آخرین خبرها:
شناسه خبر: 36249

حفظ سلامتی با رژیم غذایی مدیترانه‌ای

ماهنامه دام و کشت و صنعت – شماره ۲۷۵ – خرداد ۱۴۰۲

حفظ سلامتی با رژیم غذایی مدیترانه‌ای

بین حفظ و استمرار سلامتی و چگونگی غذا خوردن، نه فقط در انسان‌ها که حتی در جانوران نیز رابطه مستقیمی وجود دارد، موضوعی که تاکنون صدها هزار کتاب، مطلب، مقاله، سخنرانی، سمینار و… درباره آن نوشته و اجرا شده است، اما نکته‌ای که در حفظ این رابطه بسیار مهم و اساسی است؛ یافتن بهترین، ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌ها است.

اخبار سبز کشاورزی ؛ رژیم غذایی مدیترانه‌ای از آن دسته روش‌های تغذیه‌ای است که در حد بالاترین جیره‌بندی‌های سالم قرار دارد و سال‌ها است که عمل به آن توصیه می‌شود.

یک بررسی و مطالعه که اخیراً نتایج آن در نشریه اروپایی تخصص قلب(ESC) منتشر شده، اعلام می‌کند که غذا خوردن تحت رژیم غذایی مدیترانه‌ای، علاوه‌بر داشتن مزایای فراوان برای حفظ سلامتی، معادل 4000 گام پیاده‌روی در هر روز است».

بیشتر بخوانید: کاهش استرس به کمک رژیم غذایی

این نتایج نشان می‌دهد که افرادی که توان پیاده‌روی طولانی ندارند، می‌توانند با رعایت اصول تغذیه‌ای مدیترانه‌ای در حفظ سلامتی خود گام بردارند.

اما این که محققان چگونه به چنین نتایجی دست یافته‌اند، ناشی از این واقعیت است که افراد ورزشکار که به اشکال گوناگون به بدن‌سازی می‌پردازند؛ در مقایسه با افرادی که با جیره غذایی مدیترانه‌ای تغذیه می‌کنند، به نتایج مشابهی رسیده‌اند.

در این تحقیق که بر روی 2380 نفر از ساکنان کشورهای مختلف به عمل آمد داده‌ها و اطلاعات سلامتی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت. میانگین سنی این افراد 54 سال و بیش از نیمی از آنها(54درصد) از خانم‌ها بودند. در این تحقیق، افراد موردنظر باید سه کار انجام می‌دادند.

1- حرکت روی یک دستگاه دوار برای اندازه‌گیری حداکثر میزان اکسیژن مصرفی در زمان انجام این حرکت؛

2- پر کردن یک پرسشنامه در مورد غذاها و نوشابه‌های مصرفی از بین 126 نوع ماده غذایی و نوشیدنی در هر روز؛

3- آزمایش قند خون به منظور اندازه‌گیری مقدار اسیدآمینه‌های تولید شده و نوع آن‌ها که در هنگام عملیات ورزشی و هضم غذا وارد خون می‌شوند. این اندازه‌گیری می‌تواند نشان‌دهنده جیره غذایی ضعیف و همچنین میزان تمرینات ورزشی باشد. همزمان، کیفیت موادغذایی از نظر سالم بودن بین صفر تا 110 فهرست‌بندی شد.

مواد رژیم غذایی مدیترانه‌ای نیز بین صفر تا 25 دسته‌بندی شدند.

بالاترین نمرات از نظر کیفیت مواد به غذاهای دارای غلات کامل، ماهی و غذاهای دریایی، چربی‌های سالم، آجیل‌ها و دانه‌ها با مقدار محدودی از گوشت قرمز و نوشابه‌ها داده شد. در این تحقیق فاکتورهایی از قبیل سن، جنسیت، مصرف مقدار کالری روزانه، توده بدنی(BMI)، مصرف دخانیات، کلسترول و فشار خون، چگونگی دیابت و شرایط و وضعیت قلب و تنفس، اندازه‌گیری شد.

در افراد میانسال، چگونگی تغذیه، رابطه مستقیمی با برنامه ورزشی و بدن‌سازی و بین زنان و مردان زیر 54 سال تقریبا روند یکسانی داشت. داده‌های به دست آمده از آزمایش قند خون نشان داد که تغذیه سالم با متابولیک سالم مواد ارتباط داشته و می‌تواند یکی از موارد توصیه به انجام عملیات ورزشی باشد.

اما رژیم غذایی و مدیترانه‌ای که شامل مواد تازه با حداقلی از غذاهای فرآوری شده، گوشت قرمز و نوشابه است، می‌تواند جای این اقدامات ورزشی را بگیرد.

کلام آخر

مصرف و به کار بردن یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای موجب تداوم سلامتی و مزایای اجرای 4 هزار گام پیاده‌روی در هر روز است و تدوین یک فهرست غذایی متعادل به همراه حرکات ورزشی می‌تواند در حفظ سلامتی بسیار موثر باشد

برای دستیابی به این هدف می‌توان به روش زیر اقدام کرد:

1- جایگزین کردن روغن زیتون به جای کره و سایر روغن‌ها؛

2- پختن غذا در خانه به جای گشت و گذار در غذاخوری‌های بیرون؛

3- طعم‌دار کردن غذا با گیاهان و سبزی‌های تازه و ادویه‌ها؛

4- خوردن هر چه بیشتر ماهی و غذاهای دریایی؛

5- افزودن فیبر آزاد با استفاده از میوه‌‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل، نخودها، عدس، آجیل‌ها و… .

حفظ سلامتی با رژیم غذایی مدیترانه‌ای با محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده، نمک و قندها.

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۷۵ - خرداد ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای