خبر فوری
شناسه خبر: 46652

ضرورت همکاری شرکت‌های تعاونی در صنعت خشک‌کردن میوه‌

این روزها، در اکثر آجیل‌فروشی‌ها و حتی شیرینی‌فروشی‌ها و سوپرمارکت‌ها، انواعی از میوه‌های خشک را به‌صورت فله یا بسته‌بندی شده مشاهده می‌کنیم.

ضرورت همکاری شرکت‌های تعاونی در صنعت خشک‌کردن میوه‌

اخبار سبز کشاورزی؛ از روزگاران قدیم خشک‌کردن میوه‌ها برای مصرف در ایامی که به میوه‌های تازه دسترسی نبود، یکی از کارهای رایج زنان خانه‌دار و سایر اعضای خانواده بود که با مشارکت یکدیگر انواعی از میوه‌های فصل را به‌‌ویژه در ایام تابستان خشک می‌کردند.

امروزه خشک‌کردن میوه‌ها به امری رایج و درآمدزا مبدل گردیده که اکثرا در مناطق شهری و با ابتکار افرادی که فرصت دارند انجام می‌گیرد، اگر چه جا داشت که این روش از فرآوری میوه‌ها در روستاها به اجرا در می‌آمد؛ که مزایایی چندگانه داشت:

1- اصولا مراکز تولید میوه‌ها در روستاها قرارداد و بنا به حوزه جغرافیایی و اقلیم‌های متفاوت کشور، میوه‌های مختلفی در آن مناطق به دست می‌آید که از آغاز بهار شروع و گاه تا پاییز ادامه دارد، بنابراین دسترسی به میوه کافی و ارزان، به‌عنوان ماده اولیه و با کمترین هزینه قابل تهیه کردن است.

بارها انباشت‌هایی از میوه‌های بر زمین ریخته و در حال پوسیدن در مناطق روستایی و باغ‌ها مشاهده گردیده که چنین وضعیتی زیان‌هایی چندجانبه دارد و ساده‌ترین آن کاهش درآمد و تداوم فقر روستاییان باغدار است.

در چند مورد در دنیای مجازی دیده شد که باغداری حاضر بود زردآلویی را که در میوه‌فروشی‌ها گاه تا کیلویی بیش از 60 هزار تومان فروخته می‌شود، به کیلویی 10 هزار تومان به مغازه‌دار و میوه‌فروش عرضه نماید، اما کسی خریدار محصول او نبود. در این جا است که جای خالی صنایع کوچک روستایی احساس می‌شود.

2- حضور شرکت‌های تعاونی روستایی در چنین مقاطعی می‌تواند گرهی از کار تولیدکنندگان میوه و باغداران بگشاید و با تشکیل گروه‌های خانوادگی و مهیا کردن تمهیدات و امکانات لازم برای چنین اموری گامی در جهت اشتغالزایی و کسب درآمد برای روستاییان برداشته شود.

در روزگاران نه‌چندان دور که برای انجام خدمات، پولی رد و بدل نمی‌شد، اکثر کارمزد خدمات با پرداخت اندکی از کالای فرآوری شده، مثلا گندمی که به آرد تبدیل شده بود پرداخت می‌گردید. با الهام از این سنت دیرینه، شرکت‌های تعاون روستایی می‌توانند با عرضه تسهیلات به افراد علاقه‌مند و حمایت از آنها در ایجاد کارگاه‌های کوچک و فصلی، این دسته از روستاییان را به کار خشک‌کردن میوه‌های خود و پرداخت دستمزد این خدمت با اندکی از محصول خشک شده تشویق نمایند.

3- در سالگرد روز جهانی تشکیل تعاونی‌ها جای آن دارد تا سازمان تعاون روستایی گامی در جهت ایجاد انگیزه برای روستاییان در محل زندگی اجدادی آن‌ها بردارد و با تهیه کردن دستگاه‌ها و تجهیزات خشک کردن میوه در مناطق تولید این محصولات، به کسب درآمدهای پایدار برای ساکنان روستاها اقدام بنماید.

نکته بسیار مهم در این‌جا و در شرایط غیبت صنایع‌تبدیلی و تکمیلی میوه‌ها، سرریز مقادیر بسیار زیادی از میوه‌ها به صورت مازاد بر مصرف و ناتوانی در نگهداری آنها به علت نبود سردخانه‌ها و مراکز نگهداری است.

با خشک کردن مقادیر زیادی از این میوه‌ها که قابلیت نگهداری و طول عمر بیشتری دارند، از تبدیل این میوه‌ها به ضایعات نیز ممانعت می‌شود، ضمن آن که در صورت مهیا کردن زیرساخت‌های لازم امکان صادرات آن‌ها نیز به وجود می‌آید.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای