آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44092

دبیر انجمن تولیدکنندگان بذور اصلاح شده:

بدهی‌های معوق بلای جان تولید بذر شده است

بدهی دولت به تولیدکنندگان بذر گندم و جو به ارقام درشتی تبدیل شده است. این بدهی‌ها از سال گذشته، حدود 210 میلیارد تومان باقی مانده که معادل 20 درصد کل مبلغ قابل پرداخت دولت به تولیدکنندگان بذر و جو است و کل مبلغ قابل پرداخت امسال که حدود 1500 میلیارد تومان است نیز هنوز پرداخت نشده.

بدهی‌های معوق بلای جان تولید بذر شده است

اخبار سبز کشاورزی؛ نادر کریمی جونی| تولیدکنندگان بذر می‌گویند اگر ما بذر تولید نکنیم کشاورزان چگونه می‌توانند گندم و جو تولید کنند تا کشور به خودکفایی در این دو رقم مهم و راهبردی کشاورزی دست پیدا کند. روشن است که بدون توجه به تولیدکنندگان بذر، این خودکفایی رخ نمی‌دهد.

روز گذشته، دوشنبه در همین باره تجمعی از سوی تولیدکنندگان بذر در سراسر کشور و در مقابل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.


بیشتر بخوانید: هنوز مطالبات تولیدکنندگان بذر پرداخت نشده


1800 میلیارد تومان بدهی وزارت جهاد کشاورزی به تولیدکنندگان بذر

سیروان اردلان، از تولیدکنندگان بذر استان آذربایجان غربی و دبیر انجمن تولیدکنندگان بذور اصلاح شده کشور و نیز عضو کمیته بذو کشور، در گفتگویی با پایگاه خبری مزرعه سبز، پیگیری مطالبات تولیدکنندگان بذور را هدف اصلی این تجمع ذکر کرد و با بیان اینکه تقریبا همه تولیدکنندگان بذر از سراسر کشور در این همایش شرکت کرده بودند، افزود: وزارت جهاد کشاورزی بابت سال زراعی 1401- 1402، یعنی فروش و تولید پارسال حدود 21 درصد به ما بدهکار است و بابت سال 1402 – 1403، حدود 1600 میلیارد تومان به ما بدهکار است که جمع این دو رقم می‌شود 1800 میلیارد تومان که این ر قم کل بدهی وزارت جهاد کشاورزی به ماست.

وی گفت: رقم دقیق این بدهی برای پارسال 212 و برای امسال 1560میلیارد تومان است.

حضور نمایندگان 200 شرکت در تجمع

اردلان با بیان اینکه تقریبا همه اعضای این انجمن در این تجمع حضور پیدا کرده بودند توضیح داد: 265 عضو داریم که از این تعداد تقریبا نمایندگان 200 شرکت در این تجمع شرکت کرده بودند.

وی افزود: در این تجمع، نامه‌ای تقدیم وزیر شد و آقای حسن قاسمی که رئیس دایره بودجه است، کلیه نامه‌هایی که در این مدت برای سازمان برنامه و بودجه فرستاده شده تا مطالبات تولید کنندگان بذر پرداخت شود را به ما نشان داد و این گواه آن است که مقامات وزارتخانه در این باره تلاش کرده‌اند، اما این تلاش‌ها به دلیل عدم موافقت سازمان برنامه و بودجه به نتیجه نرسیده است.

پرداخت بدهی سال گذشته طی هفته آینده

اردلان ادامه داد: البته آقای هاشمی وعده داد که طی هفته‌های آینده، بدهی سال گذشته یعنی 212 میلیارد تومان به شرکت‌های تولیدکننده بذر پرداخت شود.

مفاد نامه به وزیر

دبیر انجمن تولیدکننده بذور اصلاح شده کشور درباره مفاد نامه تقدیم شده به وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: در این نامه تقاضا شده که بدهی‌های سال گذشته و امسال به تولیدکنندگان بذر تسویه شود، مشکل مالیاتی شرکت‌ها حل شود و از همه مهم‌تر مشکل تسهیلات شرکت‌ها و موانعی که در این باره وجود دارد، حل و مرتفع شود.

وی افزود: برای مشکلاتی که درباره تسهیلات قابل پرداخت به شرکت‌ها از سوی بانک کشاورزی وجود دارد، قرار است جلسه‌ای با حضور آقای حسن قاسمی، آقای فرخ‌نژاد، مدیر عامل بانک کشاورزی و آقایان بابادی و مهاجر و اینجانب به‌عنوان نماینده شرکت‌ها برگزار شود تا مواردی که در نامه ارسال شده برای وزیر بیان شده حل و فصل شود.

تولید گندم متکی به تامین بذر است

اردلان با تاکید بر اینکه تولید گندم خوراکی که قوت اصلی و نان مردم از آن تهیه می‌شود متکی به همین بذر تولید شده از سوی شرکت‌های تولید بذر است، ابراز امیدواری کرد که پرداخت بدهی گذشته به‌زودی تسویه شود و برای امسال نیز، مبلغ بدهی وزارت جهاد کشاورزی به تولیدکنندگان بذر، مکانیزیم مناسبی برای پرداخت پیدا کند.

وی درمورد سخت‌گیری‌هایی که بانک مرکزی علیه تولیدکنندگان بذر تمهید کرده است، توضیح داد: در گذشته مهلت بازپرداخت وام دریافتی شرکت‌های تولید بذر یک ساله بود که از سال گذشته این مدت به دو بخش سردسیری 6 ماهه و گرمسیری 9 ماهه تقسیم شده‌ است که مدت بازپرداخت به‌طور کلی کاهش پیدا کرده است.

دبیر انجمن تولیدکننده بذور اصلاح شده کشور افزود: این در حالی است که بخش اعظمی از وامی که به شرکت‌های تولید بذر با سود 23 درصد می‌دهند به علت عدم توانایی شرکت‌ها در بازپرداخت به موقع وام، با سود 29 درصد از دریافت کنندگان اخذ می‌شود.

ناتوانی شرکت‌های تولید بذر در بازپرداخت وام

اردلان افزود: شرکت‌های تولیدکنندگان بذر از آنجا که یارانه‌ای از دولت دریافت نمی‌کنند با ناتوانی در بازپرداخت وام مواجه شده‌اند گه این امر باعث شده تا شرکت‌ها گرفتار جریمه دیر کرد شوند. این جریمه، میزان سود دریافتی را به 29 درصد می‌رساند و قرار است این مسائل فردا در جلسه‌ای که درباره آن توضیح دادم بررسی شود.

اعطای تسهیلات سخت‌تر شده

وی گفت: ناگفته نماند که بانک مرکزی نیز دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی را ابلاغ کرده که اعطای تسهیلات سخت‌تر شده است. البته با توجه به اینکه بذر گندم خوراکی را که نان مردم از آن تولید می‌شود تهیه می‌کنیم اعمال این سخت‌گیری‌ها در اعطای تسهیلات چندان جایز نیست؛ چراکه شرکت‌ها تولید بذور اصلاح شده، در واقع به خودکفاییی تولید گندم کمک می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که با ارهکارهایی که در جلسه پیش‌رو ارائه می‌شود، بازپرداخت وام‌هایی که شرکت‌‌های تولید بذر اخذ کرده‌اند، تسهیل شود.

دبیر انجمن تولیدکننده بذور اصلاح شده کشور درباره واکنش وزارت جهاد کشاورزی به تجمع تولیدکنندگان نیز گفت: در ابتدا دکتر فرشاد، رئیس ستاد معاونت زراعت در میان تجمع کنندگان حاضر شد، بعد از این ما درخواست ملاقات با وزیر را نمودیم که در دفتر مهندس مهاجر حاضر شدیم و نهایتا موضوع از طریق دکتر خاوازی به آقای حسن قاسمی ارجاع شد که این واکنش‌هایی که عرض کردم در ادامه به وقوع پیوست.

استقبال از وعده‌هایی داده شده

اردلان با استقبال از وعده‌هایی داده شده از سوی دفتر بودجه برای پرداخت بدهی سال زراعی 1401 -1402 ، گفت: البته هنوز چاره اندیشی لازم برای تسویه کل بدهی‌های دولت به تولیدکنندگان بذر صورت نگرفته است، هر چند که قرار است تا پایان این ماه و اوایل بهمن کل مبلغ را تسویه کنند. برای بدهی 1402 – 1403 هم به ما گفته شد که کل مبلغ قابل دریافت شرکت‌های تولیدکننده بذر را جمع‌بندی و ارائه کنید تا بتوانیم تخصیصی برای امسال در نظر بگیریم. البته قول 100 درصد برای پرداخت تا پایان سال داده نشده اما به طور ضمنی وعده‌های داده شده که امکان پرداخت تا پایان سال را فراهم آورد.

اردلان همچنین به وجود ردیف خاصی برای پرداخت یارانه تولید نهاده‌های کشاورزی وجود دارد، از این ردیف رعایت نمی‌شود ابراز تاسف کرد و گفت: به همین دلیل یارانه مذکور به موقع به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد.

وی افزود: با توجه به وجود تورم فراینده‌ای که در کشور وجود دارد، وقتی مطالبات تولیدکنندگان به موقع پرداخت نمی‌شود تولیدکنندگان دچار زیان قابل ملاحظه ای می‌شوند.

اردلان همچنین به تعویق افتادن پرداخت مطالبات تولیدکنندگان بذر را یکی از معضلاتی دانست که انجمن تولیدکنندگان بذور اصلاح شده از حدود پنج سال گذشته تا کنون با آن درگیر است و هنوز تمهید مناسبی برای رفع این مشکل اندیشیده نشده است.

وی در این باره افزود: بدهی هر سال ما از بودجه سال آینده‌اش تامین و پرداخت می شد که این به یک چالش بزرگ برای ما تبدیل شده است.

وی در این باره توضیح داد: برای رفع این مشکل من پیشنهاد کردم که به محض تعیین نرخ خرید تضیمنی گندم از سوی وزیر، هزینه ارزش افزوده بذر را که حدود 20 درصد محاسبه شده است، به قیمت خرید اضافه کنیم و راهکاری برای پرداخت قیمت بذر تعیین شود.

اردلان گفت: باید به این سوال پاسخ داده شود که آیا اصلا کشور به بذر احتیاج دارد یا نه. اگر این احتیاج وجود دارد و ردیف بودجه آن تعیین شده، چرا پرداخت نمی شود و اگر کشور به بذر احتیاج ندارد، چرا شرکت‌های تولیدکننده بذر وعده‌های غیر واقعی و امیدهای واهی دریافت می‌کنند و هر ساله زیان بیشتری به آنان تحمیل می‌شود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای