آیفارم؛ نگاهی به آینده امنیت غذایی
در شش ماه گذشته دستکم چهار نمایشگاه در سطح ملی یا منطقهای و در حوزه کشاورزی کشور به جز نمایشگاههای استانی کشاورزی در حوزههای تقریبا مشابه برپا شد

اخبار سبز کشاورزی؛ بخشهای مهم نمایشگاههای کشاورزی شامل نهادهها، ماشینآلات و ادوات، سیستمها و تاسیسات آبیاری، گلخانهها و باغبانی و ... است. به همین دلیل در هر یک از نمایشگاههایی که در ایران برپا میگردد.
برخی یا تمام بخشهای یاد شده در نمایشگاه گنجانده میشود و البته از آنجا که برگزارکننده به دنبال حضور حداکثری شرکتها و دستاندرکاران در نمایشگاه است همه شرکتهای ذی ربط در این بخشها برای حضور در نمایشگاهی که قرار است برپا شود، دعوت و ترغیب میشوند.
روشن است شرکتهای دعوت شده در وهله اول به این نکته مهم توجه میکنند که اصولا مشارکت در رویداد نمایشگاهی چه منافع و دستاوردی خواهد داشت و در ازای هزینهای که یک واحد اقتصادی جهت حضور و برپایی غرفه در نمایشگاه، تبلیغات، پذیرایی و... انجام میدهد چه حاصلی خواهد داشت؟ اگر این تراز هزینه-فایده برای شرکت کننده مثبت باشد و یا به عنوان سرمایهگذاری به آن بنگرد.
آنگاه غرفهدار ترغیب و علاقمند خواهد شد تا برای دوره بعدی نیز در این نمایشگاه یا سایر نمایشگاه های مشابه مشارکت نماید و چنانچه تراز منفی باشد آنگاه نه فقط در دوره بعدی آن نمایشگاه و یا نمایشگاههای مشابه شرکت نخواهد کرد بلکه به ضد تبلیغ برای آن نمایشگاه و یا حتی سایر نمایشگاههای مشابه تبدیل خواهد شد و دیگر بنگاهها و صاحبان صنایع را از مشارکت در این گونه رویدادها برحذر خواهد داشت. در چنین صورتی حتما از میزان مشارکت بنگاهها در رویدادهای نمایشگاهی کاسته خواهد شد و به همین نسبت میزان بازدیدها نیز کاهش مییابد.
آیفارم، گامی به سوی آینده
در آخرین نمونه از نمایشگاههای کشاورزی برگزار شده در کشور که جنبههای منطقهای پیدا کرده و حتی مخاطبانی از آن سوی مرزها به دیدارش آمدند، دومین آیفارم اصفهان است که در روزهای پایانی بهمن ماه امسال افتتاح و برگزار شد. برخی ناظران مسائل تجاری میگویند با توجه به اینکه استان اصفهان در رتبه و کلاس مهم باغبانی، گلخانه و ساخت سازههای گلخانهای و دیگر صنایع کشاورزی قرار دارد بازدیدکنندگان و مخاطبان استانی به ویژه استانهای مجاور را نیز به همراه خواهد داشت.
آنچه آیفارم دوم را از دیگر نمایشگاهها متمایز کرد حرکت ملی مدیران و برنامه ریزان آن برای رونق آینده کشاورزی و امنیت غذایی و البته کمتر کردن دخالت های دولت در اقتصاد کشاورزی است. به نحوی که در هر نمایشگاه آیفارم، شاهد چنین مواردی هستیم از جمله اینکه در آیفارم تهران تولید نهال گواهی شده هویت بیشتری یافت و در آیفارم اصفهان صادرکنندگان محصولات کشاورزی انسجام بیشتری پیدا کردند و البته تولیدکنندگان انرژی پاک(برق) به گلخانهداران و مزرعهداران پیوند داده شدند تا از خسارت های بی رویه قطع برق رهایی یابند.
ضرورت حمایت دولت از پیشتازان صنعت نمایشگاهی
کارشناسان معتقدند جا دارد دولت از چنین پیشتازیهایی که اهداف ملی را دنبال میکند به نحو شایستهای تقدیر نماید.
این که نمایشگاه آیفارم برای دومین سال متمادی در اصفهان و با حدود 35 درصد افزایش مشارکت کننده حضور معاون امور باغبانی وزارتخانه، بازدید معاونین باغبانی و تولیدات گیاهی 31 استان، همایشهای بسیار قوی و اثرگذار، برپا شد نشان میدهد برآیند مثبتی از هزینه- فایده برای غرفهداران و صاحبان صنایع مشاهده شده و آنان برای حضور هر چه بیشتر و مکرر در این نمایشگاه استانی ترغیب شدهاند.
نمیتوان از نظر دور داشت که برگزاری نشست حاشیهای مدیران باغبانی و سایر نشستهای تخصصی در حاشیه آِیفارم اصفهان به غنا و اعتبار بخشیدن آن نمایشگاه افزوده است اما از برگزاری چنین نشستهایی مهم تر برای غرفهداران و تولیدکنندگان، جذب مخاطبان متخصص، سرمایهگذار و کارآفرین و شرکتها و کشاورزانی است که یا گرهی از کارشان بگشاید و یا دستکم خود به مشتری تبدیل و خدمات مهندسی و کالای عرضه شده را خریداری نماید. برگزاری نشستهای تخصصی و نیز حضور مدیران باغبانی استانی جهادکشاورزی البته خبر خوبی برای دست اندرکاران و فعالان اقتصادی سراسر کشور به حساب می آید و مسلما در نهایت به مخاطبان و مشتریان اضافه می کند و در هر صورت برای دست اندرکاران برپایی غرفه ها در آیفارم اصفهان جذاب و شوق برانگیز است.
در مجموع می توان برپایی این نمایشگاه را مفید و موفق ارزیابی کرد، هر چند که نزدیکی زمان آیفارم اصفهان با نمایشگاه های جامع کشاورزی تهران و نیز نمایشگاه واردکنندگان سم(ایران مال) با فاصله تقریبا 20 روزه برگزار شد با این همه دومین آیفارم اصفهان خوش درخشید.