آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23556

درگذشت بنیانگذار روش نوین مبارزه با آفات کشاورزی ایران

دکتر محمد خصوصی پدر سموم دفع آفات نباتی و بنیانگذار روش نوین مبارزه با آفات کشاورزی در سن 89 سالگی درگذشت

درگذشت بنیانگذار روش نوین مبارزه با آفات کشاورزی ایران

در سوگ دکتر محمد خصوصی- 2

دکتر محمد خصوصی پدر سموم دفع آفات نباتی و بنیانگذار روش نوین مبارزه با آفات کشاورزی در سن 89 سالگی درگذشت؛ مردی که پس از تحصیلات دکترای خود در آلمان، بلافاصله به ایران بازگشت و در کنار کشاورزان تا چندماه قبل از فوت فعالیت‌های تحقیقاتی، تولیدی خود را ادامه داده است.

درگذشت بنیانگذار روش نوین مبارزه با آفات کشاورزی ایران درگذشت بنیانگذار روش نوین مبارزه با آفات کشاورزی ایران

اخبار سبز کشاورزی | در این مسیر پرفراز و نشیب، تمامی اعضاء خانواده و حتی همسر این مرد خستگی‌ناپذیر (سرکار خانم مهندس سوسن امیرطهماسب) و فرزندان برومندش (مهندس امیرحسن خصوصی و سرکار خانم مهندس تابنده خصوصی) در موسسه ریشه‌دار «گیاه» در کنار پدر و همسر از صبح تا شام کار می‌کردند و امید می‌رود «گیاه» در سایه مدیریت خاندان خصوصی همچنان با اقتدار تولیدات خود را در سطح ملی ارائه دهد؛ چراکه نام «گیاه» سرآمد سموم دفع آفات نباتی ایران است؛ به نحوی که حتی برخی شرکت‌ها با افزودن از پسوند و پیشوندی به «گیاه» از نام این برند برای خود بازارسازی کرده و متاسفانه برخی نیز با کپی کردن لگو و نام گیاه اقدام به سوء استفاده از اعتبار گیاه می نمایند.

در آغاز کشت پاییزه سال 94 روزی به دیدار این بزرگ مرد کشاورزی ایران در محل کارخانه گیاه رفتیم. چهره خسته و گلایه‌مند وی حکایت از بی‌انگیزه شدن بنیانگذار «گیاه» در تولید داشت؛ چراکه تعرفه‌ها، مقررات ناپایدار و سلیقه‌ای و تحمیل هزینه‌های بی‌مورد، وی را بر آشفته کرده  بود.
مردی که در دهه 50 با دانش خود بسیاری از سموم آمریکایی را با مهندسی معکوس در ایران تولید کرده بود، به‌نحوی که آمریکایی‌‌ها، سوئیسی‌ها و ژاپنی‌ها تمایل داشتند دکتر خصوصی تحت لیسانس آنها سم تولید و به دیگر کشورها (به‌دلیل نزدیکی مسافت) تحویل دهد؛ اما هویت ایرانی وی دست رد به سیته آنان زد.

دکتر خصوصی معتقد بود شرایط پس از تحریم ‌این فرصت را فراهم می‌کند تا در راستای تامین نیازهای مواد اولیه، انتقال تکنولوژی و ماشین‌آلات مورد نیاز و همچنین ایجاد بازارهای جدید، امکان گسترش همکاری با همسایگان و دیگر کشورهای جهان در جهت ارتقاء فروش و ایجاد بازارهای جدید و همچنین بالا بردن کیفی و کمی تولیدات داخلی عملی شود و به شرط سیاست‌گذاری صحیح می شود آن را به نقطه عطفی در صنعت کشور تبدیل نمود.
یاد بزرگ مرد صنعت سم گرامی باد.
بیشتر بخوانید: به احترام بزرگمرد حوزه کشاورزی کلاه از سر برمی‌داریم
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای