خبر فوری
شناسه خبر: 38255

حمایت ستاد گرده افشانی از زنبورعسل

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۷۶-تیر ۱۴۰۲

حمایت ستاد گرده افشانی از زنبورعسل
زنبورداری از جمله مشاغل با اهمیت در بخش کشاورزی است که چنانچه به سمت و سوی درستی هدایت شود، می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمدزایی و تولید مواد مختلف غذایی و دارویی، نقش مهمی نیز در بحث گرده‌افشانی داشته باشد و زنجیره‌ای از مزایا را برای اقتصاد، سلامتی و محیط زیست کشور ایفا نماید. اما این صنعت در نوع خود با چالش‌هایی نیز مواجه است و راهکارها و اقداماتی را نیز طلب می‌کند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ تورج صارمی، مشاور معاون وزیر امور دام و مجری طرح توسعه زنبورداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد: در سال 1401 تعداد 94 هزار زنبوردار کشور، توانستند از 5/11 میلیون کلنی زنبورعسل بالغ بر 136 هزار تن عسل تولید کنند و در سال 1402 نیز پیش‌بینی تولید 140 هزار تن عسل و بالغ بر 1100 تن سایر محصولات مانند ژل رویال، زهر زنبور، بره موم و… وجود دارد.
بیشتر بخوانید: جداسازی و نصب «شاخون» در کندوی زنبورعسل

استانداردسازی عسل

وی در مورد استاندارد سازی عسل گفت: برای استانداردسازی عسل، جلساتی با سازمان دامپزشکی برگزار می‌شود و با توجه به آمادگی سازمان استاندارد برای این موضوع، سعی می‌کنیم زمینه‌ای برای اجرایی کردن آن را ایجاد کنیم، اما این موضوع ساز و کار مناسبی را طلب می‌کند.
صارمی گفت: متولی این موضوع در وزارت جهادکشاورزی، سازمان دامپزشکی است و ما هم در تلاش هستیم طی جلساتی که با سازمان دامپزشکی داریم، تمهیدات لازم برای اجرایی کردن استاندارد سازی عسل پیاده شود.

ستاد گرده افشانی

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور با اشاره به اهمیت گرده‌افشانی توسط زنبورها نیز گفت: در سال گذشته چندین جلسه ستاد گرده‌افشانی با حضور معاونت‌های تخصصی وزارتخانه جهادکشاورزی از جمله معاونت امور باغبانی، معاونت امور زراعی، سازمان حفظ نباتات، سازمان دامپزشکی، موسسه تحقیقات علوم دامی و… برگزار شد که ماحصل آنها تهیه دستورالعمل‌هایی برای مراقبت از گرده‌افشان‌ها -که زنبورعسل یکی از مهم‌ترین آنها است- توسط سازمان حفظ نباتات بود که به استان‌ها ابلاغ گردید.
صارمی ادامه داد: در مکاتبات متعددی که در سال جاری انجام گرفته، مراتب را از طریق معاونت‌های مربوطه پیگیری کرده‌ایم و تلاش می‌شود که بتوانیم از این نظر پوشش‌های حمایتی برای زنبورها را انجام دهیم.
وی اظهار کرد: از جمله اقدامات دیگر آن بوده که استفاده از سموم خطرناک برای زنبورها توسط سازمان‌های جهادکشاورزی و حفظ نباتات استان‌ها متوقف شده است.

بیمه‎ زنبورعسل در برابر سموم

صارمی همچنین اعلام کرد: طبق نتایج نشست‌های ستاد گرده‎افشانی تلاش می‌شود تا موضوع بیمه تکمیلی زنبورها در برابر خطر سمپاشی، در سال جاری با قید فوریت به استان‌ها ابلاغ و اجرایی شود.

صادرات

وی در مورد صادرات عسل نیز گفت: یکی از موضوعاتی که در بخش مربوط به تولیدات زنبورعسل باید مورد توجه قرار گیرد، صادرات محصولات است که در سال گذشته بالغ بر 1600 تن عسل توسط بخش خصوصی صادر شد.
همچنین سال گذشته قرارداد صادرات بالغ بر 500 تن عسل به کشور چین منعقد شد و در تلاش هستیم که بتوانیم توسط یکی از موسسات داخلی، با تامین عسل از زنبورداران و اتحادیه‌های استانی، عسل باکیفیتی را برای صادرات به کشور چین و دیگر کشورها فراهم کنیم.
وی توضیح داد: علی‌رغم اینکه پروتکل‌های بهداشتی کشور چین سخت‌‎گیرانه است، اما با هماهنگی‌های به‎عمل آمده توسط سازمان دامپزشکی شرایط برای صادرات به این کشور فراهم شود.
صارمی افزود: کشورهای زیادی وجود دارند که ما می‌توانیم بسته به شرایطی که اعلام می‌کنند، محصولاتمان را صادر کنیم، اما کشورهای حوزه خلیج فارس بیشترین تقاضا را برای عسل ایران دارند و توجه آنها به عسل‌های خاصی است که بیشتر در مناطق جنوبی کشور تولید می‌شود و ما آمادگی داریم که سالانه 10-5 هزار تن عسل به هر کشوری که متقاضی باشد، صادر کنیم؛ نکته مهم در این میان رعایت پروتکل‌های کیفی و بهداشتی کشورهای مقصد است.

شرکت‌های دانش بنیان

وی در مورد ورود شرکت‌های دانش بنیان به بحث زنبورداری نیز گفت: با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان توانستیم در هویت بخشی به کلنی‌های زنبورعسل و در مباحث مربوط به کاربرد محصولات زنبورعسل برای تولید اقلام دارویی، بهداشتی، آرایشی و پزشکی استفاده کنیم و از جمله مهم‌ترین نقش‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند برای ایجاد ارزش افزوده از محصولات زنبورعسل انجام دهند، در همین زمینه است؛ مثلا در سال گذشته توانستیم از طریق صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور قراردادی با یکی از شرکت‌های دارویی منعقد کنیم و زمینه استفاده از زهر زنبورعسل و ماده موثره آن یعنی ملیتین را در دستور کار قرار دهیم.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۷۶-تیر ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای