آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44788

پنج تولید‌کننده عمده قهوه در جهان

صنعت قهوه در جهان پس از نفت بیشترین گردش مالی را به خود اختصاص داده(کشور ما از هر دو محروم است) و بنابر آمارهای مختلف، سالانه بیش از هزار تُن قهوه در ایران مصرف می‌شود.

پنج تولید‌کننده عمده قهوه در جهان

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ این محصول که به‌طور کلی وارداتی است که البته فعالان صنعت قهوه ارزش‌افزوده در آن ایجاد و دو برابر ارز مصرفی برای واردات مواد اولیه آن، از محل صادرات ارزآوری می‌کنند.

ایران از ویتنام دانه سبز قهوه (روبوسکا) و در مواردی قهوه عربیکا از برزیل، آمریکای‌جنوبی و آسیای‌شرقی وارد می‌کند.

با توجه به ارزش‌افزوده حاصل از چرخه فعالیت این صنعت، اشتغالزایی و ارزآوری آن به‌‌ویژه تأمین قهوه شرکت‌های شکلات‌سازی، شیرینی‌سازی، لبنیات و مواد غذایی به معرفی پنج کشور مطرح در صنایع‌غذایی می‌پردازیم.

بیش از 70 کشور، قهوه تولید می‌کنند، اما پنج تولیدکننده جهانی، بیشترین قهوه را عرضه می‌کنند که عبارتند از: برزیل، ویتنام، کلمبیا، اندونزی و اتیوپی.

برزیل

تولید قهوه نقش مهمی در توسعه برزیل دارد و همچنان به‌عنوان یک محرک در اقتصاد این کشور محسوب می‌شود. این گیاه برای اولین‌بار در اوایل قرن 18 توسط مهاجران فرانسوی به برزیل آورده شد.

با افزایش محبوبیت قهوه در بین اروپایی‌ها، برزیل در دهه 1840 به بزرگ‌ترین تولید‌کننده قهوه جهان تبدیل و از آن زمان تاکنون نیز جایگاه خود را حفظ کرده‌است. برزیل دارای حدود 300 هزار مزرعه کشت قهوه است.

ویتنام

ویتنام به‌تازگی وارد تجارت قهوه شده و به سرعت به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آن تبدیل شده‌است. در دهه 1980، حزب کمونیست، آغازگر تولید قهوه تجاری بود و در طول دهه 1990، هر سال حدود 20 تا 30درصد به تولید خود افزود و اقتصاد این کشور را کاملا دگرگون کرد. 

ویتنام با تمرکز بیشتر روی قهوه روبوستا ارزان‌قیمت، در بازار بین‌المللی برای خود جایگاهی به دست آورده‌است. لوبیای روبوستا می‌تواند تا دو برابر کافئین بیشتر از قهوه Arabica داشته باشد و طعم تلخی بیشتری به قهوه می‌بخشد. 

کلمبیا

برند تبلیغاتی معروف کشاورز خیالی قهوه به نام خوان والدز، به کلمبیا کمک کرد تا به یکی از معروف‌ترین کشورهای تولید‌کننده قهوه تبدیل شود. کلمبیا به دلیل قهوه باکیفیت خود مشهور است.

البته از سال 2008، قهوه کلمبیا دچار بیماری برگ قهوه معروف به "زنگ قهوه" شده است. و چون این کشور درختان قهوه را جایگزین درختان مقاوم در برابر زنگ قهوه کرد، تولید آن کاهش یافت. کلمبیا در تولید قهوه عربی رتبه دوم را دارد و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، طعم ملایم و متعادل آن را ترجیح می‌دهند.

اندونزی

موقعیت و آب و هوای اندونزی به آن کمک کرده است تا سومین تولید‌کننده قهوه روبوستا در جهان شود. مزارع کوچک و مستقل، اکثریت قریب به‌اتفاق تولید را تشکیل می‌دهند که مساحت هرکدام یک یا دو هکتار است.

اندونزی انواع مختلفی از قهوه‌های بسیار محبوب ازجمله "کوپی لوواک" را تولید می‌کند. قهوه برداشت شده از کمپوست شکوفه نخل آسیایی، طعمی خاص دارد. روند جمع‌آوری و برداشت لوبیای قهوه بسیار پیچیده است که همین امر آن را به یکی از گران‌ترین دانه‌ها در جهان تبدیل کرده‌است.

اتیوپی

اتیوپی در سال 2018-2019‌، رتبه پنجم را بدست آورد در سال 2016-2017 اتیوپی با تولید قهوه توانست در بازار جهانی جایگاه مطلوبی به‌دست آورد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای