آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44795

قهوه‌ خارجی بهتر است یا ایرانی؟

حتماً با دیدن تیتر از خودتان می‌پرسید: مگر ایران هم قهوه دارد؟ بله، درست است که در کشور ما به دلیل نبود شرایط مناسب آب و هوایی، قهوه کشت نمی‌شود، اما منظور از قهوه ایرانی آن قهوه‌هایی است که فرآوری آنها در کشور ما انجام می‌شود. به زبان ساده‌تر عمل برشته کردن دانه قهوه - روست Roast - در ایران انجام می‌شود.

قهوه‌ خارجی بهتر است یا ایرانی؟

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ جالب است بدانید با وجود اینکه برندهای قهوه فراوانی از کشور ایتالیا - مانند لاواتزا، ایلی و... -  وارد کشور ما می‌شود، در کشور ایتالیا نیز مانند ایران، قهوه کشت نمی‌شود و تنها فرآوری قهوه - روست و بسته‌بندی -  در کشور ایتالیا انجام می‌شود.

هدف از نوشتن این مطالب بررسی و مقایسه مزایا و معایب قهوه‌های ایرانی و خارجی است. اما در هر صورت انتخاب نهایی با خود شما است.

قبل از اینکه با خودتان بگوئید «همه چی خارجیش خوبه...!» حتماً تا انتهای این مطلب را بخوانید؛ شاید نظرتان تغییر کرد!

 قیمت گران‌تر قهوه‌ خارجی

وقتی بحث خرید مطرح می‌شود، یکی از عوامل مهم برای تصمیم‌گیری، قیمت است. اما چرا قهوه‌های خارجی گران‌تر هستند؟ بالا بودن قیمت قهوه‌های خارجی عوامل مختلفی دارد. که به آنها می‌پردازیم:

هزینه‌های حمل و نقل:

اکثر قهوه‌های خارجی از کشورهایی اروپایی وارد می‌شود. کشورهایی که در خود آنها کشت قهوه صورت نمی‌پذیرد. با این اوصاف هزینه حمل از محل کشت قهوه  - معمولاً کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی -  به قیمت نهایی اضافه شده و باعث افزایش قیمت تمام شده محصول می‌شود.

تعرفه گمرک قهوه:

تعرفه گمرک کشورمان برای واردات قهوه روست شده خارجی، پنج برابر قهوه سبز  - فرآوری نشده -  است. استفاده تولیدکنندگان داخلی از قهوه سبز، تاثیر بسزایی در ارزان‌تر بودن قهوه‌های تولید داخل نسبت به قهوه‌های وارداتی می‌گذارد.

بالا بودن هزینه‌های جانبی در کشور‌های خارجی:

هزینه‌های حمل و نقل و نیروی انسانی و همچنین هزینه انرژی، گاز، برق و ... برای روست قهوه در کشور ما نسبت به دیگر کشورها بسیار پایین‎تر می‌باشد. زمانی که این عملیات در کشورهای خارجی اتفاق بیفتد، طبیعتاً هزینه‌های تولید نیز افزایش پیدا می‌کند.

اطمینان به کیفیت قهوه خارجی بیشتر است

موضوع بسیار مهم هنگام خرید یک کالا احساس اطمینان به کیفیت است. اکثر برندهای قهوه خارجی شناخته شده، از کیفیت متوسط و بالایی برخوردار هستند. این در حالی است که مقادیر زیادی قهوه‌ی سبز نه چندان با کیفیت وارد کشور ما می‌شود.

متاسفانه خود من به عنوان نگارنده این مطالب بارها با قهوه فروشی‌هایی برخورد کرده‌ام که یک قهوه‌ی ارزان و بی‌کیفیت را به نام کشورهای صاحب نام قهوه به فروش می‌رسانند.تشخیص این موضوع نیاز به تجربه و اطلاعات کافی پیرامون قهوه دارد و برای مردم تقریبا غیرممکن می‌باشد.

تازگی در روست قهوه ایرانی

مهم‌ترین وجه برتری قهوه‌های ایرانی، امکان خرید قهوه‌ی تازه است. تازگی یک عامل بسیار تاثیرگذار در کیفیت قهوه است. حدود 15 روز بعد از فرآیند روست، قهوه با کاهش کیفیت مواجه می‌شود.

تاثیر تازگی قهوه به قدری بالا است که کیفیت، عطر و طعم یک قهوه‌ی درجه دو که تازه روست شده باشد، از قهوه‌ی‌ درجه یک که زمان زیادی از روست آن گذشته، وضعیت بهتری دارد.

امروزه شرکت‌های بزرگ راهکارهای مختلفی برای پایین آوردن سرعت کاهش کیفیت قهوه بعد از روست انجام می‌دهند، اما همچنان نتوانسته‌اند آن را متوقف کنند.

باید توجه داشته باشید که در بهترین حالت، قهوه‌های خارجی حدود سه ماه بعد از روست به کشور ما می‌رسند و به هیچ عنوان یک قهوه تازه محسوب نمی‌شوند. پس اگر دنبال خرید قهوه‌ی تازه باشید، قهوه‌های ایرانی انتخاب بهتری هستند.

طعم و ترکیب قهوه خارجی و ایرانی

ترکیب اکثر قهوه‌های خارجی بر پایه نژاد «عربیکا» است،که حدود 60درصد از مصرف قهوه جهان نیز از این نوع قهوه است.

اما بالعکس بیشتر قهوه‌ی تولید شده در کشور ما از نژاد «روبوستا» است. قهوه‌ی روبوستا قیمت ارزان‌تری نسبت به عربیکا دارد و عمدتاً برای تولید قهوه‌ی فوری استفاده می‌شود.

کافئین روبوستا حدود سه برابر عربیکا است. همچنین طعم روبوستا معمولاً تلخ‌تر از عربیکا می‌باشد. علاقه مردم ایران به کافئین، طعم قهوه تلخ و همچنین ارزان‌تر بودن از عوامل مصرف بیشتر قهوه روبوستا در ایران است.

حتی جالب است بدانید تهیه قهوه‌ی ترک نیز در کشور ما بر پایه قهوه‌ی روبوستا است. در صورتی که تهیه قهوه‌ی ترک در کشورهای خارجی از جمله خود ترکیه، با قهوه‌ی عربیکا می‌باشد. که اکثر ایرانیان به خاطر طعم ترش، آن را نمی‌پسندند.

تجربه و علم بیشتر و استفاده از ماشین آلات مدرن‌تر

تولید قهوه در کارخانه‌های صنعتی و صادرات آن در کشورهای صاحب نام مانند ایتالیا حدود دو قرن سابقه دارد. این کارخانه‌ها برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار، رقابت سنگینی با هم دارند. به همین علت در طول سالیان گذشته تلاش زیادی برای بالا بردن کیفیت انجام داده‌اند و با بهره‌گیری از ماشین‌آلات مدرن و ایجاد چرخه‌های کارآمدتر تولید در این صنعت، پیشرفت‌های بسیاری در فرآیند روست و بسته‌بندی و حتی کنترل مزارع دانه سبز قهوه داشته‌اند.

خرید قهوه ایرانی؛ حمایت از تولید ملی

به عنوان جمع‌بندی می‌توان این طور نتیجه‌گیری کرد که خرید هرکدام از قهوه‌های خارجی و ایرانی ویژگی‌های مشخصی را برای مصرف کننده برآورده می‌کند. همان طور که گفته شد، قیمت قهوه‌ی ایرانی ارزان‌تر است اما اطمینان به برندهای خارجی در سال‌های گذشته بیشتر بوده است. از طرف دیگر با خرید قهوه‌ی ایرانی شانس بیشتری برای حس طعم قهوه تازه خواهید داشت.

همچنین خرید قهوه‌ی ایرانی باعث به حرکت درآمدن چرخه‌ی تولید و پیشرفت صنایع وابسته به قهوه در کشور عزیزمان شده و باعث کاهش خروج سرمایه‌های ارزی کشور خواهد شد. پس بیائید با حمایت از قهوه‌ی باکیفیت ایرانی، زمینه پیشرفت تولیدکنندگان قهوه در کشور را فراهم کرده و زمینه مطلوبی برای گسترش فرهنگ نوشیدن قهوه به عنوان یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار ایجاد نمائیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای