خبر فوری
شناسه خبر: 46531

پزشکیان راه سکوت را انتخاب نکند

دیشب و بلافاصله پس از پایان رای‌گیری با مشاهده نتایج آرای ماخوذه و حتی پیش از آن معلوم بود که مسعود پزشکیان توانسته است اعتماد رای دهندگان را جلب کند و نه فقط برخی شهروندان ایرانی که ترجیح داده بودند در دور اول انتخابات شرکت نکنند و رای ندهند، در این دور از انتخابات و رای دهی مشارکت کردند، بلکه گمان می‌رود که عمده کسانی که در دور دوم به میدان آمده بودند، از نامزد اصلاح طلبان حمایت کردند و به او رای دادند.

پزشکیان راه سکوت را انتخاب نکند

اخبار سبز کشاورزی؛ تا اینجای کار نامزد اصلاح طلبان برای نظام جمهوری اسلامی ایران، یک موهیبت بزرگ محسوب می‌شود؛ چرا که نادرستی رفتار مقامات کشور با مردم را پذیرفت و برخلاف محافظه کاران و اصولگرایان که عدم شرکت مردم در رای دادن را به عواملی نظیر پرمشغله و گرفتار بودن و بی حوصلگی و مانند آن نسبت می دهند و به این ترتیب خود را به نادانی می زنند، صریحا پذیرفت که وقتی مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند حتما مشکلی وجود دارد و این مشکل حتما به مقامات و دست اندرکاران نظام مربوط است.

تا این نقطه مردم معترض فهمیدند که پزشکیان به خوبی صدای آنان را شنیده و منظور آنها را دریافته است.

البته برخی دیگران از مقامات ایرانی هم این اعتراض را فهمیده بودند؛ ولی مانند جلیلی آن را به بی‌توجهی به امور معیشتی در گفتار نامزدان نسبت داده بودند.

امری که اکنون مشخص شده درست نیست و جلیلی و همراهانش در خطای بزرگی به سر می برده‌اند. از همان عصر جمعه که در محافل غیررسمی احتمال پیروزی پزشکیان تقویت شد نه فقط در گفتگوهای غیررسمی و پایگاه‌های اینترنتی که در محافل سیاسی جناح راست و محافظه‌کاران تمهیدها برای آنکه به اصلاح طلبان و حامیان مردمی ایشان پیام بدهند که هیچ چیز تغییر نکرده و به همین جهت جای هیچ خوشحالی برای ایشان وجود ندارد، شروع شد.

در این باره اگر مثلا به سرمقاله کیهان که حتما پیش از پایان رای گیری نوشته شده، توجه شود مشاهده می‌گردد که حسین شریعتمداری به اصلاح طلبان و نامزد پیروز ایشان توصیه می‌‌کند که راه رئیسی را ادامه دهد و وارد موضوع پذیرش پیمان‌های بین المللی، همکاری با کشورهای غربی، احیای توافق هسته‌ای و... نشوند.

در صورتی اگر کسی می‌خواست این اهداف محقق شود، باید به نامزدی مانند قالیباف که ادعای تداوم راه مرحوم رئیسی را داشت رای می‌داد و در انتخابات جمعه گذشته، باید از سعید جلیلی حمایت می‌کرد و به او رای می‌داد؛ چراکه سردمدار تداوم راه رئیسی در این انتخابات جلیلی بود نه پزشکیان.

اتفاقا اینکه با جدی شدن حضور اصلاح طلبان و حضور مردم رای دهنده هم در انتخابات بیشتر شد و این افزایش رای دهندگان، پیروزی پزشکیان را به همراه داشت، نشان می‌دهد که شهروندان ایرانی، آنچه رئیسی و همکارانش انجام می‌دادند را نپسندیده‌اند و پزشکیان را انتخاب کرده‌اند تا او آن راه را نرود.

در این صورت انتظار رای دهندگان آن است که مانند دوران رقابت‌های انتخاباتی که پزشکیان و اصلاح طلبان خواست‌های مردم در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و مدنی را همان طور که ایرانیان می‌پسندیدند، بیان می‌کردند، اکنون نیز در همان راه حرکت کنند و چنان که وعده داده بودند عمل کنند، نه چنان که به ایشان تحمیل می‌شود، رفتار نمایند.

نخستین رفتارهای محافظه‌کاران چه در فضای مجازی و چه در رسانه‌های‌شان، نشان می‌دهد که آنان از هم اکنون خود را برای انجام رفتاری سخت و سختگیرانه در قبال پزشکیان و همکارانش آماده ساخته‌اند.

در این صورت نه فقط بزرگ‌نمایی مشکلات و خطاهای احتمالی دولت اصلاح طلبان در دستورکار محافظه کاران خواهد بود، بلکه اصولگرایان تلاش‌های خود را برای بی‌اعتبار کردن اقدامات و موفقیت‌زدایی از دولت آینده به کار خواهند بست.

پزشکیان دو راه در پیش رو دارد؛ نخست آن که تلاش‌های تخریبی محافظه کاران را با صدای بلند اعلام کند و از حامیانش در میان مردم کمک بخواهد و دیگر آن که در مقابل این اقدامات تخریبی و رفتار غیراخلاقی محافظه کاران سکوت کند و بی اعتبار شدن خود را به نظاره بنشیند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای