آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46501

آیا هوش مصنوعی در ایمنی مواد غذایی تاثیر دارد؟

هوش مصنوعی (AI) موضوع داغ تحقیقات در علوم کامپیوتر است. یکی از اهداف آن امکان پردازش و تجزیه و تحلیل مجموعه داده های بزرگ است. سپس، الگوریتم‌های یادگیری ماشین این امکان را برای هوش مصنوعی فراهم می‌کنند که از این داده‌ها دانش کسب کند و وقوع رویدادهای آینده را پیش‌بینی کند.

آیا هوش مصنوعی در ایمنی مواد غذایی تاثیر دارد؟

اخبار سبز کشاورزی؛ این ممکن است به این معنی باشد که می توان از فراخوان محصولات غذایی جلوگیری کرد و خرابی های مهم ماشین آلات را می توان پیش بینی کرد، در نتیجه امکان اجرای زودهنگام اقدامات پیشگیرانه را فراهم کرد.

کاربرد AI در امنیت مواد غذایی

کاربرد هوش مصنوعی در ایمنی مواد غذایی شامل تشخیص، شناسایی و شناسایی عوامل بیماری‌زای مواد غذایی است. سیستم های بهداشت عمومی پیشرفته؛ و پیش‌بینی، نظارت و بهینه‌سازی ریسک ایمنی مواد غذایی در طول زنجیره تامین.

برای یک متخصص ایمنی مواد غذایی، هوش مصنوعی می‌تواند ابزار مفیدی باشد. بخش اساسی یک برنامه ایمنی مواد غذایی، تجزیه و تحلیل خطر است، که باید برای مواد تشکیل دهنده و مراحل فرآیند در چارچوب طرح تجزیه و تحلیل خطرات و نقاط کنترل بحرانی هر محصول (HACCP) انجام شود.

تجزیه و تحلیل خطر شامل تحقیقات قابل توجهی از ادبیات، پایگاه‌های اطلاعاتی یادآوری، سازمان‌های دولتی و اخبار به منظور تعیین خطرات بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی مرتبط با محصول و ارزیابی فراوانی و شدت هر خطر است.

این یک فرآیند زمان بر و پر زحمت است. هوش مصنوعی فرصتی را برای کمک به جمع‌آوری این اطلاعات در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری ارائه می‌کند، در حالی که مجموعه داده‌های بسیار بزرگ‌تری نسبت به یک انسان پردازش می‌کند.

جمع آوری داده ها و کیفیت 

برخی از اجزای برنامه ایمنی مواد غذایی، مانند نگهداری پیشگیرانه و نظارت بر محیط زیست، می توانند از ویژگی های پیش بینی هوش مصنوعی بهره مند شوند. با این حال، کیفیت داده های تغذیه شده به سیستم بسیار مهم است.

استفاده از داده‌های غیرقابل اعتماد می‌تواند باعث شود که هوش مصنوعی خطرات را دست‌کم یا بیش از حد تخمین بزند و اطلاعات نادرستی ارائه دهد و در نتیجه کار یک متخصص ایمنی مواد غذایی را پیچیده کند.

به عنوان مثال، اجازه دهید شرکتی را در نظر بگیریم که هرگز به یاد آوردن یا پاتوژن پیدا نکرده است. هوش مصنوعی در این مورد چگونه یک مسئله ایمنی مواد غذایی موجود را پیش بینی می کند؟ پیدا نکردن پاتوژن لزوماً به این معنی نیست که در گیاه وجود ندارد. ممکن است فقط به این معنی باشد که تیم ایمنی غذای مرکز از "نقطه درست" که باکتری ها در آن پنهان شده اند نمونه برداری نکرده اند. در چنین حالتی، گزارش AI گمراه کننده خواهد بود.

جمع آوری داده ها جزء مهمی از عملکرد هوش مصنوعی است. برای ایمنی مواد غذایی، منابع داده شامل پایگاه های داده آنلاین، داده های حسگر، داده های ژنومیک و رسانه های اجتماعی است. با این حال، تنوع داده ها نیز مشکلاتی را ایجاد می کند و یافتن اطلاعات مربوطه در یک منبع داده و ارتباط آن با سایر منابع داده را دشوار می کند.

اعتبارسنجی برای استفاده از هوش مصنوعی

پروتکل هایی برای اعتبارسنجی اطلاعات ارائه شده توسط رایانه ها مورد نیاز است. از روی کنجکاوی، یک بار از ChatGPT خواستم که یک تحلیل خطر روی آجیل بنویسد. این یک خلاصه جامع را به من ارائه داد که می دانستم دقیق است، زیرا تجربه قابل توجهی در انجام تجزیه و تحلیل خطر برای آن نوع محصول دارم.

با این حال، اگر من آن تجربه را نداشتم، می‌توانستم به ChatGPT اعتماد کنم یا تجزیه و تحلیل خطر را به روش سنتی انجام دهم تا مطمئن شوم، بنابراین هدف از پرسیدن ChatGPT در وهله اول شکست می‌خورد.

سوء استفاده از هوش مصنوعی قبلا دیده شده است. اخیراً، فوربس گزارش داد که یک وکیل در منهتن از ChatGPT برای نوشتن یک پرونده قضایی در دادگاه فدرال برای شکایت آسیب استفاده کرده است.

ربات هوش مصنوعی از جایی ایجاد شده و حداقل شش مورد مختلف را برای پشتیبانی از تحلیل خود ذکر کرده است. این ممکن است به عنوان یک مورد سهل انگاری شدید در نظر گرفته شود، اما نشان می دهد که هوش مصنوعی در واقع می تواند داده ها را ایجاد و دستکاری کند و سپس این داده ها را واقعی نشان دهد.

می توان تاثیر اتفاق مشابهی را در صنایع غذایی تصور کرد. یک متخصص ایمنی مواد غذایی ممکن است گمراه شود و بر اساس داده ها یا قوانین جعلی تصمیمی بگیرد که می تواند بر سلامت عمومی تأثیر بگذارد.

زنجیره تامین محصول

واضح است که مسئولیت ایمنی محصولات غذایی بر عهده تولید کننده و ذینفعان درگیر در زنجیره تامین محصول است. هر مرکز باید اطمینان حاصل کند که رویه های مناسب برای مطابقت با الزامات نظارتی ایمنی مواد غذایی و جلوگیری از حوادث ایمنی مواد غذایی وجود دارد.

این شامل تأیید اعتبار هر نرم افزار رایانه ای است که برای نظارت بر فرآیند استفاده می شود. با این حال، اگر سیستم‌های ایمنی مواد غذایی توسط نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شوند و تصمیماتی که می‌تواند بر سلامت عمومی تأثیر بگذارد بر اساس داده‌هایی که ارائه می‌کنند گرفته شود، آیا یک چارچوب قانونی برای این نوع نرم‌افزار ضروری است؟ آیا دولت باید قوانین اساسی را برای آنها وضع کند، همانطور که برای تولید مواد غذایی انجام می دهد؟ اگر هوش مصنوعی در وقوع یک حادثه ایمنی مواد غذایی نقش داشته باشد، آیا مسئولیت این حادثه کاملاً بر عهده سازنده است؟

کنترل استفاده از نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی در داخل یک شرکت تولید مواد غذایی بسیار مهم است. سیاست های داخلی باید از سوء استفاده از آن جلوگیری کند تا کارایی افزایش یابد و کارکنان در قبال نتیجه پاسخگو باشند. ادغام هوش مصنوعی در عملیات یک شرکت باید با پروتکل های واضحی که توسط افراد واجد شرایط ایجاد شده است همراه باشد تا معتبر بودن اطلاعات را تایید کند.

پیشرفت در فناوری برای بهبود فرآیندهای صنعتی کلیدی است، اما زیرساخت های صنعت باید آماده جذب و کنترل آن باشند. من مخالف هوش مصنوعی برای افزایش عملکرد فرآیندهای صنعتی نیستم، اما معتقدم باید تمرکز بیشتری بر تنظیم استفاده از آن و تعریف محدوده آن در یک طرح ایمنی مواد غذایی باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای