آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21968

جایگاه ویژه بین‌المللی نمایشگاه گلخانه و باغبانی آیفارم

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور، گفت: نمایشگاه بین‌المللی گلخانه و باغبانی آیفارم اکنون به‌خوبی جای خود را در کشور و منطقه خاومیانه بازکرده

جایگاه ویژه بین‌المللی نمایشگاه گلخانه و باغبانی آیفارم

مهندس داریوش سالم‌‌پور، مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور، گفت: نمایشگاه بین‌المللی گلخانه و باغبانی آیفارم بعد از چهار دوره برگزاری موفق اکنون به‌خوبی جای خود را در کشور و منطقه خاومیانه بازکرده و مورد توجه قرار گرفته است.

سالم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار سبز کشاورزی عنوان کرد: پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی گل و گلخانه آیفارم از 21 شهریور 1401 با حضور 140 شرکت داخلی و نمایندگان و مهمانانی از چند کشور، ازجمله ایتالیا، اسپانیا، هلند و چین و هندوستان، عراق، پاکستان، ترکیه و دیگر کشورها در فضایی به مساحت 20 هزار متر مربع در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب تهران شروع به کار کرده است.

بیشتر بخوانیم:

توجه به اصل دانش‌بنیانی

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور توضیح داد: با توجه به اینکه امسال توسط مقام معظم رهبری سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام‌گذاری شده است؛ هدف ما بر این بوده که در بحث حضور شرکت‌های دانش‌بنیان توجه ویژه داشته باشیم؛ لذا علاوه‌بر اینکه اساس فعالیت تمامی شرکت‌های فعال در این حوزه بر پایه دانش و فناوری است؛ اما در این دوره نمایشگاه پاویون ویژه‌ای نیز برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده تا محصولات و توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند.

جایگاه ویژه بین‌المللی نمایشگاه گلخانه و باغبانی آیفارم جایگاه ویژه بین‌المللی نمایشگاه گلخانه و باغبانی آیفارم

شرایط خاص ایران برای توسعه گلخانه‌ها

سالم‌پور عنوان کرد: ایران به دلیل موقعیت استراتژیک، جغرافیایی و اقلیمی خاصی که دارد و نیز به دلیل شرایطی مانند در دسترس بودن انرژی، نیروی کار متخصص و دیگر مزیت‌ها، می‌تواند به‌عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی به‌خصوص در حوزه باغبانی و گلخانه ها مطرح باشد.

وی گفت: آینده کشاورزی و تولید غذا در دنیا براساس چگونگی استفاده از محیط‌های کنترل شده، افزایش تولید در واحد سطح و استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیان برای تولیدی محصولات سلامت‌محور رقم خواهد خورد و نیز باید برای این منظور برنامه‌ریزی های لازم را داشته باشیم.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور افزود: پیرو دستورات ریاست محترم جمهوری و مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی، قطعا توسعه محیط‌های کنترل شده را در مباحثی مانند هدایت سبزی و صیفی به داخل گلخانه‌ها و نیز در بحث تنوع کشت از جمله تولید میوه‌های گرمسیری اهتمام خواهیم داشت و با توجه به سیاست‌های بالادستی و حمایت‌های مجلس محترم و نیز توانمندی‌های بخش‌های تحقیقاتی، اجرایی و خصوصی این خواسته‌ها اجرایی خواهد شد.

گلخانه‌ها تعریف عام محیط‌های کنترل شده

سالم‌پور توضیح داد: گلخانه تعرف عام دارد و هر محیط کنترل شده‌ای که در آن بتوان یک یا چند عامل محیطی و تولید را کنترل کرد؛ اصطلاحاً گلخانه گفته می‌شود که محیط های مانند سایبان‌ها، اسکرین هوس، شیت هوس، گلخانه ها ی طبقاتی، گلخانه های عمودی، پلنت فکتوری ها، گلخانه ای تابع اقلیم، گلخانه های با تکنولوژی متوسط، گلخانه های با تکنولوژی بالا و… وجود دارند که بر حسب شرایط و محصول و هدف سرمایه گذرای می توان از این روش استفاده کرد و ایران قطعا در برخی موارد مزیت های نسبی و در برخی حتی مزیت های مطلق برای توسعه محصولات کشاورزی از ان طریق را درا دکه البته یا برنام هریزی تعیین الگوی کشت مناسب و همکاری کشاورزان و.. باید از این مزیت ها استفاده کرد و در هر منطقه ای با توجه به جمیع شرایط از فضا و تکنولوژی خاص خودش استفاده کرد.

وی افزود: باید این نکته هم به صورت جدی در نظر داشت که موضوع تغییرات اقلیمی جدی است و باید برنامه ریزی لازم برای آن مدنظر داشته باشیم.

حسین کاظمی ـ روزنامه نگار و کارشناس کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای