آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23537

به احترام بزرگمرد حوزه کشاورزی کلاه از سر برمی‌داریم

درگذشت پدر سم دفع آفات نباتی خبری تاسف‌آور از فضای خانه به دوستان منتقل شد، دکتر محمد خصوصی متولد 1312 در سال‌های دهه 30

به احترام بزرگمرد حوزه کشاورزی کلاه از سر برمی‌داریم

در سوگ دکتر محمد خصوصی- 1

درگذشت پدر سم دفع آفات نباتی خبری تاسف‌آور از فضای خانه به دوستان منتقل کرد،
دکتر محمد خصوصی متولد 1312 در سال‌های دهه 30 به‌عنوان جوانی ایرانی برای ادامه تحصیل به آلمان می‌رود، ژن و هوش سرشار ایرانی موجبات برتری وی را در بین فارغ التحصیلان هم رشته خود فراهم می‌کند.
اخبار سبز کشاورزی | گرچه شرکت‌های آلمانی و اساتید وی سعی در جذب دکتر جوان ایرانی و دانش‌آموخته رشته تغذیه گیاه داشتند؛ اما عشق به وطن و خدمت به کشاورزان ایران زمین، او را از آلمان غربی آن زمان، به ایران ‌کشاند.
دکتر محمد خصوصی با مشارکت یکی از دوستان بنای یک شرکت تولیدی سموم دفع آفات نباتی را می‌گذارد که بعدها مستقل می‌شود.

تولید در سطح کیفی آمریکا، اما قیمت یک پنجم آمریکا

دکتر جوان که تنها تولیدکننده سموم دفع آفات نباتی آن زمان بود در سال ۱۳۴۶ با توجه به اینکه روغن ولک (برای سمپاشی زمستانه) از کارخانه شورن امریکا (ولک) به ایران وارد می‌شد تصمیم می‌گیرد این روغن را با همان کیفیت اما یک پنجم قیمت امریکا در ایران تولید کند و در گرمدره موفق به تولید این روغن باکیفیتی در سطح امریکا می‌شود.

دکتر خصوصی و رنگین کردن سفره غذای ملت

حرکت دیگر ملی وی، تحقیق درباره سموم گرانوله و دیازینون (برای مبارزه با کرم ساقه خوار برنج) بود و حاصل کار اینکه حدود 60 سال است بهره‌برداران کشاورزی در ایران و برخی از کشورهای همسایه با استفاده از محصولات گیاه، سلامت تولیدات خود را حفظ می‌کنند و بیش از نیم قرن است که سفره غذای مردم ایران با سبزی، صیفی، میوه‌جات و دیگر محصولات کشاورزی سالم با کمک شرکت گیاه رنگین شده است.

دکتر محمد خصوصی، استاد فرهیخته، چهره شاخص ماندگار صنعت کشاورزی کشور در مدت زندگی پر برکت خود علاوه‌بر اینکه بسیاری از سموم انحصاری را در ایران تولید کرد، الهام‌بخش اساتید دانشگاه و کارآفرینان صنعت سموم و کودهای کشاورزی نیز بود.
بیشتر بخوانید:
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای