آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44431

چقدر کافئین برای بدن کافی است

افراد زیادی عادت دارند که در آغاز روز و قبل از هرگونه فعالیتی یک یا دو لیوان قهوه بنوشند، با این استدلال که موجب حالت آرامش در آن‌ها می‌شود.

چقدر کافئین برای بدن کافی است

اخبار سبز کشاورزی؛ بروز چنین حالتی ناشی از کافئین موجود در قهوه است که البته در انواع چای نیز وجود دارد؛ اما پرسش آن است که یک انسان به‌طور معمول تا چه اندازه به کافئین نیاز دارد و مصرف بیش از آن مقدار ممکن است چه عوارضی در پی داشته باشد.

تحقیقات نشان داده که 75درصد از مصرف‌کنندگان قهوه، در طول روز حداقل یک نوبت قهوه می‌نوشند و 25درصد دیگر در دو یا سه نوبت این کار را انجام می‌دهند.

کافئین چیست

کافئین یک ماده طبیعی تلخ است که در بیش از 60 گونه از انواع گیاهان و از جمله چای و قهوه وجود دارد. این ماده، محرک سیستم عصبی مرکزی بدن است و به انواعی از مواد طبیعی یا مصنوعی خوراکی مانند نوشیدنی‌ها، برخی از داروها، مواد خوراکی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا اضافه می‌شود.

در مقابل مفید بودن مقادیر کم مصرف آن، مقادیر زیاد کافئین امکان دارد به سلامتی مصرف‌کنندگان آسیب وارد نماید.

کافئین، دارای ماده(تری‌اتیل گزانتین) است که در دستگاه گوارش جذب و با گردش خون در سرتاسر بدن پراکنده می‌شود. کافئین به‌طور متوسط در زمانی 45 دقیقه‌ای جذب و حرکت آن در گردش خون بین 15 دقیقه تا دو ساعت است و هنگامی که با معده خالی مصرف شود، سرعت جذب آن بیشتر است.

چقدر کافئین

سازمان غذا و داروی آمریکا به بیشتر بزرگسالان توصیه می‌کند که بیش از 400 میلی‌گرم کافئین(معادل چهار تا پنج فنجان قهوه) در روز مصرف نکنند. مصرف زیاد کافئین(قهوه و نوشابه‌های دیگر) می‌تواند عوارضی به شرح زیر داشته باشد:

•از دست دادن آب بدن

• سردرد

• ایجاد اضطراب و نگرانی

•اعتیاد به کافئین

• بی‌خوابی

برخی از گروه‌ها از قبیل کودکان، زنان حامله یا شیرده، افراد دارای اختلال درخواب، بیماران قلبی و مبتلایان به فشار خون، جدا از شرایط پزشکی، امکان دارد که عده‌ای نسبت به مصرف زیاد کافئین واکنش نشان دهند، چرا که ممکن است حتی یک فنجان از قهوه یا نوشابه‌های کافئین‌دار موجب بروز اضطراب و بالا بردن طپش قلب در آن‌ها گردد.

بسیاری از نوشیدن قهوه‌های دارای کافئین لذت می‌‎برند و مشکلی برای آن‌ها به وجود نمی‌آید که دلیل این موضوع، تفاوت طبع آدمیان است.

مصرف ایمن کافئین

بهتر است که تا شش ساعت قبل از به رختخواب رفتن از نوشیدن مواد کافئین‌دار اجتناب شود،

هرچند حساسیت افراد متفاوت است. حداکثر مقدار توصیه شده معادل 250 میلی‌لیتر(یک لیوان) است،

اگر چه تا 400 میلی‌لیتر نیز عوارض چندانی در پی ندارد، هرچند باید توجه کرد که حساسیت هر فردی نسبت به کافئین متفاوت از دیگری است.

برای اجتناب از اثرگذاری منفی بر جنین، زنان باردار نباید بیش از 200 میلی‌گرم کافئین در روز مصرف کنند که می‌تواند شامل هرگونه نوشابه کافئین‌دار باشد، ضمن آن که کودکان کمتر از 12 سال به هیچ‌وجه نباید کافئین مصرف کنند.

افراد معتاد به کافئین یا نوشیدن نوشابه‎‌های کافئین‌دار نباید به یکباره آن را قطع کنند، بلکه با جایگزین کردن و کاهش تدریجی مصرف، آن را برنامه‌ریزی نمایند. برای این کار بانوشیدن چای و یا آب در طول روز می‌توان نسبت به کاهش مصرف کافئین اقدام کرد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۲-دی ۱۴۰۲
 
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای