خبر فوری
شناسه خبر: 47322

روش‌های استفاده از کنسروهای میوه

هنگامی که به یک کنسرو میوه فکر می‌کنیم، اغلب تصوری از یک قوطی فلزی باریک به ذهن داریم که می‌توان در درجه حرارت اتاق آن را باز کرد

روش‌های استفاده از کنسروهای میوه

اخبار سبز کشاورزی؛ هنگامی که به یک کنسرو میوه فکر می‌کنیم، اغلب تصوری از یک قوطی فلزی باریک به ذهن داریم که می‌توان در درجه حرارت اتاق آن را باز کرد و یا یک سالاد میوه که در یک مکان تفریحی می‌توان از خوردن آن لذت برد.

اما واقعا یک کنسرو میوه یا آن‌طور که رایج است یک «کمپوت میوه»، فراتر از این است. در حالی که تولید غذاهای کنسروی از سال 1811 آغاز گردید، اما تولید میوه‌های کنسروی بعدها به اجرا درآمد.

در مغازه‌های هر شهر و کشوری می‌توان کنسروهایی از میوه‌هایی چون هلو، گلابی، سیب، زردآلو و آناناس یافت. ضمن آن که انواع دیگری چون گیلاس، آلبالو، مرکبات (نارنگی)، انبه و ... نیز در قفسه‌های هر فروشگاه موادغذایی دیده می‌شود.

بسیار شنیده‌اید که هنوز بعضی افراد در منزل، خود اقدام به تهیه انواعی از کنسرو میوه‌ها بنا بر فصل عرضه آن‌ها در بازار می‌کنند و هر آنچه را که دوست دارند با مقداری صرف وقت تهیه می‌نمایند. حال این کنسروها از مغازه خریداری و یا در خانه تهیه شده‌ باشند، راه‌های بسیاری برای نگهداری طولانی‌مدت آن وجود دارد.

کنسرو میوه  (1)

در اینجا به چند نوع پذیرایی اشاره می‌کنیم؛ که پایه اصلی آن‌، کمپوت میوه است:

سالاد میوه؛ داشتن یک ظرف از انواع میوه‌ها، در هر زمانی از سال و به هر دلیلی، بسیار مطلوب است، چرا که تهیه کردن آن چندان مشکل نبوده و می‌تواند برای مهمانان دلچسب باشد. برای آماده کردن چندین سالاد باید در ابتدا تمام مایع داخل قوطی یا ظرف کنسرو را خالی کرد، چرا که در صورت همراه بودن آب‌میوه در کنسروها و مخلوط شدن چند نوع آب‌میوه با یکدیگر، ممکن است که چندان خوشایند نباشد. پس از این کار باید آن را حداقل به مدت دو ساعت در فریزر قرار داد، چرا که طعم تازه‌تری پیدا می‌کند. می‌توان به این ظرف سالاد، تکه‌هایی از موز و یا سیب نیز اضافه نمود.

کیک میوه؛ بسیاری دوست دارند یک کیک‌خانگی درست کنند اما زمان کافی برای آماده کردن قسمت‌های میوه‌ای آن ندارند، در این شرایط کنسروهای میوه، بهترین گزینه برای تکمیل یک کیک میوه‌ای است.

در صورت تمایل به قرار دادن میوه‌های زیادی در چنین کیکی و یا عجله داشتن در تهیه آن، انواع کنسروهای میوه آماده، کار را آسان می‌کند. جدا کردن شربت داخل ظرف‌های کنسرو و پاک‌کردن قطعه‌های میوه در ساخت کیک اهمیت دارد.

کنسرو میوه  (3)

تهیه اسموتی؛ با میوه‌های کنسرو شده می‌توان سریع یک اسموتی خوش‌طعم تهیه کرد. با کنسرو میوه‌های نرم نظیر: هلو، سیب، زردآلو و ... این نوشابه را می‌توان ساخت. به دلیل آن که برخی از میوه‌ها فصلی امکان خریداری دارند و آماده کردن آن‌ها نیز زمان‌بر است؛ بنابراین تهیه کردن آن‌ها به وسیله کنسرو می‌تواند در زمان کوتاهی میسر باشد. در ضمن آماده کردن میوه‌ای همچون آناناس کار سختی است. افزودن زنجبیل، نعنا و سایر عرقیات معطر، طعم دلچسبی به این نوشابه‌ها می‌دهد.

منجمد کردن برای آینده؛ موادغذایی کنسرو شده، زمان استفاده طولانی دارند که گاه تا 18 ماه می‌رسد. حال چنانچه خواهان نگهداری آن‌ها تا مدتی طولانی‌تر باشیم؛ می‌توانیم آن‌ها را منجمد نماییم. باید توجه داشت که ظروف کنسرو را منجمد نکنیم، چرا که با انجماد محلول در قوطی کنسرو، حجم آن زیاد شده و موجب ترکیدن ظرف می‌شود.

باید با خارج کردن شربت درون قوطی و تمام قطعات میوه، آن‌ها را روی یک ورقه کاغذ آشپزخانه گذاشت و در فریزر قرار داد تا کاملا منجمد شوند، سپس قطعه‌های منجمد شده شربت را در یک ظرف دیگر گذاشت وبرای انجماد طولانی‌مدت آماده کرد.

بهتر است که از ظرف‌های کوچک استفاده نمود. شربت باقیمانده را دور نریزید و آن را نیز منجمد نمایید. قرار دادن شربت در ظروف یخ‌ساز کار ساده‌ای است.

ساخت بستنی یخی؛ ساخت بستنی یخی کار ساده‌ای است و ساده‌تر شدن آن زمانی است که از میوه‌های کنسرو شده و آماده استفاده شود. فایده دیگر این کار آن است که با ساختن بستنی یخی می‌توان از وجود کنسرو و میوه‌هایی رها شد؛ که تاریخ نگهداری آن‌ها رو به پایان است.

این میوه‌ها را می‌توان پس از آماده شدن در ظرف‌های انجماد برای مدتی طولانی نگهداری و به‌تدریج از آن‌ها استفاده کرد، به‌ویژه با رسیدن فصل گرم می‌تواند بستنی‌یخی میوه‌ای، گوارا و دلچسب باشد. با پوره‌کردن میوه‌های کنسروی به‌همراه شربت آن‌ها، یک خمیره نرم به‌دست می‌آید که می‌توان آن را با مواد دیگری نظیر ماست، خامه و شیر و نارگیل مخلوط و حتی موادی چون توت‌فرنگی و یا هر میوه تازه دیگری به آن اضافه و سپس منجمد کرد.

کلوچه و نان‌میوه‌ای؛ کلوچه‌های با طعم میوه مورد علاقه همگان است و تهیه کلوچه‌هایی با طعم هلو، گیلاس و انبه و ... می‌تواند آسان و دلچسب باشد. برای این کار باید شربت اطراف قطعات میوه، کامل پاک شود. چرا که وجود مایع اضافی بر پخت کلوچه‌ها اثر منفی می‌گذارد و نان یا کلوچه میوه‌ای به خوبی پخته نمی‌شود. میوه‌ها را به قطعات کوچک تقسیم کرده و پس از آماده کردن خمیر کلوچه، آن را با خمیر مذکور مخلوط و سپس اقدام به پخت آن نمود.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۸-تیر ۱۴۰۳

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای