خبر فوری
شناسه خبر: 29869

نمایشگاه میوه و سبزیجات، تلاشی برای رفع یک مشکل ریشه‌دار

نخستین نمایشگاه بین‌المللی میوه و سبزیجات ایران از 4 تا 17 اسفندماه در نمایشگاه شهر آفتاب تهران با اهدافی همچون معرفی توانمندی‌های تولید

نمایشگاه میوه و سبزیجات، تلاشی برای رفع یک مشکل ریشه‌دار
نخستین نمایشگاه بین‌المللی میوه و سبزیجات ایران از 4 تا 17 اسفندماه در نمایشگاه شهر آفتاب تهران با اهدافی همچون معرفی توانمندی‌های تولید و توسعه صادرات در حال برگزاری است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ حسین کاظمی | برگزاری این نمایشگاه و ترکیب و حضور طیف گسترده‌ای از فعالان کشاورزی که در زمینه‌های مختلف از تولید سبزیجات تا سورت‌بندی، بسته‌بندی، اقدامات انبارداری، بخش‌های بازرگانی و صادرات، پایانه‌های صادراتی، شرکت‌های فعال در حوزه فیزیولوژی پس از برداشت، شرکت‌های ساخت دستگاه‌های صنایع تبدیلی و خشک‌کن میوه و سبزی، شرکت‌های دانش بنیان، دیجیتال مارکتینگ و… چشم‌انداز روشنی به این نمایشگاه می‌دهد و این نکته را به ذهن می‏آورد که هرچند بسیاری از این شرکت‌ها در نمایشگاه‌های پراکنده حضور داشته اند، اما جای این نمایشگاه تخصصی تاکنون در بین نمایشگاه‌های بخش کشاورزی خالی بوده است.

نمایشگاه تخصصی میوه و سبریجات، تلاشی برای رفع یک مشکل ریشه‌دار نمایشگاه تخصصی میوه و سبریجات، تلاشی برای رفع یک مشکل ریشه‌دار

نمایشگاهی در جهت رفع یکی از چالش های بزرگ بخش کشاورزی و باغبانی

از جمله مهم‌ترین مشکلات در بخش کشاورزی و باغبانی، نبود سازوکارهای قوی برای سورت‌بندی، بسته‌بندی، صنایع تبدیلی و از همه مهم‌تر معرفی، بازاریابی و برند سازی برای محصولات ایرانی است؛ محصولات باکیفیتی که حتی در بین خود ایرانی‌ها نیز ناشناخته و مهجور مانده و در بازارهای صادراتی نیز نتوانسته‌ایم به خوبی آنها را به بازارهای هدف معرفی کنیم؛ تا آنجا که برخی کشورها محصولات ما را به صورت فله خریداری و با انجام بسته‌بندی، صنایع تبدیلی، بازاریابی و… آن را با ارزش افزوده به مراتب بالاتر به نام خود، به فروش می رسانند و این نمایشگاه زمینه و تلاشی برای رفع این چالش تحقیرآمیز فراهم می‌کند.
ساختار و ترکیب غرفه‌های حاضر در نخستین نمایشگاه تخصصی میوه و سبزیجات نشان می‌دهد که دور هم قرار گرفتن و ارتباط این شرکت‌ها و استفاده از تجارب همدیگر، می‌تواند زمینه‌های برون‌رفت از مشکلاتی مانند بازار محصولات کشاورزی و باغبانی و نیز جهت‌گیری‌های مناسب در ایجاد ارزش افزوده این محصولات از طریق صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و صادرات را فراهم آورد.
این نمایشگاه گرچه در سطح عالی خود برگزار نشد و می‌توانست سرمایه‌گذاری‌های بیشتری روی آن صورت گیرد، اما می‌توان گفت برای شروع نمره قابل قبولی می‌گیرد و قطعا در دوره‌های بعد سعی در بهتر برگزار شدن آن خواهد شد و اگر کاستی‌هایی وجود دارد، در حد توان برطرف و به ارتقای نمایشگاه منجر می‎شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای