آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46412

کشاورزی آمریکا توانایی تحمل یک جنگ تجاری دیگر با چین را ندارد

کشاورزی آمریکا بر سر دوراهی قرار دارد. با توجه به اینکه کشاورزان هنوز از آشفتگی های مالی چند سال گذشته درگیر هستند، چشم انداز یک درگیری اقتصادی دیگر با چین غیرقابل دفاع است.

کشاورزی آمریکا توانایی تحمل یک جنگ تجاری دیگر با چین را ندارد

اخبار سبز کشاورزی؛ از سال 2018 تا 2020، کشاورزان آمریکایی به دلیل درگیری تجاری با چین با خسارات ویرانگری مواجه شدند. در این مدت، صادرات محصولات کشاورزی ایالات متحده به چین با زیان بیش از 25 میلیارد دلار کاهش یافت.

کشاورزان سویا بیشترین این تاثیر را احساس کردند. صادرات آنها به چین از 12.2 میلیارد دلار در سال 2017 به تنها 3.1 میلیارد دلار در سال 2018 کاهش یافت. این رکود باعث کاهش 15 درصدی سطح زیر کشت سویا تا سال 2019 شد، زیرا کشاورزان با چشم انداز اقتصادی جدید سازگار شدند.

چین فقط یک شریک تجاری نیست؛ این یک راه نجات برای کشاورزی آمریکا است. در سال 2023، این کشور با ارزش کل بیش از 28 میلیارد دلار به عنوان بزرگترین بازار برای صادرات محصولات کشاورزی ایالات متحده ظاهر شد.

کالاهای کلیدی مانند سویا، ذرت، گوشت گاو، پنبه، گوشت خوک، مرغ و محصولات لبنی ستون فقرات این رابطه تجاری را تشکیل می دهند. این صادرات بیش از ارقام موجود در ترازنامه است. آنها معیشت هزاران کشاورز آمریکایی را نشان می دهند.

پیامدهای ماندگار برای صادرکنندگان آمریکایی

درگیری تجاری قبلی باعث شد چین به دنبال منابع جایگزین برای نیازهای کشاورزی خود باشد؛ تغییری که پیامدهای ماندگاری برای صادرکنندگان آمریکایی داشت. توافق فاز یک که برای افزایش خرید محصولات کشاورزی چین از ایالات متحده در نظر گرفته شده بود، کمتر از انتظارات بود.

تعهدات چین تا پایان سال 2021 تا حدودی انجام شد. دولت ایالات متحده با برنامه تسهیل بازار که 23 میلیارد دلار یارانه فدرال به کشاورزان آسیب دیده ارائه کرد، پاسخ داد، هزینه ای که مالیات دهندگان باید متحمل می شدند.

با توجه به این چالش ها، تصور اعمال تعرفه های جدید بر کالاهای چینی به طرز خطرناکی اشتباه است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در زمان مبارزات انتخاباتی، تعرفه‌های 60 درصدی را برای واردات چینی پیشنهاد کرد. پیش از انتخابات امسال، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از افزایش قابل توجه تعرفه‌ها بر کالاهای مختلف چینی و ادامه تعرفه‌های بیش از 300 میلیارد دلاری محصولات چینی که توسط سلف وی اعمال شده بود، خبر داد.

چنین اقداماتی احتمالاً اقدامات تلافی جویانه را تحریک می کند. کشاورزان آمریکایی که هنوز در حال بهبودی از آخرین درگیری تجاری و اختلالات دوران همه گیر هستند، نمی توانند دور دیگری از آشفتگی اقتصادی را تحمل کنند.

افزایش قیمت کالا و فشار بر بودجه خانوارها

تاثیر تشدید تنش های تجاری به بخش کشاورزی محدود نخواهد شد. اثرات موجی در سراسر اقتصاد ایالات متحده طنین انداز می شود و تورم را بدتر می کند. تعرفه‌های بالاتر منجر به افزایش قیمت کالاها و خدمات می‌شود و فشار بیشتری بر بودجه خانوارها وارد می‌کند، در زمانی که بسیاری از آمریکایی‌ها در حال حاضر با افزایش هزینه‌ها مواجه هستند.

پس از آخرین درگیری تجاری، رهبران کشاورزی در ایالات متحده نگرانی عمیق خود را در مورد بدتر شدن اعتماد و ثبات در روابط آمریکا با چین ابراز کردند. بسیاری به طور قابل درک نسبت به شیوه های تجاری تحت کنترل دولت چین و ماهیت غیرقابل پیش بینی الگوهای خرید آن محتاط هستند.

مسائل مربوط به سرقت مالکیت معنوی و نگرانی های بیش از حد در مورد مالکیت چینی ها بر زمین های کشاورزی ایالات متحده به پیچیدگی این رابطه می افزاید. با این حال، افزایش تعرفه ها راه حل نیست. پیگیری راه حل های دیپلماتیک برای این مسائل بدون توسل به اقداماتی که به اقتصاد کشاورزی آسیب می رساند ضروری است.

 تنوع بخشیدن به بازارهای صادراتی

برقراری مجدد روابط تجاری مولد با چین برای آینده کشاورزی ایالات متحده بسیار مهم است. بازار چین قبل از مناقشه تجاری 2018 مقصد نوظهور محصولات کشاورزی آمریکا بود. مذاکرات دیپلماتیک با چین با هدف ایجاد توافقات تجاری منصفانه و قابل اجرا می تواند ثبات بیشتری را برای کشاورزان آمریکایی فراهم کند.

سرمایه گذاری در تنوع بخشیدن به بازارهای صادراتی نیز ضروری است. تقویت روابط تجاری با سایر کشورها می تواند به کاهش وابستگی تجاری به یک کشور کمک کند و به بخش کشاورزی اجازه دهد تا در برابر اختلالات بازار جهانی آینده بهتر مقاومت کند.

آینده کشاورزی آمریکا در یک مقطع حساس قرار دارد. مسیر رو به جلو باید بر ایجاد ثبات و رشد برای کشاورزان آمریکایی تمرکز کند، نه اینکه آنها را در معرض عدم قطعیت های یک جنگ تجاری دیگر قرار دهد. کشاورزان ما شایسته سیاست هایی هستند که از معیشت آنها حمایت می کند و رونق بخش کشاورزی ما را تضمین می کند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای