آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16963

تاثیر کم‌آبی بر درآمد ناخالص ملی

منطقه خاورمیانه یکی از بدترین مناطق گرفتار کم‌آبی در جهان است. بسیاری از کشورهای خاورمیانه آب منابع در دسترس را مصرف کرده و سرچشمه‌های آبی آنها کاهش یافته است.

تاثیر کم‌آبی بر درآمد ناخالص ملی
منطقه خاورمیانه یکی از بدترین مناطق گرفتار کم‌آبی در جهان است. بسیاری از کشورهای خاورمیانه آب منابع در دسترس را مصرف کرده و سرچشمه‌های آبی پایدار آنها تنزل و کاهش یافته است.
اخبار سبز کشاورزی : آب در این حوزه جغرافیای به‌شکل افراط‌ گرایانه‌ای در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته، ضمن آنکه بارندگی در درازمدت نیز کم شده است.
علاوه‌بر این شرایط اضطراری، حوزه خاورمیانه با موضوعاتی از قبیل افزایش جمعیت، توسعه اقتصادی و اثرات تغییرات اقلیمی روبه‌روست. در مجموع این علایم نشان دهنده تجربه کردن شرایطی ناخوشایند بوده که آنها را ناچار به حفظ و مدیریت منابع آب و همچنین دقت در تولید محصولات کشاورزی می‌کند.
برای درک و تصمیم‌گیری در چگونگی کاهش اثرات فرآیندهای کم‌آبی در منطقه خاورمیانه، یک کارگروه از کارشناسان اقتصاد کشاورزی از دانشگاه PURDVE ، اقدام به بررسی علل وجودی کم‌آبی و تغییرات در تولید محصولات کشاورزی در شش کشور واقع در این منطقه کردند. این تحقیقات تحت حمایت بانک جهانی به اجرا درآمد.
فرزاد طاهری‌پور، استاد اقتصاد کشاورزی و مدیر گروه محققان مذکور، گفت: پیام و نتیجه بررسی کاملاً روشن است؛ مگر آنکه رویکردهای قابل تغییر و دگرگونی برای پایداری، کارآمد کردن و همکاری در مدیریت آب در دستورکار قرار گیرد که در غیر این صورت کمبود آب به شدت اقتصاد منطقه و سرمایه‌های طبیعی و انسانی را متزلزل و ناپایدار خواهد کرد.
محققان به این نتیجه رسیدند یک کاهش 20درصدی استفاده از آب و تغییرات حاصله در به دست آمدن محصولات کشاورزی ناشی از تغییرات اقلیمی می‌تواند تا بیش از 10درصد درآمد ناخالص (GDP) کشورهای حوزه خاورمیانه اثرگذار باشد.
علاوه‌بر آن بالا رفتن کمبود آب می‌تواند تا 12درصد در تقاضای نیروی کار به‌ویژه در بخش کشاورزی و زیربخش‌های آن موثر باشد.
از سوی دیگر، این عامل اثرات مهمی بر کاربری زمین و تغییرات ناشی از آن و ازجمله دگرگونی در مراتع طبیعی، جنگل‌ها، اراضی کشاورزی و سایر مناطق تحت استرس آبی در هر یک از کشورها خواهد داشت.
در گزارش ارائه شده بر روی برخی از راهکارهایی که می‌تواند به‌منظور تخفیف و کاهش اثرات این ضایعه در این مناطق به کار برده شوند، اشاره شده است که یکی از آنها تشویق کشاورزان به استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و مقرر نمودن مشوق‌هایی برای کشاورزان استفاده کننده از این سیستم‌ها و برقراری جریمه برای آنانی است که از این سیستم‌ها استفاده نمی‌کنند.
همچنین محققان اعلام کردند که تغییرات اقلیمی موجب کاهش محصول شده و بنابراین توصیه می‌کنند که کشورهای مذکور اقدام به یک روند تجاری درازمدت از طریق وارد کردن محصولات غذایی مورد نیاز بنمایند.

مهدی رجول دزفولی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای