خبر فوری
شناسه خبر: 31652

خطر موسسات بزرگ کشاورزی برای سلامت زمین

دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ تولید غذا باید هر چه زودتر به منظور تصمیم‌گیری در مورد تغییر روش‌های کشاورزی گرد هم آیند که در غیر این صورت با خطر تخریب زمین مواجه

خطر موسسات بزرگ کشاورزی برای سلامت زمین
دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ تولید غذا باید هر چه زودتر به منظور تصمیم‌گیری در مورد تغییر روش‌های کشاورزی گرد هم آیند که در غیر این صورت با خطر تخریب زمین مواجه خواهیم شد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ مطالعات یک شبکه جهانی(SMI) که بر موضوعات مرتبط با آب و هوا تمرکز داشته و اطلاعات خود را قبل از اجلاس COP27در شرم الشیخ مصر منتشر نموده، به نتایج فوق دست یافته است.
بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولید غذا و کشاورزی در سال‌های اخیر در کارهایی در زمینه کشاورزی پایدار، در سطح وسیع به رقابت با یکدیگر پرداخته‌اند. کشاورزی مولد اولویت خود را بر قطع تولید آلاینده‌های گازهای گلخانه‌ای، سلامت خاک و حفظ منابع آب قرار داده است و در حالی که 15 درصد از کل اراضی کشاورزی جهان را در اختیار دارد، اما این روش بسیار کند بوده و برای آن که بتواند تا سال 2030 افزایش حرارت را به 5/1 درجه برساند، باید آن مقدار از اراضی را به 45 درصد افزایش دهد که در غیر این صورت تغییرات اقلیمی اثرات بسیار مخربی بر کره زمین به جای خواهند گذاشت.
گزارش ارایه شده به COP27 به امضای شرکت‌های عظیمی چون بایر، مک‌دونالد، مارس، پپسی و تعداد زیادی از این نوع شرکت‌های جهانی رسیده است. آن‌ها تحت یک تصمیم سیاسی و همکاری اجباری قوی قرار گرفتند تا برای زنجیره‌های غذایی خود در سرتاسر جهان تصمیماتی جدی اتخاذ نمایند.
آن‌ شرکت‌ها به دلیل انتقاد از عملکردهایشان و سوء تدبیر در افزایش مشکلات آب و هوایی، مورد سرزنش جدی قرار گرفتند.
بخش تولید غذا، مسئول یک‌سوم از تمام گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن زمین است که با فعالیت‌های انسانی موجب عملکردهای تخریب‌کننده‌ای در محیط زیست می‌شود. در شرایط کنونی وضعیت کره زمین به نقطه‌ای بحرانی رسیده که باید برای جلوگیری از تداوم آن اقداماتی انجام داد. رابطه درونی بین سلامتی انسان و سلامتی کره زمین بیش از گذشته خود را نشان می‌دهد و شرکت‌های بزرگ و تولیدکننده غذا و کشاورزی باید برای به وجود آوردن یک تغییر در این روند نقش مهمی بر عهده بگیرند، اگر چه کار چندان ساده‌ای نیست، اما لازم است.
کشاورزی جهانی و زیربخش‌های آن بزرگ‌ترین صنعت جهان هستند و در حدود 15 درصد از اراضی قابل سکونت و 70 درصد از آب شیرین جهان را به خود اختصاص داده است. بحران در شرایط اقلیمی چالشی بزرگ برای این صنعت در سرتاسر جهان به وجود آورده و در حدود یک میلیارد انسانی را که در این بخش فعالیت دارند، با زنجیره‌ای از مشکلات از قبیل تورم و پاندمی‌هایی مانند کرونا مواجه کرده، ضمن آن که باید به قول و قرارهای شرکت‌های بزرگ برای همکاری در زمینه تغییرات اقلیمی با شک و تردید نگاه کرد.
مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده کاکائو، قهوه، پنبه و برنج جهان می‌گوید: دیگر ما نمی‌توانیم مانند گذشته به تولید و مصرف غذا به روش امروزی ادامه دهیم، مگر آن که تخریب و ویران شدن کره زمین برای ما اهمیتی نداشته باشد. تنها راه خروج از این وضعیت، به‌وجود آوردن انعطاف‌پذیری بیشتر در سیستم‌های غذایی به‌منظور برآوردن نیاز جمعیت رو به رشد بدون تحمیل فشار بیشتر به منابع و امکانات تولید است.
در گزارش ارایه شده به COP27 بر روی سه محصول سیب زمینی، برنج و گندم تاکید و به همین منظور برای ایجاد انگیزه در کشاورزان، برنامه‌های اقتصادی کوتاه مدت ارائه شده است. چنین برنامه‌هایی امکان دارد برای تمام کشاورزان جذاب نباشد که در این‌جا دولت‌ها برای اطمینان بخشی به کشاورزان باید وارد معرکه شوند و این شکاف را پر نمایند.
تمامی مراجع درگیر در صنعت کشاورزی اعم از کشاورزان، دولت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌ها باید به منظور اقدامات پایدار، پشتیبان این موضوع باشند، چرا که موجب بروز تغییراتی در حکومت‌ها، بخش خصوصی، شرکت‌های عمومی و سایرین می‌شود ، ضمن آن که باید توجه داشت که هیچ یک از موارد مذکور به تنهایی قادر به انجام چنین کاری نخواهد بود.
نکته دیگر در مقابل شرکت‌های بزرگ کشاورزی و تولید غذا آن است که هنوز تعداد بی‌شماری از سیستم‌های کوچک محلی، برای جمع کثیری از مردم جهان غذا تولید می‌کنند و تهدید واقعی آن است که صنایع بزرگ موجب از بین رفتن این گونه سیستم‌های پایدار کوچک گردند. در حال حاضر دیگر جایی برای مخفی شدن وجود ندارد و تمامی عوامل موثر در تخریب زیست کره در هر جایگاه و موقعیت زیر ذره بین هستند و باید به وظایف خود در قبال حفظ کره زمین و کاهش آسیب‌ها به آن عمل نمایند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۲- اسفند ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای