آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46212

شیوع آنفلوانزای مرغی در گاوداری‌ها

آنفلوانزای مرغی که در آغاز به‌عنوان یک بیماری مرموز و ناشناخته در گاوهای شیری مشاهده شده بود، اکنون با قاطعیت در بسیاری از گاوداری‌های ایالت‌های مختلف آمریکا شناسایی گردیده و موجب تعجب مسئولان دامپزشکی شده است، چرا که تاکنون این بیماری ویژه پرندگان شناخته می‌شده، از آنجایی که عامل ایجاد بیماری آنفلوانزا چه در انسان، دام‌ها و پرندگان انواعی از ویروس‌ها هستند، انتظار نمی‌رفت که ویروس آنفلوانزای مرغی موجب بیماری در گاوهای شیری گردد؛ مگر آن که اتفاق خاصی رخ داده شود.

شیوع آنفلوانزای مرغی در گاوداری‌ها

اخبار سبز کشاورزی؛ هم‌اکنون تعدادی از گاوداری‌ها وجود این ویروس را تائید کرده‌اند. به تمام دامداری‌ها اعلام شده که با دقت کامل گاوها را زیر نظر داشته و در صورت مشاهده علائم بیماری، مراتب را به دامپزشک‌های خود اطلاع دهند. سازمان غذا و داروی آمریکا نیز تاکید می‌کند که با جوشاندن و پاستوریزه کردن شیر، این ویروس از بین می‌رود و خطری برای مصرف‌کنندگان ندارد.

مقامات رسمی اعلام می‌کنند که در امنیت و سلامت شیرها جای نگرانی نیست و با اقدامات بهداشتی می‌توان آن‌ها را مصرف کرد.

کارولینای شمالی به‌عنوان هفتمین ایالت رصدکننده ویروس H5N1 در گاوهای شیری، اندکی بیش از دو هفته قبل(اوایل ماه می ۲۰۲۴) وجود علائم این بیماری را اعلام کرده بود.

مقامات دامپزشکی در این ایالت می‌گویند، سالیان درازی است که ما روش‌هایی برای مقابله با آنفلوانزای مرغی HPAI را در مرغداری‌ها به کار می‌بردیم؛ اما مشاهده این بیماری در گاوها موضوع جدیدی است و در پی آن هستیم تا تمهیداتی برای مقابله با آن و خسارت‌های احتمالی پیدا کنیم.

پیش از این دانشمندان سازمان غذا و داروی آمریکا وجود این بیماری را در 9 گاوداری از ایالت تگزاس گزارش داده بودند که آن را با نام «بیماری مرموز» معرفی کرده بودند، اما هم اکنون افزون‌بر 40 دامداری از ابتلا دام‌های خود به ویروس را اطلاع داده‌اند.

اگرچه گفته می‌شود که این بیماری برای انسان‌ها خطری ایجاد نمی‌کند؛ اما نگرانی ویژه‌ای از سازگار شدن این ویروس برای سایر پستانداران وجود دارد، چرا که کاملاً موضوع تازه‌ای است. به دلیل شباهت بیولوژیکی بین گاوها و سایر دام‌ها نظیر گوسفند، بز و ...، امکان دارد که این ویروس بتواند به سایر دام‌ها نیز سرایت کند.

هم‌اکنون دامداری‌هایی در ایالات تگزاس، آیداهو، کانزاس، میشیگان، اوهایو، نیومکزیکو و کارولینای‌شمالی به این ویروس آلوده شده و احتمال گسترش آن به سایر ایالات وجود دارد.

به احتمال زیاد منشا این ویروس از دامداری‌های ایالت تگزاس بوده و اولین اثر سوء این بیماری توقف خرید گاو از دامداری‌های آلوده است که زیان‌هایی اقتصادی برای دامداران در پی دارد. اگر چه این ویروس موجب کشتار در مرغ‌ها و پرندگان می‌شود، اما تاثیر آن برای گاوها در کاهش تولید شیر، از بین رفتن اشتهای دام به خوردن غذا و بی‌حالی است که حداکثر پس از دو هفته برطرف می‌شود.

اگرچه این بیماری تاکنون در کشورهای دیگر مشاهده نشده، اما به دلیل ویروسی بودن بیماری و سرعت انتقال آن در سرتاسر جهان به روش‌های مختلف، گاوداران ایرانی نیز باید به این موضوع توجه داشته و در زمان مشاهده علائم بیماری، ضمن مراقبت از دام‌ها، خیلی سریع مراتب را به دامپزشک خود اطلاع دهند.

امکان دارد که در اثر بروز جهش‌های ژنتیکی در این ویروس، سویه‌های جدید و احتمالاً زیان‌آورتری ظهور نماید؛ و خسارات جبران‌ناپذیری را به دامداران تحمیل کند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۶-اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای