آخرین خبرها:
شناسه خبر: 8778

دشواری‌های پیش روی محسن مردی

وزیر جهاد کشاورزی، محسن مردی به سمت مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تعیین و به کار گماره شد

دشواری‌های پیش روی محسن مردی
مهره‌ها در وزارت جهاد کشاورزی، یکی پس از دیگری تغییر می‌کنند و گمان می‌رود که آقای وزیر در هفته‌های پیش‌رو به طور کامل مدیران ارشد این وزرات خانه را تعیین کند. در تازه‌ترین نمونه از انتصاب‌های وزیر جهاد کشاورزی، محسن مردی به سمت مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تعیین و به کار گماره شد. البته گمان نمی‌رود که مسیر همواری در مقابل محسن مردی وجود داشته باشد. در وهله اول، باید اذعان داشت که شرکت پشتیبانی امور دام کشور به گواهی اساسنامه‌اش که مصوبه هیئت وزیران است، وظایف بسیار مهمی در سامان‌دهی تولید، بازار و صادرات انواع دام و طیور را بر عهده دارد. این وظایف از آغاز تهیه و تأمین خوراک دام و نهاده‌های مورد نیاز شروع می‌شود و تا عرضه به بازار واردات نیاز کشور در زمینه محصولات دامی پروئینی و سامان‌دهی بازر امتداد می‌یابد. این شرکت همچنین وظایف کاملاً روشنی در زمینه سرمایه‌گذاری و یا تأمین سرمایه جهت توسعه دام بر عهده دارد.
البته وزیران دولت معمولاً در انتصاب مدیران ارشد و معاونان خود برنامه‌ها و اهداف ایشان را مطرح نمی‌کنند و در احکامی که برای معاونان و مدیران ارشد صادر می‌کنند، اهداف و دستورالعمل شخصی را ارائه می‌نمایند. از این بابت، نمی‌توان پایش کرد که آیا آقای معاون یا مدیرکل شرکت و موسسه در سال‌های تصدی و فعالیتش برابر برنامه عمل کرده و به اهداف خود رسیده است یا خیر؟ این وضعیت ارائه کارنامه و ارزشیابی دوره فعالیت مدیرعامل جدید را دشوار می‌سازد.

مشکل تأمین نهاده‌های دامی و اعتراض دامداران

آقای مدیر عامل در دوره کنونی با اوضاع آسان و شرایط همواری رو به رو نیست، وضعیت نهاده‌های دامی و اعتراض دامداران به مشکل پیچیده تبدیل شده، چنانکه راه حل عاجل و قطعی برای آن پیشنهاد نشده است. این امر سودآوری در بخش تولید دام را به شدت کاهش داده، چنانکه از دامداری‌های کشور خبر می‌رسد که دام‌های مولد در معرض ذبح و کشتار قرار گرفته است. برخی ناظران در این باره ابراز عقیده می‌کنند که چون در حال حاضر بره‌های ماده زیر سن باروری به کشتارگاه فرستاده می‌شوند به احتمال زیاد در آینده، کشور دچار کاهش تولید دام خواهد شد که در این صورت قیمت گوشت گوسفند افزایش خواهد یافت و دولت برای تنظیم بازار مجبور به واردات گوشت از خارج و وابستگی بیشتر خواهد شد.

بازار نابه‌سامان و متشنج گوشت

مدیرعامل جدید شرکت پشتیبانی امور دام همچنین با بازاری نابه‌سامان و متشنج روبه‌روست که نه فقط روی داده‌های گوناگون که اظهارنظر برخی مقامات هم به تشنج آن اضافه می‌کند؛ در این صورت محسن مردی چه ابزارهایی برای سامان بخشیدن و آرام کردن بازار در اختیار دارد. در عین حال یکی از مشکلات بزرگ در این باره کاهش مصرف گوشت قرمز و بلاخص گوشت گوسفند از سوی ایرانیان است که باعث شده میزان خرید گوشت از سوی ایرانیان به نحو ملموسی کاهش یابد. اگرچه این کاهش خرید گاهی به شیوع کرونا نسبت داده می‌شود؛ اما کاملا واضح است که قیمت‌های گزاف گوشت قرمز شهروندان را از دکان قصابی‌ها فراری داده است؛ اگر روند گران نشدن قیمت گوشت قرمز ادامه یابد، بیم آن می‌رود که اوضاع خرید گوشت از سوی شهروندان ایرانی باز هم دچار تحدید شود و خرید گوشت از میزان فعلی نیز محدودتر شود.

گرانی بی‌سابقه گوشت قرمز

موضوع نهاده‌های خوراک دام و طیور و قیمت‌هایی که برای مرغ و تخم‌مرغ در بازار وجود دارد، یکی دیگر از چالش‌های پیش روی آقای مدیر عامل است. در واقع پس از گرانی بی‌سابقه گوشت قرمز، بسیاری از شهروندان کم‌درآمد، پروئتین گوشت مرغ را جایگزین گوشت قرمز کردند؛ حال با گران شدن گوشت مرغ اگر قرار باشد مرغ و تخم‌مرغ هم از سفره اقشار کم‌درآمد پرواز کند، آنگاه مردم دیگر نمی‌دانند که برای تأمین مایحتاج ضروری‌شان به کجا پناه ببرند. البته وزارت جهاد کشاورزی قیمت کالاهای اساسی را اعلام کرده، ولی آنچه در جامعه مشاهده می‌شود با آن قیمت‌هایی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده تفاوت زیادی می‌کند. همین تفاوت قیمت میان نرخ رسمی و قیمت موجود در بازار وظایف و مسئولیت محسن مردی در تنظیم بازار گوشت اعم از گوشت قرمز و سفید را بیشتر می‌کند. در واقع او در همین روزهای آغاز کارش در شرکت پشتیبانی امور دام تمهیداتی باید بیندیشد تا وضعیت آشفته فعلی بازار گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ سامان یابد و به تعادل برسد.

اهیت سرمایه‌گذاری در صنعت دام و طیور

مدیرعامل جدید شرکت پشتیبانی امور دام همچنین باید سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید گوشت و پروتئن دامی را در دستورکار خود قرار دهد. او باید موضوع صادرات گوشت مازاد مصرف و واردات گوشت به هنگام نیاز کشور را به گونه‌ای مدیریت کند که نه تولید آسیب ببیند و نه با جهش قیمت‌ها، شهروندان از خرید اقلام پروئتین حیوانی منصرف شوند. این مسئولیت البته با سفره‌های شهروندان ایرانی و توانایی خرید مردم کشورمان رابطه مستقیم دارد، یعنی آقای مدیر عامل از یک سو باید منافع تولیدکنندگان، دامداران و عرضه‌کنندگان را در نظر بگیرد و از سوی دیگر نگاهی به سفره ایرانیان داشته باشد تا هموطنان‌مان از این محروم‌تر نشوند.

نادر کریمی جونی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای