خبر فوری
شناسه خبر: 35269

سنت‌‌ شکنی جمیله علم‌ الهدی

سنت‌‌شکنی جمیله علم‌ الهدی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در آمریکای لاتین به سر می‌برد و همسرش یعنی جمیله علم‌‌الهدی نیز او را در این سفر همراهی می‌کند.

سنت‌‌ شکنی جمیله علم‌ الهدی
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در آمریکای لاتین به سر می‌برد و همسرش یعنی جمیله علم‌‌ الهدی نیز او را در این سفر همراهی می‌کند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ این همراهی به گونه‌ای است که علم‌الهدی به طور مجزا از رئیس‌جمهور، جدول برنامه‌های ویژه خود در سفر را دارد و با عنوان همسر رئیس‌جمهور ایران نیز در آنها حضور می‌یابد.
روز گدشته نیز اخبار و تصاویر دیدار او با سیلیا فلورس، همسر نیکولاس مادورو و همین‌طور بازدیدش از پادگان کوهستانی آرامگاه هوگو چاوز موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت.
او ماه پیش نیز در خاک کشور، میزبان شاناز ابراهیم، همسر رئیس‌جمهور عراق بود.

سنت‌‌شکنی جمیله علم‌الهدی سنت‌‌شکنی جمیله علم‌الهدی

اوج نقطه کنشگری‌اش به عنوان همسر رئیس‌جمهور در این یکی دو سال اخیر اما « کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار » بود که با واکنش‌های منفی بسیاری مواجه شد؛ واکنش‌هایی که از بودجه و هزینه این مراسم تا حضور زنان گمنام در آن را زیر سوال می‌برد!

سنت‌‌شکنی جمیله علم‌الهدی سنت‌‌شکنی جمیله علم‌الهدی

خط‌شکنی در سنت همیشگی زنان روسای‌ جمهور در ایران

با تمام اینها اما آن کنگره برای همه مسجل کرد که جمیله علم‌الهدی، دختر احمد علم‌الهدی و مرحوم سکینه ریخته‌گرزاده که شش سال پیش درج نشدن نامش بر سنگ مزارش حاشیه‌های بسیار برای امام جمعه مشهد ایجاد کرد؛ قصد یک خط‌شکنی در سنت همیشگی زنان روسای‌جمهور در ایران را دارد؛ سنت دوری از رسانه‌ها و فعالیت‌های رسمی سیاسی.
جمیله علم‌الهدی دکترای خود را در رشته فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه تربیت مدرس و در سال ۱۳۸۰ گرفت و اکنون عضو هیات علمی گروه آموزشی رهبری و توسعه آموزشی دانشگاه شهید بهشتی است و درجه علمی دانشیاری دارد.
او از خانواده‌ای سنتی برآمده است اما به نظر می‌رسد بخواهد نقشی بیش از دختر یا همسر بودن را در عرصه عمومی به نمایش بگذارد.
او در میان همسران روسای جمهور ایران شاید تنها زنی است که به صورت مستقیم خود را درگیر مسائل رسمی سیاسی کرده است.
هرچند پیش از او عفت مرعشی همسر هاشمی رفسنجانی به عنوان همسر رییس‌جمهور سعی در نقش‌آفرینی داشت اما عفت مرعشی بیشتر نقشی غیررسمی در سپهر سیاسی ایران بازی کرد و وارد روابط رسمی یا دیدارهای رسمی با مقامات دیگر نشد. دیگر زنان روسای دولت در ایران آنچنان نقشی در امور سیاسی و اجتماعی ایفا نکردند یا حداقل در منظر عمومی این اتفاق نیفتاد.
همسر سید محمد خاتمی رییس‌دولت هفتم و هشتم که به نوعی مدرن‌ترین رییس‌جمهور ایران هم به حساب می‌آمد، نه تنها فعالیت رسمی یا غیررسمی سیاسی و اجتماعی نداشت که هیچ‌گاه در انظار عمومی هم ظاهر نشد. از همسر محمود احمدی‌نژاد تنها چند تصویر بی‌کیفیت موجود است و همسر حسن روحانی هم هیچ‌گاه به رویت نرسید.

نوشتن کتابی مشابه میشل اوباما!

این خط‌شکنی آن جایی اولین نشانه‌های خود را بروز داد که او از خاطرات خودنوشته میشل اوباما تمجید کرد و گفت قصد خود برای نوشتن کتاب مشابهی را با ابراهیم رئیسی در میان گذاشته و همسر گفته است: «کتاب نوشتن شما در این زمینه کار درستی است.»
بگذریم از اینکه وقتی جمیله علم‌الهدی این گفته‌ها را مطرح کرد با انتقادات بسیاری رو به رو شد؛ از این حیث که میشل اوباما نماینده طبقه سیاه‌پوست آمریکاست و از میان تمام رنج‌های آپارتاید خود را به بانوی اولی رسانده و جمیله علم‌الهدی دختر امام جمعه‌ای است که سال‌هاست پایگاه قدرت در استان خراسان رضوی شناخته می‌شود و شرح زندگی این دو آنقدر متفاوت است که نمی‌توان امید داشت در جریان‌سازی و اثرگذاری بتوانند با یکدیگر رقابت کنند.
ولی هر چه باشد زنانی که زمستان پارسال در کنگره زنان تاثیرگذار شرکت کرده بودند، جمیله علم‌الهدی را بانوی اول می‌خواندند و عملکرد خود او نیز نشان می‌دهد که می‌خواهد یک «همسر رئیس‌جمهور» متفاوت باشد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای