آخرین خبرها:
شناسه خبر: 37584

تبر فقر بر تن سرخدارها

هفته گذشته بود که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از دستگیری چند قاچاقچی در روستای «جعفرآباد» گرگان مرکز استان گلستان خبر داد.

تبر فقر بر تن سرخدارها
هفته گذشته بود که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از دستگیری چند قاچاقچی در روستای «جعفرآباد» گرگان مرکز استان گلستان خبر داد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ براساس آنچه این اداره کل اعلام کرده بود این افراد پس از تشکیل پرونده همراه با مستندات برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.
این خبر رخداد را این گونه روایت کرده است: «نیروهای منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرگان بعد از کمین ۲۴ ساعته متخلفان را در حین ارتکاب جرم قطع درخت سرخدار در قسمت‌های ییلاقی جنگل‌های گرگان دستگیر کردند.»

امکان حفاظت دقیق از این گونه دشوار است

حالا مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان می گوید که گستردگی وجود درختان سرخدار در جنگل های استان گلستان علاوه بر دو لکه بزرگ در علی آباد کتولُ امکان حفاظت دقیق از این گونه را دشوار کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان: فشار معیشتی بر منابع طبیعی خودش را نشان می دهد. با سخت تر شدن شرایط اقتصادی جرایمی مانند قطع درخت و قاچاق چوب هم افزایش پیدا می‌کند
به گفته «حمید سلامتی» درختان سرخدار در وسعت ۴۵۲ هزار هکتار عرصه های جنگلی هیرکانی در گلستان وجود دارد: «کمبود اعتبار در کنار کمبود نیرو که طبیعتا به دلیل همین کمبود اعتبار است امکان حضور مستمر در همه این پهنه وسیع را غیر ممکن کرده است. با این حال تمام تلاش ما رصد دقیق در تمام این وسعت است. اما متاسفانه فشار معیشتی بر منابع طبیعی بسیار خودش را نشان می دهد. یعنی به هر میزان که شرایط اقتصادی سخت تر می شود جرایمی مانند قطع درخت و قاچاق چوب هم افزایش پیدا می کند. یعنی این طور نیست که شما مدارم با باند بزرگی از قاچاق چوب مواجه باشید بلکه استفاده افراد عادی از منابع طبیعی و دست درازی در این شرایط به طبیعت با هدف کسب درآمد و تامین معیشت افزایش پیدا می کند.»
سلامتی تاکید می کند که سرخدار از گونه‌های نادر، ذخیره گاهی و ممنوع القطع جنگل‌های هیرکانی است که مطالعه فسیل شناسی قدمت این گونه ارزشمند را ۱۹۰ میلیون سال نشان می‌دهد و برابر ماده ۷ قانون منابع طبیعی از آن حفاظت می‌شود و کسانی که اقدام به قطع، قاچاق و خرید و فروش فرآورده‌های حاصل از چوب سرخدار کنند مطابق قانون علاوه بر جزای نقدی باید به مقدار ارزش واقعی این چوب‌ها غرامت بپردازند.

منبع پیام ما

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای