آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44490

نکاتی در مورد ملکه زنبورعسل

ملکه، مادر همه زنبورهای کلنی و به عنوان مهم‌ترین و با ارزش‌ترین افراد کندو شناخته شده است. ملکه از تخم بارور یا لارو ماده جوان کمتر از 3 روز بوجود می‌آید.

نکاتی در مورد ملکه زنبورعسل

اخبار سبز کشاورزی؛ سلول‌های ملکه معمولاً به صورت عمودی در سطح و حاشیه‌شان‌ها ساخته می‌شود در صورتی که سلول‌های زنبورهای کارگر و نر به صورت افقی قرار دارند.

ملکه باکره تقریباً نزدیک به یک هفته آماده جفت‌گیری می‌گردد و در یک روز آفتابی و معمولا بعدازظهر از کندو خارج شده و در آسمان و در محل تجمع زنبورهای نر، حداقل با 10 عدد زنبور نر جفت‌گیری کرده و در حالتی که اندام تناسلی آخرین زنبور نر به عنوان علامت جفت‌گیری در واژن آن است. به کندو باز می‌گردد و دو روز بعد تخم‌گذاری را شروع می‌نماید.

نوزادان ملکه شبیه کارگرها اما سریع‌تر از آن‌ها رشد و به صورت زنبور کامل در می‌آید. ملکه در طول حیات خود فقط از شیر زنبور یعنی ژله رویال، تغذیه می‌کند. نوع غذا و زیاد بودن مقدار و کیفیت آن باعث می‌شود که ملکه به تمام معنا کامل و دستگاه تولیدمثل کامل داشته باشد.

ملکه زنبورعسل به سادگی از کارگران و زنبور نر مشخص می‌شود. ملکه نسبتاً درشت‌تر و درازتر از کارگران و نر است، ولی پهن‌تر از آنها نیست.

جنسیت ملکه ماده بوده و مهم‌ترین وظیفه‌اش تخم‌گذاری می‌باشد. ملکه به عنوان رهبر کندو محسوب می‌شود و اگر ملکه را بردارند و یا کشته شود و جانشینی برای او وجود نداشته باشد بعد از سه یا چهار ساعت تمام کارهای کندو متوقف می‌شود و بعد از مدتی زنبورها حدوداً ظرف دو روز اگر داخل کندو تخم روز وجود داشته باشد شروع به تولید شفیره ملکه برای تولید ملکه جدید می‌کنند؛ پس از مدت دو هفته ملکه‌ها از شفیره بیرون می‌آیند و باهم مبارزه می‌کنند تا سرانجام قوی‌ترین آنها دوباره رهبری کندو را به عهده می‌گیرد اما اگر تخم روز داخل کندو نباشد.

بعد از مدت کوتاهی کارگران شروع به بکرزایی می‌کنند و کندو نر ریز می‌شود و در معرض نابودی قرار می‌گیرد.

ملکه از اواخر فروردین تا اواخر خرداد در شرایط متعادل روزانه حدود 1500 تا 4000 تخم می‌گذارد.ملکه‌ها و کارگرها از تخم‌های لقاح شده  - 32 کروموزوم -  و نرها از تخم‌های غیر لقاح شده  - 16 کروموزوم - ، به‌وجود می‌آیند.

طول بدن ملکه بسته به هر نژاد متفاوت می‌باشد و به طور طبیعی بیش از 5 سال می‌تواند زنده بماند.در زنبورداری تجاری به علت کاهش تخم‌ریزی بیش از دو سال از یک ملکه استفاده نمی‌شود. ملکه زنبورعسل در زمان شفیرگی عسل و گرده نمی‌خورد و بجای آن ژله رویال  - از غدد ترشحی زنبوران کارگر است-  مصرف می‌کند و بخاطر همین تک‌غذا بودن در 5 روز اول زندگی 1250 برابر بزرگ‌تر از بقیه زنبوران می‌شود و عمر این زنبور از حدود 45 روز به 5 تا 7 سال افزایش پیدا می‌کند و شفیره‌ای که از عسل و گرده تغذیه شود هیچ‌گاه به ملکه تبدیل نشده و کارگر خواهد شد. ملکه تا آخر عمر توسط ژله رویال تولیدی کارگران تغذیه می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای