آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26723

تولید گیاهان دارویی گامی در جهت اصلاح الگوی کشت

تولید گیاهان دارویی در اصفهان در سال های اخیر با هدف تحقق اصلاح الگوی کشت و توسعه تولید محصولات کم آب بر افزایش یافته است. به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل

تولید گیاهان دارویی گامی در جهت اصلاح الگوی کشت
تولید گیاهان دارویی در اصفهان در سال های اخیر با هدف تحقق اصلاح الگوی کشت و توسعه تولید محصولات کم آب بر افزایش یافته است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ گیاهان دارویی از جمله صنایع زیر مجموعه کشاورزی، در کنار مصرف خوراکی و غذایی نقش ویژه‌ای در درمان و کاهش اثرات بیماری‌ها دارد، این گیاهان در سراسر جهان تولید می‌شود و مشتریان فراوانی را به خود اختصاص داده است.
بر اساس گزارش‌های وزارت جهاد کشاورزی حدود ۲۶۱ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی اعم از گیاهان چند ساله و یک‌ساله در کشور است و پیش بینی می‌شود میزان تولید گیاهان دارویی با افزایش ۴۰ هزار تنی امسال به ۵۰۰ هزار تُن برسد.
بطور کلی بیشترین سطح زیر کشت به گیاهانی، چون آنغوزه، باریجه، گل محمدی، شیرین‌بیان، موسیر، زیره سیاه، کور و محصولات کم آب بر دیگر اختصاص دارد، اما در سال گذشته بالاترین میزان تولید مربوط به زیره سبز، گشنیز، رازیانه سیاه دانه، شوید و فلفل بود.

هدف گذاری برای افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی کشور تا ۵۰۰ هزار هکتار

آنطور که مسئولان وزارتخانه می‌گویند بر اساس مصوبه سند توسعه گیاهان دارویی شورای انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۱، با مشارکت مردم و مسئولیت‌پذیری تولیدکنندگان و با داشتن یک برنامه راهبردی باید تا سال ۱۴۰۵ سطح زیر کشت را به ۵۰۰ هزار هکتار برسد.
اما در استان اصفهان که در صنایع مختلف کشاورزی از جمله پیشتازان کشور به شمار می‌رود، در زمینه گیاهان دارویی نیز ظرفیت‌های فراوانی دارد، این خطه با دارا بودن ۵۶۳ هزار هکتار، ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، تولید انواع محصولات کشاورزی در آن میسر است.
بیش از ٣۵ نوع انواع گیاهان دارویی از جمله گل محمدی، زعفران، زیره سبز، زرین گیاه، زرشک، نعناع، مریم گلی، کاسنی، موسیر، رازیانه، آلوئه‌ورا و بیدمشک در این خطه کشت می‌شود و بیش از ۲۴ شرکت تخصصی فرآوری در این زمینه فعالیت می‌کنند و ۱۵ شرکت دارویی معتبر ملی در این استان از جمله مصرف کنندگان گیاهان دارویی محسوب می‌شود.

گیاهان دارویی کم آب‌بر و مناسب برای اصفهان

از آنجا که بیشتر گیاهان دارویی از جمله محصولات کم آب بر محسوب می‌شود، گسترش کشت آن‌ها در استان اصفهان که همواره با مشکلات آبی و با چالش خشکسالی روز افزون رو به روست، می‌تواند راه حل مناسبی برای افزایش تولید، بهره وری اشتغال‌زایی و همچنین کسب بازار‌های کشور‌های دیگر باشد.
البته ذکر این نکته ضروری است که خام فروشی به دیگر کشور‌ها یکی از معضلات صنعت گیاهان دارویی در کشورمان به شمار می‌رود که باید جای خود را به فرآوری و ارائه محصولات کامل شده نهایی به دیگر کشور‌ها باشد تا با این اقدام بتوانیم ارزآوری بیشتر را رقم بزنیم و از سوی دیگر اشتغال زایی نیز تحقق یابد.

تولید بیش از ۷۷ هزار تن گیاهان دارویی و افزایش نسبت به پارسال

به گفته رییس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، تولید گیاهان دارویی در این استان به سه دسته کلی گل محمدی، زعفران و سایر گیاهان دارویی تقسیم بندی می‌شود، در گل محمدی سه هزار و ۹۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه به این گیاه اختصاص دارد که نتیجه آن برداشت سالانه ۱۲ هزار تن است.
احمدرضا رییس‌زاده اظهارداشت: کاشان، شاهین شهر و میمه، گلپایگان و سمیرم بیشترین مناطقی هستند که این گیاه در آن‌ها کشت می‌شود، از سوی دیگر رتبه سوم کشوری این محصول به استان اصفهان اختصاص دارد و امسال در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد افزایش تولید داشته‌ایم.
او درباره دیگر محصول در دسته گیاهان دارویی یعنی زعفران خاطرنشان کرد: این گیاه در یک هزار و ۶۷۰ هکتار از مزارع استان اصفهان کشت می‌شود و برداشت سالانه آن ۱۰ تن است، پس از استان‌های خراسان رضوی شمالی و جنوبی چهارمین رتبه تولید زعفران به این استان اختصاص دارد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای