آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44564

تغذیه دقیق مرغ‌ها در مرغداری‌های هوشمند

​با رشد جمعیت جهان، تقاضای هر چه بیشتر برای گوشت مرغ، پرورش پایدار و موثر در این صنعت را به یک اصل اساسی تبدیل کرده است.

تغذیه دقیق مرغ‌ها در مرغداری‌های هوشمند

اخبار سبز کشاورزی؛ یکی از عوامل کلیدی در بهینه‌سازی پرورش مرغ برنامه‌ریزی برای به‌دست آوردن وزن بیشتر در تولید نهایی است. با توجه به چنین چالشی، حضور تکنولوژی‌هایی از قبیل ماشین یادگیری(آموزش)، آموزش‌های دقیق وعمیق و اینترنت اشیاء(IOT)، زمینه‌ساز فعال کردن مدیریت دقیق روند تغذیه مرغ می‌شود.

تنگنای پایداری نهاده‌ها

صنعت مرغداری پیوسته دست به گریبان افزایش تقاضای نهاده‌ها و پایداری در تهیه آن‌ها است. پرورش مرغ به شکلی تاریخی مواجه به تهیه مهم‌ترین نهاده مورد نیاز یعنی ذرت است که اساسی‌ترین ماده غذایی این پرندگان است. از سوی دیگر مزارع وسیع ذرت در سرتاسر جهان یکی از عوامل عمده تولید گازهای گلخانه‌ای، آلوده‌کردن آب‌ها، استفاده گسترده از سموم و کودهای شیمیایی و به خطر انداختن محیط‌زیست و اکوسیستم‌ها هستند.

علاوه‌بر آن، تداوم روش‌‌های مرسوم کشاورزی موجب بروز هر چه بیشتر فرسایش خاک، هدر روی آب‌های شیرین و چالش‌های زیست‌محیطی است.

با افزایش چنین نگرانی‌هایی از عملکردهای روش‌های سنتی پرورش مرغ، این صنعت در پی یافتن راه‌حل‌های نوآورانه به‌منظور کاهش ضایعات در مواد تغذیه‌ای مرغ‌ها و پایداری تولید است. توانمند کردن این صنعت با استفاده از مدیریت تغذیه دام‌ها با به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید نظیر مشاهدات دقیق و کامپیوتری در کنترل چگونگی غذا خوردن مرغ‌ها می‌تواند در امر پایداری نهاده‌ها و جلوگیری از ضایعات کمک نماید.

روش‌های بهره‌وری در مدیریت مرغداری

در مورد روش‌های به‌کارگیری مدیریت دقیق در تغذیه دام‌ها نمی‌توان زیاد مبالغه کرد. در شرایطی چالش‌های زیست‌محیطی جهانی رو به ازدیاد هستند؛ صنعت مرغداری نیز باید خود را برای پایداری طولانی‌مدت با آن تطبیق دهد. با به‌کارگیری حسگرهای هوشمند، اتوماسیون، تصمیم‌گیری براساس اطلاعات روزانه، مرغداران قادر خواهند شد تا کاهش ضایعات را به شکل موثری کنترل نمایند.

سیستم‌های تغذیه دقیق بر اساس نیازهای فردی مرغ‌ها تنظیم و بهره‌وری را از مواد و نهاده‌های غذایی افزایش می‌دهد.

مرغداری دقیق

تقاضای رو به افزازیش مستمر برای گوشت مرغ موجب وارد شدن فشار هر چه بیشتر به این صنعت می‌شود. اگر چه این تقاضا از یک سو و فعالیت بیشتر برای تولید، می‌تواند به تغذیه غیردقیق منتهی شود، چرا که هر چه مرغ بیشتری پرورش دهیم، ضایعات زیادتری نیز ایجاد می‌شود که در نتیجه این فشار زیان‌های اقتصادی بیشتری بر تولیدکننده تحمیل می‌نماید، بنابراین استفاده از نوآوری‌های جدید می‌تواند راه‌حلی برای چالش‌های تولید گوشت مرغ باشد. در سرتاسر دنیا و در اکثر کشورها، هنوز بر همان روال و روش‌های سنتی عمل می‌شود که نتیجه آن ضایعات بیشتر است.

پشتیبانی تکنیکی

به‌دست آوردن حداکثر وزن مورد نظر در پرورش مرغ‌های زنده یکی از اهداف اصلی و حیاتی در این صنعت است.

مرغداران معمولا از استانداردهای روزانه برای وزن‌گیری مرغ‌ها استفاده می‌کنند. اما با پای عرصه گذاشتن تکنولوژی دقیق و هوشمند می‌توان بر این چالش‌ها فائق آمد.

با ترکیبی از مشاهدات تصویری، آموزش دقیق و IoT، می‌توان مدیریت کارآمدی در وزن‌گیری مرغ‌ها به اجرا در آورد.

با استفاده بهینه از نهاده‌های غذایی، مرغداران می‌توانند هزینه‌ها را کاهش داده و افزاش تولید را بهبود بخشند.

مشاهده کامپیوتری

مشاهده کامپیوتری، زیربخشی از ماشین یادگیری(ML) است که توانسته دگرگونی قابل توجهی در بسیاری از صنایع به وجود آورد که پرورش مرغ نیز یکی از این موارد است.

با تنظیم موارد موردنظر، مشاهده کامپیوتری می‌تواند با تحلیل تصویرها از مرغ‌ها، چگونگی وزن‌گیری آن‌ها را با الگوی دقیق پیش‌بینی نماید.

امروزه، پایداری صنایع تولید غذا اعم‌از کشاورزی، دامداری، مرغداری و ... باید به سمت استفاده از علوم تکنولوژی‌های جدید تغییر جهت دهد، چرا که دیگر روش‌های سنتی پاسخگوی نیازهای جمعیت رو به رشد جهان نیست.

ماهنامه دام و کشت و صنعت – شماره ۲۸۳ – بهمن ۱۴۰۲
 
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای