آخرین خبرها:
شناسه خبر: 36212

دریغ از بازسازی یک دستگاه کمباین تعهد داده شده

در سال 1401 وزیر وقت کشاورزی در جمع مدیران آستان قدس اعلام کرده بود که تعداد 800 دستگاه کمباین گندم  در ستاد بازسازی این آستان، بازسازی و سپس به مزارع تحویل

دریغ از بازسازی یک دستگاه کمباین تعهد داده شده

در سال 1401 وزیر وقت کشاورزی در جمع مدیران آستان قدس اعلام کرده بود که تعداد 800 دستگاه کمباین گندم در ستاد بازسازی این آستان، بازسازی و سپس به مزارع تحویل خواهد داد.

اخبار سبز کشاورزی ؛ این در حالی است که خبرنگار ما در پیگیری‌های خود متوجه شد از 800 دستگاه تعهد داده شده برای بازسازی، حتی یک دستگاه بازسازی نشده و هیچ مستندی مبنی‌بر بازسازی کمباین و سپس تحویل آن به مزرعه توسط هیچ زارعی ارائه نشده است.

بیشتر بخوانید: ریزش ۴.۷ درصدی غلات از کمباین

بنا بود آستان قدس یک هزار دستگاه را بازسازی کند

ستاد بازسازی کمباین در سال 1396 در آستان قدس تشکیل شد؛ اما در سال گذشته از این ستاد تنها در جهت تبلیغات استفاده شد. از طرفی کارخانه کمباین‌سازی اراک که به‌دلایل مختلف کارکنان خود را اخراج کرده بود به آستان قدس تحویل داده شد تا شاید با حمایت این آستان، کارخانه رونق بگیرد؛ به همین دلیل مقرر شد کارخانه در سال 1401 تعداد 800دستگاه کمباین را بازسازی کند.

جالب اینکه قدرت موتور کمباین ها حداقل 200 ایب و بالاتر است اما کارخانه بازسازی آستان قدس اعلام کرده، هنگام بازسازی کمباین‌ها موتور چینی 100 اسب بخار به آن‌ها اختصاص می‌دهد، با وجود این حتی بازسازی با موتور یک صد اسب هم صورت نگرفته است.

اختصاص بخش زیادی از تسهیلات مکانیزاسیون به خرید کمباین اختصاص بخش زیادی از تسهیلات مکانیزاسیون به خرید کمباین

گفتنی است، پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی آمادگی دارد تا در صورت انجام اقدامات وعده داده شده از سوی ستاد بازسازی کمباین آستان قدس و ارائه مستندات این گزارش را اصلاح کند.

در حال حاضر از ۲۰ هزار دستگاه کمباین موجود در بخش کشاورزی کشور، هشت هزار دستگاه زیر ۱۳ سال (استاندارد) عمر دارند و کمباین‌های موجود در بخش کشاورزی کشور، خسته و نیازمند تعمیرات و جایگزینی است که این مهم از توان مالی کشاورزان خارج است.

کارشناسان معتقدند به‌دلیل فرسودگی بیش از حد کمباین‌ها، پراکنش مزارع و عدم‌تناسب بین کمباین‌های موجود و سطح مزارع کشور و دیر رسیدن کمباین به مزارع حدود 3 میلیون تن ضایعات، ریزش، خورد شدن، پخش دانه و… در مزارع گندم و جو دیده می‌شود که باید سریعا به آن رسیدگی شود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای