خبر فوری
شناسه خبر: 23963

اثرات منفی پلاستیک بر طبیعت

اما پوشش‌های پلاستیکی جدا از مزایای فوق، ویژگی‌‌هایی منفی نیز به همراه دارند. بسیاری از این پلاستیک‌ها غیرقابل بازیافت هستند و ضمن اثرات منفی بر طبیعت

اثرات منفی پلاستیک بر طبیعت
پوشش‌های پلاستیکی ویژگی‌‌هایی منفی بسیاری دارند. بسیاری از این پلاستیک‌ها غیرقابل بازیافت هستند و ضمن اثرات منفی بر طبیعت، در هنگام برداشت محصول و ضرورت جمع‌آوری این پلاستیک‌ها، هزینه‌هایی بر کشاورزان نیز تحمیل می‌شود.
اخبار سبز کشاورزی ؛ علی گل باف | همه ساله از جنوب تا شمال کشور صدها هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت به اصطلاح(محصولات پلاستیکی) می‌رود و هزاران تن از پوشش‌های پلاستیک این اراضی را می‌پوشاند. این پلاستیک‌ها در پایان فصل کشت مبدل به یک مشکل اساسی می‌شود که در صورت جمع‌آوری نشدن در سطح مزارع پراکنده و آلودگی‌های دراز مدتی را به وجود آورد.

پلاستیک قابل تجزیه

اما برای رفع این مشکل از حدود 3 دهه قبل بر روی پلاستیک‌های قابل تجزیه مطالعاتی به عمل آمده که امروزه به عنوان یک دوستدار طبیعت و به شکل یک جایگزین پایدار مورد استفاده قرار می‌گیرد، این پلاستیک‌های تجزیه پذیر در پایان فصل برداشت و هنگام شخم زدن زمین به درون خاک رانده می‌شود که از این طریق، مراحل بازیافت، مشکل‌زایی برای طبیعت و هزینه‌های جمع آوری پلاستیک‌ها حذف گردد.
پوشش‌های پلاستیکی تجزیه پذیر به همان روش پلاستیک‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند هر چند اندکی نرم‌تر است. در پایان فصل برداشت، کشاورزان با اجرای شخم بر روی اراضی، این پلاستیک‌ها را نیز با خاک مخلوط و سپس زمین را برای کشت بعد آماده می‌کنند.
قطعا این بهترین نوع سرمایه‌گذاری خواهد بود. تبدیل به کمپوست شدن این پلاستیک‌ها که در تولید انواع سبزی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، موجب اطمینان کشاورزان می‌شود، ضمن آن که 90 درصد از این پلاستیک مبدل به کربن مورد نیاز گیاه شده و تا دو سال رطوبت را در زمین حفظ می‌کند.
استفاده از این پلاستیک موجب حذف هزینه‌های آبیاری قطره‌ای می‌شود، چرا که در حفظ رطوبت خاک نقش مهمی دارند.
پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر به ارتقاء کیفیت محصول، صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه‌های کارگری به کشاورزان کمک می‌کنند. این نوآوری در پوشش‌های پلاستیکی می‌تواند به تولیدکنندگان محلی، منطقه‌ای و حتی جهانی برای تولید محصول بهتر و بیشتر با هزینه کمتر کمک نماید.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای