خبر فوری
شناسه خبر: 1308

اتلاف مواد غذایی و مواد زائد

حدود یک سوم مواد غذایی تولیدی ما مصرف نمی شود. مقدار قابل توجهی از انرژی ورودی در این تلفات قراردارد.

اتلاف مواد غذایی و مواد زائد

اخبار سبز کشاورزی؛ در کشورهای در حال توسعه، بیشترین تلفات غذایی در هنگام برداشت و ذخیره سازی اتفاق می افتد. به همین دلیل، بهبود فعالیت های پس از برداشت در کشورهای در حال توسعه راهی مهم برای افزایش درآمد کشاورزان است.

تلفات مواد غذایی اغلب به دلیل عدم دسترسی به انرژی برای انجام عملیات پس از برداشت مانند خشک کردن، ذخیره سازی و فرآوری و همچنین عدم حمل و توزیع مناسب، بوجود می اید.

FAO در حال بالابردن سطح دانش در این زمینه و انتقال فن آوری های مناسب پس از برداشت برای ذخیره سازی و خشک کردن به کشورهای در حال توسعه است.

FAO به عنوان بخشی از فعالیت خود در این زمینه، یک شبکه اطلاعاتی تحت وب درباره عملیات پس از برداشت (INPhO) ایجاد کرده است واطلاعاتی را در مورد طیف گسترده ای از موضوعات پس از برداشت گردآورده است.

کارهایی که توسط FAO و آژانس های کمک کننده در زمینه کاهش تلفات پس از برداشت انجام شده است، منجر به نصب یا ساخت بیش از 60 هزار سیلوی فلزی در 16 کشور شده است. بیش از 1500 متخصص، تکنسین و صنعتگر در ساخت و کار با این سیلوها آموزش دیده اند.

علاوه بر این، فائو وجوه گردان و وامهایی را برای تسهیل توسعه فناوری های ذخیره سازی بهتر و دسترسی بیشتر آنها به کشاورزان کوچک که توانایی خرید آنها را ندارند، ایجاد کرده است.

در حال حاضر فائو یکی دیگر از جنبه های مهم عملیات پس از برداشت، فرآیند خشک کردن، با تمرکز بر پیامدهای انرژی فن آوری های مختلف خشک کردن را مد نظر قرارداده است. هدف آن شناسایی فن آوری های خشک کردن با صرفه اقتصادی و مقرون به صرفه است که در محیط های روستایی کارآمد باشد.

عملیات فرآوری مواد غذایی در مقیاس کوچک و متوسط

فائو از تحقیقات مربوط به صنایع فرآوری مواد غذایی در مقیاس کوچک و متوسط برای ایجاد آنها استقبال می کند. تأکید بر حفظ مواد غذایی درصنایع مقیاس کوچک و پر کار با مواد موجود توام با هزینه کم و در دسترس در مناطق روستایی و نیمه شهری می باشد.

فعالیت های خاص مربوط به انرژی شامل برنامه ای است که در 35 کشور آفریقایی برای حمایت از ساخت محلی اجاق های دودی کشویی کم مصرف و معرفی ظروف ذخیره سازی عایق بندی شده است که می تواند یخ را برای مدت طولانی تری نگهدارد.

فائو اطلاعاتی در مورد فن آوری های مناسب فرآوری شیر در مقیاس کوچک برای و محصولات لبنی سنتی از طیف وسیعی از گونه های جانوری در مناطق مختلف تهیه کرده است.

همچنین مطالعه ای در مورد استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر و فن آوری هایی با قابلیت صرفه جویی در انرژی توسط کارخانه های تولید شیر در مقیاس کوچک و مراکز جمع آوری انجام داده است.

محصولات جانبی، باقیمانده ها و ضایعات برای تولید انرژی

یکی دیگر از عواملی که در توسعه صنعت محصولات غذایی تأثیرگذار است، نیاز به مدیریت محصولات جانبی، پسماندها و ضایعات صنعتی به روشی کاملاً سازگار با محیط زیست است.

یکی از این گزینه های مدیریت استفاده از ضایعات صنعتی برای تولید انرژی زیستی است.
FAO در تلاش است تا سیستم های تولیدی را اتخاذ و ایجاد کند که مولد، پایدار و کمترین اثر ممکن زیست محیطی باشد.

فعالیت های سازمان در این زمینه شامل بررسی بازیابی انرژی از تصفیه پسماندهای فرآوری شده از کارخانه های تولید مواد غذایی است.

FAO سه ابزار را تولید کرده یا به آنها کمک کرده است، تا به ارزیابی بالقوه و تأثیرات استفاده از بقایای مواد غذایی برای انرژی کمک کنند.

منبع: فائو
مترجم: معصومه صالحی وزیری

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای