خبر فوری
شناسه خبر: 47421

در کارگاه آموزشی روش‌های حفاظت از خاک در مزرعه پنبه بی‌خاک‌ورزی گلستان مطرح شد

کشاورزی حفاظتی راهی مطمئن برای محافظت از خاک+ ویدئو

روز جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ یک کارگاه آموزشی مزرعه‌ای در مزرعه پنبه کشت شده به روش بی‌خاک‌ورزی در بقایای گندم در روستای جماران گنبدکاووس برگزار شد

کشاورزی حفاظتی راهی مطمئن برای محافظت از خاک+ ویدئو

اخبار سبز کشاورزی؛ روز جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ یک کارگاه آموزشی مزرعه‌ای در مزرعه پنبه کشت شده به روش بی‌خاک‌ورزی در بقایای گندم در روستای جماران منطقه ایمر گنبدکاووس استان گلستان برگزار گردید.

در این کارگاه بیش از ۲۳۰ نفر از کشاورزان، باغداران و کارشناسان روستاها و شهرستان‌های مناطق مختلف استان اصفهان شرکت داشتند.

این مزرعه پنبه بعد از برداشت گندم در تاریخ ۱۵ خرداد و ‌در تاریخ ۲۳ خرداد بدون آنش زدن بقایا و با کارنده بی‌خاک‌ورز تولید داخل کشور،‌ یعنی آسکه ۲۲۰۰ کشت شده است.

مزرعه ۴ هکتار بوده و ‌متعلق به برادران لکزایی، ساکنین روستای جماران گنبدکاووس است.

دکتر محمداسماعیل اسدی در این کارگاه خطاب به کشاورزان گفت: ما دو ‌منبع پایه تولید یعنی آب و ‌خاک داریم که تمامی حیات و‌ پایداری ما انسان‌ها به این دو ‌منبع و‌ حفاظت از آنها بستگی دارد؛ پس باید روش‌های تولیدات محصولات کشاورزی ما با رویکرد پایداری حافظ آنها نیز باشد.

کشاورزی حفاظتی راهکار موثر در حفاظت از منابع پایه و محیط زیست

وی ادامه داد: یکی از روش‌های موثر در حفاظت از منابع پایه و محیط زیست روش کشاورزی حفاظتی است که ضمن عدم‌دستکاری مکانیکی خاک و حفظ بقایا و با رعایت تناوب زراعی هم خاک را از گزند فرسایش حفظ می‌کند و هم در مصرف آب صرفه جویی می‌نماید. نمونه‌های کاربردی بسیاری از روش‌های کشاورزی حفاظتی در استان گلستان موجود است که کشاورزان در اراضی آبی و‌ دیم خود پیاده نموده‌اند که مزرعه پنبه برادران لکزایی یک مورد عالی آن است که اثبات کننده این حقیقت که است می توان دو کشت در سال نمود بدون اینکه بقایای گیاهی را محو نمود یا محیط زیست را با گازهای گلخانه‌ای آلوده نمود و یا خاک را در معرض ریزگرد قرار دهیم.

کشاورزی-حفاظتی-راهی-مطمئن-برای-محافظت-از-خاک-2

این پژوهشگر بین‌المللی آب و خاک و کشاورزی حفاظتی گفت: در گذشته نه چندان دور در بیش از ۲۰۰هزار هکتار از اراضی استان گلستان پنبه کشت می‌شد و به دلیل زمین‌های بزرگ کشت پنبه، استان گلستان به سرزمین طلایی سفید شهرت داشت؛ اما امروزه بر اثر برخی بی‌تدبیری‌ها کشت پنبه به کمتر از چند هزار هکتار در استان گلستان کاهش پیدا کرده است.

اسدی افزود:‌ پنبه تنها گیاهی است که علاه‌بر منشأ تولید غذا منشأ تولید فیبر نیز محسوب می‌شود، سطح زیرکشت پنبه در سال‌های اخیر به نفع سایر محصولات کاهش یافته و این در حالی است که به‌عنوان مثال کشت پنبه بعد از کشت گندم باعث کاهش بیماری‌های گندم و کنترل راحت‌تر آفات می‌شود و به همین دلیل با خارج کردن پنبه از دوره تناوب زراعی، خسارات جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به بحران کمبود آب در کشور، پنبه از لحاظ کم مصرفی آب محصول مناسبی به شمار می‌رود؛ زیرا نیاز آبی پنبه عمدتاً به دوران گل‌دهی این محصول خلاصه می‌شود و با مدیریت صحیح زراعی و استفاده از سامانه کشاورزی حفاظتی می‌توان مصرف آب آن را به مقدار بهینه‌ای کاهش داد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای