آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31606

عربستان، تغییرات پارادایمیک در ژئوپلیتیک خشک و پایداری کشاورزی

خاورمیانه منطقه ای است که در خط مقدم تغییرات اقلیمی قرار دارد و به طور همزمان با افزایش دمای شدید و خشکسالی مبارزه می کند

عربستان، تغییرات پارادایمیک در ژئوپلیتیک خشک و پایداری کشاورزی

دیپلماسی کشاورزی ایران و عربستان سعودی - 5

بخش اول

خاورمیانه منطقه ای است که در خط مقدم تغییرات اقلیمی قرار دارد و به طور همزمان با افزایش دمای شدید و خشکسالی مبارزه می کند، بدون اینکه به افزایش شوری خاک و بدتر شدن شرایط کشاورزی اشاره کنیم حداقل، می‌توانیم مطمئن باشیم که خاورمیانه مجبور خواهد شد با برخی از بدترین تأثیرات تغییرات آب و هوایی جهان روبرو شود.
اخبار سبز کشاورزی ؛ حسین شیرزاد، تحلیلگر و دکترای توسعه کشاورزی | هنگامی که به سال 2030 می اندیشیم، حتی بهترین سناریو نیز مستلزم ایجاد انعطاف پذیری زنجیره تامین در اکوسیستم های غذایی است، زیرا هیچ آینده ای وجود ندارد که در آن رویدادهای شدید آب و هوایی و عدم قطعیت های مربوط به آب و هوا از بین بروند.
بیشتر بخوانیم: آموزه‌های لجستیک عربستان در تجارت محصولات کشاورزی
با این حال، همانطور که هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوا (IPCC) به طور دقیق توضیح داده است، شدت این تأثیرات به مسیر افزایش دمای جهانی بستگی دارد که بسته به فعالیت های انسانی بین 1.5 تا 2 درجه سانتیگراد متغیر است.
همچنین هیات(IPCC) روشن می کند که تفاوت بین این دو مسیر از نظر تأثیرات جهانی بسیار زیاد است چنانکه در مسیر 2 درجه سانتیگراد یا بالاتر،(IPCC) پیش‌بینی می‌کند که ماهیت اختلال جهانی گسترده و پیچیده تر باشد.

عربستان سعودی یک کشور خاورمیانه ای با آب و هوای خشک

دمای بالاتر زمین منجر به آسیب‌هایی خواهد شد که حتی با تلاش‌های هماهنگ جهانی نیز، برگشت ناپذیر خواهد بود.علاوه بر این دامنه گسترده عدم قطعیت ها، بر نیروهای موثر بر اکوسیستم‌های غذایی خاورمیانه به روش‌های اساساً غیرقابل پیش‌بینی تأثیر می‌گذارند.
این امر کشورهای خاورمیانه را در برابر نوسانات موجود در عرضه مواد غذایی در بازار جهانی آسیب پذیر می کند که به شدت تحت تأثیر ژئوپلیتیک، لجستیک و تغییرات آب و هوایی قرار دارند. عربستان سعودی به عنوان یک کشور خاورمیانه ای با آب و هوای خشک تعریف و مشخص می شود.
در برخی نقاط، دما می تواند بیش از 50 درجه سانتیگراد باشد. بارندگی بسیار محدود است. میانگین بلندمدت بارندگی حدود 100 میلی متر در سال است. با این حال، در بخش های غربی، بارندگی می تواند تا 500 میلی متر در سال افزایش یابد رویدادهای بارش شدید و مکرر نادر است.
در طول 50 سال گذشته، افزایش 1.9 درجه سانتیگراد در دمای متوسط ​​مشاهده شد .نرخ افزایش در فصل خشک سریعتر (0.72 درجه سانتیگراد در هر دهه) در مقایسه با فصل مرطوب (0.51 درجه سانتیگراد در هر دهه) بود . مطالعات متعددی افزایش 2-4 درجه سانتیگراد در دمای متوسط ​​در عربستان را تا پایان سال 2100 به دلیل تغییرات آب و هوایی مداوم پیش بینی می کنند. این پادشاهی فاقد رودخانه های مکرر و آب های دائمی است.

پیش بینی ها حاکی از کاهش بارندگی در عربستان سعودی است

عربستان سعودی به همراه سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) از سوی سازمان ملل متحد به عنوان کشورهای کم آب طبقه بندی شده است و تغییر قابل توجهی در میزان بارندگی در طول 50 سال گذشته مشاهده نشده است، با این حال پیش بینی های بارش در آینده حاکی از کاهش بارندگی در بسیاری از مناطق عربستان سعودی است.
کشاورزی عربستان سعودی کاملاً به بارندگی زمستانی وابسته است بر اساس گزارش موسسه منابع آب، 14 کشور از 33 کشوری که در سال 2040 به احتمال زیاد دچار تنش آبی هستند، در خاورمیانه خواهند بود و در میان آنها، عربستان سعودی در رتبه نهم قرار گرفته است. کمبود آب آسیب پذیری عربستان و منطقه را در برابر تأثیرات تغییرات آب و هوایی افزایش می دهد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای