خبر فوری
شناسه خبر: 35442

ایجاد فضای سبز با حداقل مصرف آب

امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی طراحان و برنامه‌ریزان توسعه فضاهای سبز در شهرداری‌ها و فضاهای سبز اداره‌ها و مراکز دولتی و خصوصی وضعیت بحرانی منابع آب

ایجاد فضای سبز با حداقل مصرف آب
امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی طراحان و برنامه‌ریزان توسعه فضاهای سبز در شهرداری‌ها و فضاهای سبز اداره‌ها و مراکز دولتی و خصوصی وضعیت بحرانی منابع آب موجود است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر بین‌المللی آب و خاک از استان گلستان | در سال‌های اخیر کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی‌های پی در پی در اکثر مناطق کشور حتی مناطق شمالی کشور به مسئله بغرنجی تبدیل شده و از این رو بیش‌تر از گذشته، نگرش ایجاد الگوی کشت پایدار در فضاهای سبز شهری را مورد توجه دست‌اندرکاران امر قرار داده است.

خشک منظر پردازی

آنچه مسلم است باید دانش طراحی منظر و فضای سبز در شهرها به سمتی پیش برود که با حداقل مصرف آب، حداکثر میزان فضای سبز را ایجاد نماید. بنابراین مفهومی از طراحی منظر سازگار با مناطق خشک و نیمه خشک تحت عنوان رویکرد خشک منظر پردازی می‌تواند بدون آسیب رساندن به کیفیت و زیبایی محیط ضمن کاهش تبخیر آب، مصرف آن را نیز تا 50 درصد کاهش دهد.

ایجاد حداکثری فضای سبز با حداقل مصرف آب ایجاد حداکثری فضای سبز با حداقل مصرف آب

نکته مهم در خشک منظر پردازی در کشور خشک‌ و ‌نیمه خشک ایران با داشتن متوسط میزان بارندگی کمتر از متوسط یک سوم‌ جهانی، سازگاری با این شرایط و گزینش گیاهان با نیاز آبی کمتر مخصوصا گیاهان بومی است و این به مفهوم استفاده از شیوه‌هایی است که ضمن داشتن زیبایی منظره از گیاهان با نیاز آبی کم استفاده گردد؛ به طوری که از گیاهان بومی که با شرایط منطقه سازگار هستند و نیازهای اکولوژیک و آبی و تغذیه‌ای کمی دارند همزمان با شیوه‌های آبیاری کارآ استفاده شود.
این نوع منظر پردازی جهت مناطقی که دارای آب و هوای خشک و بیابانی هستند، مثل اکثر نقاط کشور ایران بسیار پرکاربرد هست، چراکه می‌توان در این روش با کمک گیاهانی که به تیمار و آبیاری کمتری نیاز دارند و با صرف زمان و هزینه کمتر، فضای سبزی مناسبی را برای قسمت‌های وسیعی از شهرهای کشور ایجاد نمود.

راه‌های سازگاری با اقلیم خشک و نیمه خشک کشور

فضای سبز خشک منظر، حذف چمن و گیاهان با نیاز آبی بالا و کاشت گیاهان زینتی متحمل به خشکی یکی از راه‌های سازگاری با اقلیم خشک و نیمه خشک کشور است.
دیدگاه تان را بنویسید

  • قادر پاسخ به نظر

    آهای !! یه نفر از مسئولان به اطلاعات این کارشناس، توجه کنه !!

  • احمد قلندری پاسخ به نظر

    نکات عنوان شده علاوه بر آموزشی بودن برای بسیاری از مخاطبین موضوعات حیات بخش برای زندگی با کیفیت برای بشر در کره خاکی است
    امروزه بر همگان تکلیف است که با گوش جان و چشم بصیرت به اطراف خود بنگریم و از برکات الهی این طبیعت و محیط زیست خود حفاظت کنیم
    تشکر فراوان از استاد گرامی جناب دکتر محمد اسماعیل اسدی بپاس زحمات وتلاش عاشقانه ایشان کمال تقدیر و سپاس را داریم

چندرسانه‌ای