران باشم

این درست است که دکتر مسعود پزشکیان، طبیبی متخصص و مدیری کاردان است و در کشاورزی تخصص ندارد؛ اما کارکرد وی در مجلس (سه دوره) و دولت (یک دولت وزارت) و شقوق مختلف کار در نهادها، سازمان‌ها، بیمارستان‌ها و البته رشد در یک خانواده کشاورز، موجب شده تا به کلیات و برنامه‌های کشاورزی، امنیت غذایی و اقتصادی کشاورزی آشنایی داشته باشد.

آمده‌­ام تا صدای خانواده‌ بی‌صدای کشاورزی ایران باشم

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ وی پس از شنیدن معضلات ملی کشاورزی از زبان دکتر بخشنده، رئیس ستاد کشاورزی؛ عطاءالله هاشمی، رئیس بنیاد گندمکاران، احمد مقدسی، رئیس انجمن گاوداران استان تهران و مرتضوی، رئیس انجمن صنایع غذایی، لحظاتی پشت میکروفن قرار گرفتند و به طرح مباحث ملی کشاورزی ازجمله سپردن امور به متخصص کاردان و کارآزموده، همچنین سرمایه‌گذاری و کارآفرینی و انجام تحقیقات و آموزش و ترویج، چابک‌سازی بخش، غیرسیاسی شدن کشاورزی، کاهش دخالت دولت، توسعه زنجیره‌های ارزش، کمک به انتقال دانش و یافته‌های جدید برای بهره‌برداران، مقرون به صرفه کردن کشاورزی برای کشاورزان و... پرداخت که متن این سخنرانی در ادامه می‌آید:

عرض سلام و احترام دارم خدمت همه شما گرامیان

من امروز با افتخار در جمع شما تولیدکنندگان، کشاورزان، کارشناسان، محققین و اساتید، تجار، تشکل‌­های خانواده‌ بزرگ کشاورزی و صنعت غذای کشور و عشایر نجیب که همگی زحمت کشیده و بر بنده منت گذاشته‌­اید و در این گردهمایی بزرگ شرکت نموده­‌اید، حاضر شده­ام، بسیار خوشحال و خوشوقتم که در خدمت شما عزیزان و بزرگواران هستم.


بیشتر بخوانید: تولیدکنندگان، اصناف و فعالان عرصه کشاورزی و غذا، زبان مشترک داشته باشند


 حمایت از مسعود پزشکیان  (13)

بخش کشاورزی و صنعت غذا شایسته بهترین‌­ها هستند

من، توصیه‌­ها و رهنمودهای شما را با گوش جان شنیدم و بهره بردم و امیدوارم آنها را در عرصه عمل به کار بندم و در خدمت بی­منت به مردم عزیز و دوست داشتنی این کهن سرزمین، و مخصوصاً جامعه بزرگ و مولد بخش کشاورزی و صنعت غذا که شایسته بهترین‌­ها هستند، کوشا باشم.

من به توان و قدرت شما، به علم و تخصص و تجربه‌ شما و به دقت نظر شما، باوری عمیق دارم. در این زمان سرنوشت‌ساز، من و شما با هم و با عبور از سختی‌­ها ان‌شاءالله به نتیجه و افق‌های روشن خواهیم رسید و فرداهای بهتری را برای صنعت کشاورزی و غذا، برای روستائیان عزیز و برای عشایر نجیب رقم خواهیم زد.

این دستاورد مهم، تنها در یک دولت قوی میسر است که پشتیبانان استوار و سخت‌کوشی چون شما را داشته باشد و من خداوند بزرگ را شکر می‌کنم که پشتیبانی و حمایت صمیمانه و بی‌دریغ شما را دارم. شما قدرتمند هستید و من به پشتیبانی شما، این مأموریت مهم را انجام خواهم داد.


بیشتر بخوانید:ببینید| گزارش تصویری از گردهمایی بزرگ فعالان کشاورزی در حمایت از مسعود پزشکیان


بخش کشاورزی یکی از بنیاد­های اصلی اقتصاد کشور

بخش کشاورزی یکی از بنیاد­های اصلی اقتصاد ماست که علاوه‌بر کمک به اقتصاد ملی در تضمین امنیت غذایی و در سفره تک تک ایرانیان، نقش و حضور موثری دارد.

حاصل دسترنج خانواده بزرگ کشاورزی کشور در فرآیندها و زنجیره‌های پیچیده و طولانی، تولید غذا برای جمعیت 87 میلیونی کشور است.‌ این جمعیت عظیم، روزی سه‌بار بر سفره­ای می­نشینند که موجودیت آن، با دستان پرتوان شما عزیزان تولید می­‌شود.‌

اما این جمعیت بزرگ و نجیب با همه این نقش و کارکرد مخلصانه و موثر، مورد توجه بایسته قرار نگرفته است.


بیشتر بخوانید: حمایت وزرای پیشین کشاورزی از مسعود پزشکیان+ تصاویر


حمایت از مسعود پزشکیان  (11)

من آمده‌­ام تا صدای رسای خانواده‌ بی‌صدای کشاورزی ایران باشم

من آمده‌­ام تا به پشتیبانی شما عزیزان، پرچم­دار نهضتی باشم تا این بخش مهم و مولد را به جایگاه حقیقی خودش برسانم،‌ من آمده‌­ام تا صدای رسای خانواده‌ بزرگ و بی‌صدای کشاورزی ایران باشم. به‌راستی چه کسی بیشتر از شما برای کشور اقتدار و امنیت ایجاد می­کند؟

شما هستید که با تولید غذا و ایجاد امنیت غذایی، امنیت سایر حوزه­‌ها را پایه‌گذاری می‌نمایید. بنابراین، دولت «برای ایران» به حوزه کشاورزی توجه ویژه­ای خواهد داشت؛ امنیت غذایی پایدار بر مبنای تولید داخلی و خوداتکایی در محصولات اساسی و تأمین غذای سفره مردم و نداشتن دغدغه از بابت غذا، خط قرمز دولت من است.

ما باید همه با هم کار کنیم که مردم شریف ما، نگرانی از تأمین غذای مکفی و سالم نداشته باشند و اقتصاد فعالین این بخش نیز به‌طور منصفانه تأمین گردد و با حمایت دولت و سرمایه‌گذاری مناسب، منجر به توسعه شود.

برنامه‌­های کشاورزی دولت من با استفاده از سند دانش‌بنیان امنیت غذایی که با تجمیع دانش جمع زیادی از متخصصین، محققین و اساتید بزرگ این کشور تهیه شده و توسط دولت در سال 1402 ابلاغ شده است و با استناد به برنامه هفتم توسعه که البته بخش‌­هایی از آن باید اصلاح شود و نیز سیاست­‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه‌­های کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، تدوین شده است و به‌زودی منتشر خواهد شد.


بیشتر بخوانید:بیعت کشاورزان با دکتر پزشکیان


کمک گرفتن از تجارب داخلی و بین­‌المللی برای ارتقای کشاورزی

با استقرار دولت «برای ایران» با روش‌های عالمانه و کارشناسانه و با کمک گرفتن از تجارب داخلی و بین­المللی به ارتقای این بخش اهتمام ویژه‌ای خواهد شد. شما به‌طور پیوسته و مداوم، این موضوع را از بنده بخواهید و مطالبه نمایید.

برای دستیابی به این اهداف مهم و بزرگ، از همه ظرفیت­‌های موجود در کشور از جمله تعاونی‌­های تولید، تعاونی­‌های روستایی، کشاورزی و عشایری، خبرگان کشاورزی، تشکل­‌ها و اتحادیه‌­های ملی و استانی به‌همراه متخصصین، کارشناسان، محققان و اساتید بخش کشاورزی و صنعت غذا استفاده خواهیم نمود تا بخش کشاورزی را همراه اقتصادی کردن در یک مسیر علمی و کارشناسی به پیش ببریم.

پایداری این فعالیت‌ها و دستاوردها با حفاظت کامل از منابع پایه آب و خاک، افزایش بهره‌­وری و توسعه دانش‌بنیان میسر و ممکن است.

حمایت از مسعود پزشکیان  (2)

حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست سرلوحه کار دولت «برای ایران»

صیانت و حفاظت گسترده و پیوسته از منابع طبیعی و محیط زیست، همواره مدنظر و سرلوحه کار برنامه‌ریزان و مجریان دولت «برای ایران» خواهد بود.

تقویت زنجیره‌های ارزش، از مهم‌ترین رویکردهای من است، بنابراین شناخت زنجیره‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این موضوع دامنه‌ای بسیار گسترده در کشاورزی و صنعت غذا دارد که در این مجال کوتاه نمی‌توان بیش از این به آن پرداخت.

با توجه به رشد فزاینده‌ جمعیت و ضرورت تأمین غذای و همچنین به‌علت محدودیت‌های منابع آب و خاک و شرایط اقلیمی، چاره‌ای جز تدوین استراتژی‌های افزایش بهره‌وری نخواهیم داشت که این امر با کمک شما و حمایت دولت «برای ایران» تحقق خواهد یافت.


بیشتر بخوانید:شورای مرکزی خانه کشاورز در کنار دکتر مسعود پزشکیان+ نامه


افزایش خوداتکایی در تولید محصولات اساسی و راهبردی کشاورزی

افزایش اقتدار و استقلال کشور، با حرکت به‌سمت کاهش وابستگی و افزایش خوداتکایی در تولید محصولات اساسی و راهبردی کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی از طریق تولید پایدار با تکیه بر ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل داخلی امکان‌پذیر است.

تأمین حداقل انرژی و پروتئین مورد نیاز برای تمامی مردم و رعایت کرامت انسانی در دسترسی به غذای کافی، سرلوحه کار دولت من خواهد بود.

حمایت از مسعود پزشکیان  (8)

برنامه‌های فنی و حمایتی از بخش‌های تولیدی در دولت برای ایران

در این مسیر همزمان با اقتصادی کردن فعالیت‌های کشاورزی، برنامه‌های فنی و حمایتی از بخش‌های تولیدی را تدوین و اجرا خواهیم نمود که عبارتند از:

1- توسعه‌ تحقیقات در بخش کشاورزی با تأکید بر ارتقای نقش محققان بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان؛

2- سرمایه‌گذاری مناسب در زیرساخت‌ها؛

3- توجه به رویکردهای تحولی و جهش‌آفرین در توسعه بخش کشاورزی و غذا؛

4-چابک‌سازی ساختار بخش کشاورزی و استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی؛

5-تأمین نقدینگی و تسهیلات مورد نیاز تولیدکنندگان با بهره‌های مناسب؛

6- پرداخت به‌موقع اعتبارات مربوط به خریدهای تضمینی از جمله گندم که این روزها، کشاورزان عزیز ما با مشکلات فراوانی در این زمینه روبه‌رو هستند؛

7-کمک به کاهش ضایعات با نوسازی ناوگان ماشین‌آلات و توسعه مکانیزاسیون و کاهش صف‌های طولانی برای خرید تراکتور و ادوات کشاورزی که کشاورزان را رنج می‌دهد.

8-جلوگیری از قطع مکرر برق چاه‌های کشاورزی و واحدهای تولیدی که خسارت جدی به تولیدکنندگان وارد کرده است؛

9- کاهش خام‌فروشی محصولات کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و تنوع‌بخشی به مقاصد صادراتی؛

10-تأمین نهاده‌های مناسب بخش‌های تولید ازجمله کود، سم، بذر، ماشین‌آلات و سوخت مورد نیاز تولیدکنندگان؛

11- کمک و پشتیبانی برای دسترسی تولیدکنندگان به تکنولوژی‌های جدید که در سال‌های اخیر عقب‌ماندگی‌های زیادی در این زمینه رخ داده است و همچنین دریافت دانش و تکنولوژی روز دنیا از کشورهای پیشرو کشاورزی در جهان؛

12-کاهش حاکمیت دولتی و کمک گرفتن از تشکل‌های تخصصی بخش کشاورزی در تنظیم بازار و واسپاری عمده امور اجرایی به آنها؛

13-پشتیبانی همه‌جانبه از جامعه مولد و نجیب عشایری کشور که نقش مهمی در تولید گوشت و مواد پروتئینی دارند و رفع مشکلات آنان؛

14-پرهیز از اعمال ناگهانی ممنوعیت و محدودیت‌های تجاری برای صنعت غذا؛ این صنعت، بی‌شک یکی از مهم‌ترین صنایع تولیدی کشور است و رفع موانع، مشکلات و کمک به افزایش بهره‌وری و سوددهی آن از برنامه‌های دولت «برای ایران» است.

15-کمک به افزایش بهره‌وری آب از طریق توسعه‌ سیستم‌های نوین آبیاری، آبخوانداری و آبخیزداری و ایجاد تشکل‌های آب‌بران؛

16-کمک به توسعه بازارهای پایدار صادراتی و رفع مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان از طریق برنامه‌های حمایتی از آنها و جلوگیری از تغییرات ناگهانی و خلق‌الساعه واردات و صادرات و تصمیمات غیرکارشناسی ارزی که آسیب بزرگی به فعالان این بخش وارد کرده است.

17-بهبود شبکه‌ها و نظام‌های توزیع با حمایت از استراتژی‌های عرضه‌ محصولات و کاهش اختلاف قیمت محصولات از مزرعه تا سفره؛

آنچه در سال‌های اخیر رخ داده، این است که رشد چهار تا شش برابری قیمت کالاهای اساسی همچون مرغ، گوشت، برنج، روغن، شکر، شیر و... به‌ویژه در سه سال گذشته به کوچک شدن سفره‌ مردم، کاهش شدید مصرف سرانه مواد پروتئینی و به‌دنبال آن فقر غذایی منجر شده است.

حمایت-وزرای-پیشین-کشاورزی-از-مسعود-پزشکیان-1

نقش تک تک مردم در زنجیره‌ عظیم تولید از مزرعه تا سفره

تهدید سلامت و بهداشت جامعه، موضوعی نیست که نظام و دولت آن را نادیده بگیرد. همه ما دست در دست هم، بایستی کمک کنیم تا با حمایت منطقی از تولیدات داخل و در صورت نیاز واردات کالاهایی که امکان تولید داخلی ندارند، از رنج‌ها و آلام قشرهای وسیعی از مردم عزیزمان بکاهیم. به همین دلیل، نقش تک تک شما در این زنجیره‌ عظیم تولید از مزرعه تا سفره، بسیار مهم و تأثیرگذار است.

این مهم، می‌بایست با حمایت دولت و به دست توانای شما عزیزان صورت گیرد. برای این هدف بلند، حمایت حداکثری از نگاه تخصصی متخصصان بخش کشاورزی و غذایی کشور و پرهیز از مداخله غیرکارشناسی افراد غیرمرتبط و غیرمسئول و جلوگیری از اعمال سلایق شخصی و سیاسی بر تصمیمات فنی، علمی و اجرایی که برای بخش تولید سم مهلک است در دستورکار دولت من قرار خواهد گرفت.

در پایان از صمیم قلب، برای تمام متخصصان، کارشناسان، مدیران، تولیدکنندگان و تشکل‌های صنفی و تخصصی در بخش کشاورزی و صنایع غذایی در سراسر کشور عزیزمان ایران که با کار و تلاش طاقت‌فرسا و شبانه‌روزی خود، آبروی کشور را در جنگ تحمیلی و شرایط تحریم‌های ظالمانه سال‌های اخیر خریدند و حفظ کردند، تقدیر و تشکر می‌نمایم و برایشان توفیق روزافزون آرزو می‌نمایم.

من برای شما؛

شما با من؛

همه با هم برای ایران؛

برای وطن؛

زنده باد ایران؛

پایدار ایران؛

ماندگار ایران

 

دیدگاه تان را بنویسید

  • مردم پاسخ به نظر

    چرا کشاورز بی صدا شده که یک کس دیگر صدای کشاورزان باشد؟
    کشاورز حرف و خواسته ای دارد که نباید شنیده شود؟
    آیا این گونه است که : زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد!!

چندرسانه‌ای