خبر فوری
شناسه خبر: 46575

انتخاب کابینه؛ نخستین شاخص برای تحقق وعده‌ها

​اولین گام اساسی رئیس جمهور بعد انجام تشریفات قانونی مانند سوگند، تحلیف و تنفیذ حکم و ...، انتخاب کابینه و معرفی آن به مجلس است.

انتخاب کابینه؛ نخستین شاخص برای تحقق وعده‌ها

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ در واقع تا حد زیادی می توان برنامه های آتی رئیس جمهور و جدیت او در عمل به وعده ها و اجرای برنامه هایش را از ساختار همین کابینه ارزیابی کرد.

در وهله اول ترکیب کابینه نشان می دهد که کدام گروه ها و با چه ترکیبی از کابینه دولت چهاردهم سهم گرفته اند.

روشن است که افراد قدرتمندی در جریان مبارزات انتخاباتی از نامزدها حمایت می کنند و به همین دلیل به هنگام پیروزی در انتخابات، باید پاداش این حمایت به ایشان داده شود.

به جز این عده، در مواردی رئیس جمهور، خود برای نصب یک یا چند مسئولیت در کابینه، اعم از وزارت، معاونت و... کسی را در اطرافیانش ندارد و به همین دلیل دست همکاری به سوی متحدان و نزدیکان خود دراز می‌کند.

در این صورت می‌توان دریافت که در امور اجرایی، رئیس جمهور به چه گروه یا طیف سیاسی نزدیک است و در آینده چه راهی را برای انجام وظایف و تعهداتش ترجیح خواهد داد.

در همین دو روز گذشته که پیروزی مسعود پزشکیان اعلام شده، برخی فهرست ها در مورد کابینه احتمالی وی اظهار و رسانه ای شده است، روشن است که به این سرعت، هیچ کس نمی تواند فهرست همکاران آینده خود را تعیین کند.

حتی در کشورهایی نظیر بریتانیا که برخی و یا تمام اعضای کابینه به مردم معرفی می شوند تا رای دهندگان با آگاهی بیشتری رای بدهند، باز هم تمامی کابینه پس از گذشت چند هفته تعیین و منصوب می شوند.

به همین دلیل قابل انتظار است که فهرست های ارائه شده صحیح نباشد. فهرست های یاد شده در وهله اول برای خبرسازی و پیشرو نشان دادن پایگاه خبری ارائه شده و حتی گمانه زنی درستی نیز به دست نمی دهد.

این فهرست ها حاصل خیال‌پردازی عده‌ای با توجه به افرادی است که یا به مسعود پزشکیان نزدیک بوده یا در ستاد او کار کرده اند.

البته انتظار آن است که در حوزه های گوناگون، پزشکیان کسانی را به خدمت بگیرد که با شعارهای وی در دوران مبارزات انتخاباتی همراه، هم عقیده و موافق بوده اند؛ مثلا اگر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، کسی به خدمت گرفته شود که اساسا نسبت به موضوع فیلترینگ و محدودیت های مصنوعی اعمال شده بر اینترنت خنثی و یا با آن موافق است، روشن است که این فرد نمی تواند شعار آزادی فضای مجازی را که پزشکیان آن را سر داده بود، عمل سازد.

علاوه بر این مثلا در حوزه صنعت، معدن و تجارت کسی باید به خدمت گرفته شود که در امور مهمی مانند ساماندهی بازار خودرو، افزایش و توسعه صنایع معدنی و... به آن مفادی که رئیس جمهور در دوران مبارزات انتخاباتی گفت، نه فقط واقف باشد که علاوه بر موافقت، آن اهداف را در طول سال های پیش رو محقق سازد و یا دست کم به سوی اهداف وعده داده شده حرکت نماید.

حرکتی که نه فقط شهروندان ایرانی آن حرکت را مشاهده کنند بلکه نتایج ملموسی را هم از آن حرکت درک نمایند.

در طول مبارزات انتخاباتی، مسعود پزشکیان در همه زمینه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بین المللی نه فقط اظهار نظر کرده بلکه مفادی را بر زبان آورد که در مواردی خود، یک وعده بود و در مواردی، اگرچه وعده نبود ام بر تحقق وعده ای استوار بود.

اینک شهروندان ایرانی چه آن ها که رای دادند و چه آنان که به هر دلیل از رای دادن خودداری کردند، نظاره گر رفتار رئیس جمهور منتخب هستند که ببینند آیا او همکارانی را بر خواهد گزید که اهداف و وعده هایش را تحقق بخشد و یا دوباره آن چه در سالهای پیشین روی داد، تکرار خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای