آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45951

ناتوانی تولیدکنندگان درباره جایگزینی آرد کامل به‌جای آرد سنتی

فقط 7 درصد آرد مصرفی هر استان آرد کامل است

تور رسانه‌ای نهضت احیای آرد و نان کامل به همت روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی و روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی برگزار شد.

فقط 7 درصد آرد مصرفی هر استان آرد کامل است

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ در این تور رسانه‌ای که با بازدید از کارخانه تولید آرد کامل گل‌آذین آغاز شد، ابتدا غلامرضا ملکی، مدیرکل غله استان مرکزی، در اهمیت تولید و مصرف آرد کامل گفت: مصرف آرد کامل، نه فقط رضایت‌مندی مردم و مصرف‌کنندگان را به همراه دارد؛ بلکه موضوع مهم و راهبردی سیری سلولی در اثر مصرف این آرد و محصولات آن مشخص می‌شود.

ملکی به توصیف شیوه جدید تولید آرد از دانه‌های گندم در کارخانه آرد گل‌آذین پرداخت و گفت: در این شیوه فقط 3 تا 4 درصد از رویه دانه‌های گندم حذف می‌شود و سبوس، دانه گندم و جوانه گندم به آرد تبدیل می‌شود که همه زیرمغذی‌ها، پروتئین‌ها و ویتامین‌های گندم در آرد حاصله حفظ خواهد شد.

وی افزود: پس از شروع به کار این کارخانه با حمایت استاندار استان مرکزی و مشاهده خواص آرد حاصله، همه استان‌ها علاقه‌مند به تولید آرد کامل و تبدیل آرد سنتی به آرد کامل شده‌اند.

وی اضافه کرد: همواره با مطالبه مردم در جهت افزایش کیفیت آرد و نان مواجه بوده‌ایم و اکنون با تولید آرد کامل و پخت نان از این آرد، تقاضای شهروندان برای افزایش کیفیت نان پاسخ داده شده است.

مردم فقط مغز گندم را به صورت آرد مصرف می‌کنند

سهراب سهرابی، مجری طرح گندم در وزارت جهاد کشاورزی، نیز دیگر سخنران پیش از بازدید خبرنگاران از کارخانه تولید آرد گل‌آذین بود که به روند اصلاح استاندارد 103، استاندارد اجباری کیفیت آرد و گندم، اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر مردم فقط مغز گندم را به صورت آرد مصرف می‌کنند که در این تولید حدود 20 درصد از لایه رویی دانه گندم و جوانه گندم از بین می‌رود و بسیاری از مواد مغذی گندم در این فرآیند نابود می‌شود.

فقط 7درصد آرد کامل در هر استان مصرف می‌شود

 سهرابی با بیان این‌که در بهترین حالت فقط حدود 7درصد از آرد مصرفی هر استان به وسیله آرد کامل تامین می‌شود، گفت: این در حالی است که در شهرهایی نظیر تهران، مصرف آرد کامل وضعیت به مراتب ضعیف‌تری دارد و هر چند قرار است هر استانی کشور دست‌کم 2 تا 3 کارخانه تولید آرد کامل داشته باشد؛ اما این امر هنوز مشخص نشده است.

وی تاکید کرد: با استفاده مردم از نان کامل، میزان ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت، سرطان گوارش و بیمای‌های معده، گوارشی و... به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و جامعه از این نظر سالم‌تر می‌شود.

سهرابی با رد فقر پروتئین درمورد گندم‌های تولیدی کشورمان تاکید کرد: هر بار که میزان خرید گندم از کشاورزان ایرانی افزایش می‌یابد، اتهامات علیه کیفیت گندم کشور با صدای بلندتری بیان می‌گردد.

تولید گندم غنی در آلمان و فرانسه

وی میزان متوسط گلوتن و گلوتن ایندکس گندم حتی ایران را در حدود 28 و 40 ذکر و اضافه کرد: به جز آلمان و فرانسه که گندم‌های غنی‌تری تولید می‌کنند، متوسط غنای پروتئین گندم در جهان با آنچه در ایران وجود دارد تقریبا برابری می‌کند.

اهلی شدن گندم در جهان از ایران شروع شد

مجری طرح گندم در وزارت جهاد کشاورزی به سابقه کشت و تولید گندم ایران اشاره و اضافه کرد: همه گندم‌های جهان که از هشت هزار سال پیش تاکنون کشت شده‌اند، ریشه در ایران دارند و برای نخستین بار اهلی شدن گندم در جهان از ایران شروع شده است.

سهرابی برای تایید کیفیت گندم ایران به گزارش‌های موسسه شیمی‌غلات، موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر و نیز پژوهشکده غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران استناد کرد و گفت: موسسه شیمی 2 هزار آزمایش و پژوهشکده غلات 22 هزار آزمایش انجام داده‌اند و هر دو کیفیت گندم تولیدی در مزارع کشور را تایید کرده‌اند.

تفکیک گندم در مبدا خرید اهمیت بسیار دارد

پیش از بازدید از کارخانه تولید آرد گل‌آذین، عارف بهمنی مدیرعامل این کارخانه، نیز در سخنانی تصریح کرد: با افزایش سطح مقطع غلتک‌ها، آرد کردن دانه‌های گندم آسان‌تر و حرارت حاصله در فرایند آسیاب کردن کاهش پیدا کرده که همین امر مانع از کاهش کیفیت آرد تولیدی شده است.

مدیر کارخانه تولیدی آرد گل‌آذین با بیان اینکه در کشور گندم‌های متفاوتی حاصل می‌شود، از اینکه در موقع تحویل گرفتن محموله‌های گندم از کشاورزان و ذخیره‌سازی در سیلوها، گندم‌های باکیفیت متفاوت با هم مخلوط  می‌شوند، انتقاد کرد و خواستار تفکیک گندم‌های در مبدا تحویل گرفتن شده، وی اضافه کرد: برخی گندم‌های به‌دلیل کیفیت پایین، اصلا قابلیت مصرف انسانی ندارند و فقط می‌توانند خوراک دام شوند. از این بابت تفکیک گندم در مبدا خرید اهمیت بسیار دارد.

مدیر کارخانه تولید آرد کامل گل‌آذین، کارخانه‌ها و تولیدکنندگان آرد و گندم ایرانی را دارای کیفیت‌های مناسب و قابل رقابت با ترکیه ارزیابی کرد و درمورد ظرفیت کارخانه گل‌آذین توضیح داد: این کارخانه دارای ظرفیت اسمی تولید 35 هزار تن آرد در سال است که ظرفیت عملی آن در حال حاضر 25 هزار تن است.

کارخانه‌های تولید آرد کشور با نصف ظرفیت خویش فعالیت می‌کنند

 وی میزان تولید فعلی این کارخانه را در ماه 1100 تن و در سال حدود 15 هزار تن ذکر کرد و گفت: به دلیل عدم صرفه اقتصادی هم اکنون همه کارخانه‌های تولیدکننده آرد در کشور با نصف ظرفیت خویش فعالیت می‌کنند.

لزوم تعامل بین کارخانه‌های تولیدکننده آرد و گندمکاران

این مدیر کارخانه تولیدکننده آرد در پاسخ به سوال پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی در این باره که آیا تعاملی میان کارخانه‌های تولیدکننده آرد در مزارع تولیدکننده گندم در راستای افزایش کیفیت گندم تحویلی به کارخانه‌های انجام می‌گیرد یا خیر، گفت: براساس طرح کشت قراردادی این امکان وجود دارد که کارخانه‌های تولیدکننده گندم به کشاورزان برای تولید نوع ویژه‌ای از گندم سفارش‌دهنده و سپس محصول آن مزرعه را خریداری کنند.

وی افزود: هم اکنون برخی کارخانه‌های تولید آرد از طرح کشت قراردادی برای تعامل با کشاورزان و دریافت نوع گندم مورد نظر خود اقدام می‌کنند.

در بازدید از این کارخانه تولید آرد و گندم اعلام شد که در حالی که دولت گندم را از کشاورزان به قیمت هر کیلوگرم 17 هزار تومان می‌خرد، گندم را به تولیدکنندگان آرد یارانه‌ای نوع یک 665 تومان و به تولیدکنندگان آرد یارانه‌ای نوع دو 900 تومان به ازای هر کیلوگرم می‌فروشد.

همچین اعلام شده است که گندم صنف و صنعت که برای تولید ماکارونی، نان فانتزی و رشته به کار می‌رود از قرار هر کیلو گرم 12 هزار تومان به تولیدکنندگان فروخته می‌شود که باز هم از قیمت خرید گندم از کشاورزان 5 هزار تومان پایین‌تر است.

در عین حال، در گندم تحویل داده شده به کارخانه‌های تولید آرد 7 و 8 درصد سنگ‌ریزه وجود دارد که در مواردی برخی دلالان عمدا این سنگ‌ریزه‌ها را به گندم افزوده‌اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای