خبر فوری
شناسه خبر: 17747

توسعه صادرات راهکار بهره برداری از ظرفیت‌های تولید داخل

ظرفیت تولید 450 هزار تنی سموم کشاورزی در کشور

گیل‌آبادی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید سموم کشاورزی 450 هزار تن و میزان مصرف 45هزار تن است، گفت: باید برای ظرفیت‌های تولید داخل چاره‌اندیشی کرد

ظرفیت تولید 450 هزار تنی سموم کشاورزی در کشور

به گزارش اخبار سبز کشاورزی، مسعود گیل‌آبادی در نشست سازمان حفظ نباتات به مناسبت روز جهانی غذا با محوریت سلامت محصولات کشاورزی اظهار داشت: اعضای انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی با بالا بردن کیفیت تولیدات خود نقش مهمی در تامین سلامت و امنیت غذایی مردم بازی می‌کنند.

وی گفت: در صورت مبارزه نکردن با آفات تولید محصولات کشاورزی تا 40درصد کاهش می‌یابد. این در حالی است که در سال‌های اخیر حذف سموم پرخطر و جایگزینی آنها با سموم کم خطر و با دوره کارنس پایین نقش مهمی در سلامت غذایی داشته‌ است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی افزود: از زمان آزادسازی سم در سال 84 کارخانجات تولید داخلی علی‌رغم شرایط سخت تحریم موفق به تامین و تدارک سموم کشاورزی شده‌اند و اکنون 8 کارخانه در سطح کشور برای 17 نوع تکنیکال مختلف وجود دارد.

ضرورت همکاری دولت برای جلوگیری از تولید سموم تقلبی

گیل‌آبادی با بیان اینکه به دنبال این موضوع هستیم که از برخی اتفاقات تلخ و آزاردهنده مانند برگشت محصولات کشاورزی صادراتی با نظارت‌های منطقی و درست جلوگیری شود، گفت: همکاری دولت را برای جلوگیری از تولید سموم تقلبی خواهان هستیم.

وی ادامه داد: اعضای این انجمن آمادگی دارند تمامی امکانات آزمایشگاهی را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دهند. برای اجرای طرح کشت قراردادی نیز شرکت‌های تولیدکننده سم آمادگی تامین سموم مورد نیاز را اعلام می‌کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی با توجه به تغییر نرخ ارز تعرفه‌ها در گمرک عنوان کرد: بار دیگر تعرفه واردات سموم آماده مصرف و تکنیکال‌ها با هم برابر شده است و تولیدکنندگان سموم داخلی در این شرایط انگیزه تولید را از دست خواهند داد که لازم است چاره‌اندیشی مناسبی صورت گیرد.

حسین کاظمی ـ روزنامه نگار و کارشناس کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای