آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44840

راهکاری شایسته برای امروز و آینده

گزارش‌ها و مصاحبه‌های انجام گرفته : - یک میلیارد درخت بشماریم یا بکاریم؛ - حتی یک ریال هم برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت نداده‌اند؛ - جمع و ضربی با حاصل هیچ. نشان می‌دهد که طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال با روش‌های کنونی و بودجه قطره‌چکانی، نه‌تنها ممکن نیست بلکه شعار پوپولیستی و خوداقناعی است.

راهکاری شایسته برای امروز و آینده

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ بر فرض محال که یک میلیارد نهال‌ کاشت شود، آبیاری آن مجموعه عظیم در شرایط فعلی کشور تقریباً محال است.


بیشتر بخوانید: 

در این صفحه پیشنهادی مبنی‌بر استفاده از پیله‌گیاه(گروآسیس) مطرح شده که می‌تواند راهکاری شایسته برای امروز و آینده باشد.

راهکاری-شایسته-برای-امروز-و-آینده-1

نهال‌های رها شده

دیده می‌شود که همه ساله صدها هزار نهال به مناسبت روز درختکاری یا موارد مشابه با هزینه‌های بسیار و با شعارهای مبارزه با بیابان‌زایی، حفظ محیط زیست، ترمیم و واکاری عرصه‌های بیابانی و جنگلی کاشته می‌شود که به سرعت به حال خود رها شده و پس از اندک زمانی به دلیل پیگیری نکردن در وضعیت پس از کشت آن‌ها از بین می‌روند و در گرمای تابستان ایران و آبرسانی نکردن خشک می‌شوند. شاید بتوان گفت که در صورت وجود یک متولی با حداقل هزینه و مخارج می‌توانست درصدهای بالایی از این نهال‌ها را تا استقرار و ریشه‌زنی کامل نگه دارد.

در کمتر منطقه‌ای دیده شده که کشت نهال بدون در نظر گرفتن شرایط و ابزار مناسب،‌ قرین توفیق بوده است. حال با اختراع ابزاری به نام گروآسیس(Groasis) که تاکنون در بسیاری از کشورهای در خطر بیابان‌زایی به کار برده شده، می‌توان در مناطق آسیب‌دیده کوهستانی و دشت‌هایی که حداقل بارندگی‌های زمستانی را دارند، اقدام به بیابان‌زدایی نمود و با تخصیص هزینه‌های لازم هرچند به قیمت کاهش در تعداد نهال، به بیابانی‌زدایی واقعی عمل کرد.

راهکاری-شایسته-برای-امروز-و-آینده-2

گروآسیس چیست؟

گروآسیس در واقع یک ظرف جمع‌آوری کننده آب است که می‌تواند تا مدت‌ها برای رشد گیاه نگهدارد.

این وسیله دارای ویژگی‌های بسیار است:

• در مناطق بیابانی که معمولا وزش باد شکلی دائمی دارد به‌عنوان یک قیم عمل می‌کند.

• جعبه گروآسیس ضمن استفاده از ذخیره آب موجود در خود، بارش را هم داخل مخزن ذخیره کرده و براساس قانون نقطه شبنم، رطوبت هوای محیط را هم به قطره‌های آب تبدیل و در خود ذخیره می‌کند.

• در روزهای گرم اطراف گیاه را خنک و در شب‌های سرد اطراف آن را نسبت به محیط بیرون گرم نگه می‌دارد.

• به‌دلیل ایجاد پوشش روی خاک اطراف بوته، از تبخیر آن جلوگیری می‌نماید.

• مانع از رشد علف‌های هرز شده که به‌صورت یک رقیب با گیاه اصلی از آب و مواد غذایی استفاده می‌کنند. همچنین، بهره‌وری از آب را ۱۰۰درصد می‌‌کند.

• عمر این جعبه‌ ۱۰ سال است و می‌توان پس از اطمینان از استقرار نهال آن را خارج کرده و برای کشت نهال دیگری از آن استفاده کرد. نوع یک‌بار مصرف آن نیز وجود دارد؛ که تجزیه‌پذیر است.

• این وسیله می‌تواند برای تمام درختان مثمر، غیرمثمر، گیاهان درختچه‌ای و بوته‌ای مورد استفاده قرار گیرد و پس از استقرار گیاه از روی آن برداشته و برای موارد بعدی به کار برده شود.

• نکته حائز اهمیت در مورد «گروآسیس» قابلیت استفاده از آن در کشت‌های گلخانه‌ای به‌ویژه در مناطق کم‌آب است.

با استفاده از این تکنولوژی و بدون نصب سیستم‌های پر خرج و هزینه آبیاری تحت‌فشار، می‌توان اقدام به تولید محصول نمود و با حداقل آب به پرورش درختان پرداخت.

گروآسیس وسیله‌ای که می‌تواند به‌عنوان یک نوآوری حتی در تولیدات گلخانه‌ای هم به کار گرفته شود.

ماهنامه دام و کشت و صنعت – شماره ۲۸۳ – بهمن ۱۴۰۲
 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای