آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46380

کنسرو خانگی میوه‌ها

تابستان زمان به بازار آمدن انواعی از میوه‌ها است که در فصول پاییز و زمستان دیده نمی‌شوند، بنابراین کنسرو کردن آنها به شیوه صحیح و نگهداری در شرایط مطلوب می‌تواند امکان مصرف آنها را در زمان دلخواه فراهم نماید. امروزه اگر چه با کمک صنعت حمل و نقل و سرعت در عرضه محصولات باغی به بازار، کوتاه‌‌تر به نظر می‌رسد، اما بسیاری از میوه‌ها در چشم بر هم زدنی از پیشخوان مغازه‌های میوه‌فروشی غیب می‌شوند.

کنسرو خانگی میوه‌ها

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ در اوایل قرن نوزدهم(1800) یک قناد فرانسوی با به‌کارگیری روشی در فرآوری میوه‌ها به نام(Canning) کنسروسازی یا قوطی‌گیری برای افزودن زمان نگهداری میوه‌ها را ابداع کرد. بدون توجه به این که شما می‌توانید چنین موادی را در قوطی‌های فلزی یا شیشه‌های مسدود شده از بقال محل خریداری نمایید، چنین میوه‌هایی یک ماده غذایی پایدار و ثابت از انباری خانه‌ها هستند.

در حالی که بعضی‌ها نگران از بین رفتن ارزش غذایی میوه‌های فرآوری شده هستند، از دست رفتن برخی از ویتامین‌ها به معنی نابودن شدن عناصر و موادغذایی میوه‌ها نیست.

با وجود گذشت بیش از 2 قرن از فرآوری میوه‌ها به شکل فوق، آنچه برای فرآوری‌کنندگان اهمیت داشته، نه مقدار ویتامین‌های باقیمانده، بلکه توان نگهداری درازمدت و در اختیار داشتن انواع میوه در خارج از فصول فراوانی آنها است. در حالی که وابسته بودن به میوه‌های تازه می‌تواند گاه موجب مشکلاتی گردد، دسترسی سریع و کافی به چنین میوه‌هایی، به ویژه برای مشاغلی مانند قنادی‌ها، شیرینی‌سازها، بستنی‌سازها و سایر حرفه‌های مشابه کار را بسیار آسان خواهد کرد و در تمام طول سال انواعی از میوه‌ها را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.

کنسرو خانگی 1

میوه‌های مناسب کنسرو نمودن

هلو: هلوی تازه، میوه‌ای بسیار خوشمزه است، اما می‌تواند همراه با عوارضی جانبی باشد. خوردن آن‌ها اندکی همراه با زحمت است و پوست کرک‌دار آن‌ها امکان دارد مورد پسند همگان نباشد. حال برای آن‌هایی که با هلوی تازه مشکل دارند، استفاده از هلوی کنسرو شده راه‌حل مناسبی است. دسترسی به چنین هلویی آسان و در هر فروشگاه موادغذایی یافت می‌شود. معمولا چنین هلوهایی برای دسرهای گرم و سرد و همراه با صبحانه یا به‌صورت معمول مصرف می‌شوند.

گلابی: گلابی‌ها همراه با هلو، یکی از دسترس‌ترین میوه‌های کنسرو شده هستند و می‌توان آن‌ها را در شرایط مشابه با هلو مصرف نمود. گلابی‌ها نه فقط می‌توانند به عنوان یک میوه ثابت در کشوی آشپزخانه و یا انباری خانه باشند، حتی در مکان‌هایی که نور وجود داشته باشد نیز قابل نگهداری هستند. در برخی موارد با اضافه کردن اندکی از آب‌مرکبات، گلابی‌های کنسرو شده، طعمی استثنایی پیدا می‌کنند.

آناناس: آمریکای مرکزی و جنوبی سرزمین کشت آناناس است. پیش از این برای فاسد نشدن میوه‌های برداشت شده آن را فرآوری و سپس بارگیری یا صادر می‌کردند و از این جهت ساخت کنسرو آناناس سابقه‌‌ای طولانی دارد و تقریبا تمام مصرف‌کنندگان آن را به صورت کنسرو و در قوطی یا شیشه مصرف می‌کنند. میوه آناناس را در ساخت انواع شیرینی و کیک به کار برده و به همین منظور از آناناس کنسرو شده بسیار استفاده می‌شود.

کنسرو خانگی 2

آلبالو، گیلاس: اساساً آلبالو از آسیای‌صغیر به سایر نقاط جهان منتقل شده و بسیاری بر این باورند که توسط پرندگان مهاجر به اروپا برده شد. در حال حاضر هر حوزه جغرافیایی مناسب می‌تواند محلی برای کشت درختان آلبالو و گیلاس باشد. امکان دارد که مصرف‌کنندگان تعداد اندکی از این میوه‌های خوش‌طعم را تجربه کرده باشند، اما بیش از یک هزار نوع آلبالو گیلاس وجود دارد.

دامنه استفاده از این میوه‌ها بسیار وسیع اما مدت زمان حضور میوه تازه در بازار کوتاه است. بنابراین به دلیل وسعت زمینه‌های مصرف آن‌ها، به صورت کنسرو و در تمام طول سال می‌تواند وجود داشته باشد، برای تولید انواع کیک، شربت، بستنی و نوشابه‌ها می‌توان از آلبالو یا گیلاس کنسرو شده استفاده کرد.

مرکبات: کنسرو مرکبات، به‌ویژه پرتقال و نارنگی به علت داشتن طعم، مزه خاص و همچنین تنوع بسیار در مصرف آن‌ها، به ویژه پخت انواع کیک، شیرینی، بستنی، نوشابه و ... در سرتاسر جهان مورد استقبال قرار می‌گیرد. اندازه‌های کوچک و بدون‌هسته این میوه‌ها یک میان‌وعده خوشمزه است که تاریخ مصرفی طولانی و به همین دلیل موردپسند بیشتر کودکان قرار دارد. بسیاری از کارشناسان به پدر و مادران توصیه می‌کنند که به دلیل مزایای این میوه‌ها در حفظ سلامتی، آنها را از ماه‌های اول کودکی در رژیم غذایی بچه‌ها قرار دهند.

گوجه‌فرنگی: شاید یکی از میوه‌های کنسرو شده که در سطح وسیعی مصرف می‌شود انواع گوجه‌فرنگی باشد، گستردگی مصارف گوجه‌فرنگی‌ها به اندازه‌ای است که تقریبا هیچ میوه‌ای به پای آن‌ها نمی‌رسد، بنابراین در اختیار داشتن کنسروهای مختلف گوجه‌فرنگی برای پخت انواع غذا، دسر و سالاد می‌تواند به مصرف‌کنندگان کمک زیادی بنماید. گوجه‌فرنگی‌های تازه، عمر کوتاهی داشته و به سرعت فاسد می‌شوند، بنابراین برای نگهداری آن‌ها لازم است به شکل بهداشتی کنسرو شود.

زیتون: زادگاه اصلی انواع زیتون، سرزمین‌های حوزه مدیترانه است که در اواخر قرن 18 توسط مهاجران اسپانیایی به آمریکا برده شد و در حال حاضر انواعی از زیتون‌ها در قاره آمریکا تولید می‌شوند. امروز بیش از 130 گونه زیتون در 23 کشور جهان تولید می‌شود که بنا بر سلیقه می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب کرد، خوشبختانه هر یک از زیتون‌ها مصارف خاص خود را دارد. زمینه‌های مصرف زیتون بسیار بوده و به‌ویژه در انواع سالاد و خوردن با غذاها قابل استفاده است.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۶-اردیبهشت ۱۴۰۳

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای